رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 102873

روزنامه ایران27مهر

جزئیات پرداخت وام جدید خودرو، کالا و مسکن

جزئیات پرداخت وام جدید خودرو، کالا و مسکن
براساس اعلام مقامات مسئول، پرداخت وام ۲۵میلیون تومانی خودرو از ۱۵ آبان ماه آینده آغاز خواهد شد وام دیگری که برای کمک به تولیدکننده‌ها در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرد تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی داخلی است که با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۳ ساله پیش‌بینی شده است

«ایران» از تسهیلات بانکی تازه در قالب بسته خروج از رکود گزارش می‌دهد
جزئیات پرداخت وام جدید خودرو، کالا و مسکن



طرح تحرک مسکن بافت فرسوده تشریح شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات طرح تحرک بخش مسکن در بافت فرسوده گفت: یارانه‌ای بابت مابه التفاوت نرخ سود بانکی برای پرداخت وام بافت فرسوده به بانک‌ها اختصاص می‌یابد. محمدسعید ایزدی در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره اختصاص تسهیلات به بافت فرسوده به عنوان یکی از راهکارهای خروج از رکود بازار مسکن، گفت: مصوبه نوسازی و بهسازی ۳۰۰ هزار واحد بافت فرسوده در سال‌جاری یکی از موضوعاتی است که برای خروج از رکود بازار مسکن در نظر گرفته شده است. ایزدی با اشاره به مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان که قرار است دولت به عنوان یارانه سود تسهیلات به بانک‌ها بپردازد، گفت: از این مبلغ قرار است که سهمی به مابه التفاوت سود تسهیلات بافت فرسوده اختصاص یابد تا از رقم ۲۱ و ۲۴ تا ۹ درصد این مابه التفاوت سود تأمین شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بودجه مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه سود برای مسکن قشرهای آسیب پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر پیش‌بینی شده بود، افزود: با مصوبه دولت، این رقم بابت یارانه سود به بانک‌ها پرداخت می‌شود تا روند ارائه تسهیلات در بخش بافت‌های فرسوده، سرعت بیشتری پیدا کند.

گروه اقتصادی دولت در دومین بسته ضد رکود خود تحریک تقاضا را برای رونق تولید در دستور کار خود قرار داده است. در واقع دراین بسته تسهیلات مستقیمی به تولیدکنندگان پرداخت نمی‌شود، اما تمام تسهیلاتی که به مصرف‌کننده‌ها بابت خرید کالاهای با دوام شامل لوازم خانگی و خودرو پرداخت می‌شود در نهایت به دست تولیدکننده می‌رسد. مهم‌ترین نقشی که این تسهیلات دارد این است که کالاهایی که طی ماه‌های گذشته به دلیل رکود و کاهش تقاضا در انبار تولیدکننده‌ها باقی مانده بود، به فروش می‌رسد و بخش تولید می‌تواند تولید خود را از سرگیرد.
بسته خروج از رکود تازه دولت شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن که برای مردم و مصرف‌کننده‌ها اهمیت دارد، تسهیلات جدیدی است که در قالب این بسته پرداخت می‌شود. بنابراین در این بسته به صورت ویژه وام خرید خودرو به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است که با نرخ ۱۶ درصد و بازپرداخت ۷ ساله دراختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. این درحالی است که شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین مصوبه خود وام خرید خودرو را از ۷ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش داده بود، ولی پیش از آنکه این وام عملیاتی شود، رقم آن ۱۰ میلیون تومان زیاد شد. علاوه براین در قالب یک کارت اعتباری که براساس عقد مرابحه یا فروش اقساطی به متقاضیان اعطا می‌شود، ۱۰ میلیون تومان وام با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت سه ساله پرداخت می‌شود تا متقاضیان برای خرید لوازم خانگی داخلی از آن استفاده کنند. همچنین وام نوسازی بافت‌های فرسوده که از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ پیش‌بینی شده با نرخ سود ۱۰ درصد و اقساط ۱۲ ساله درنظرگرفته شده است.
پرداخت تسهیلات خرید خودرو و کالا
از ۱۵ آبان
براساس اعلام مقامات مسئول پرداخت وام ۲۵میلیون تومانی خودرو از ۱۵ آبان ماه آینده آغاز خواهد شد. اما برای دریافت این وام نیازی به مراجعه متقاضی به بانک نیست و خودروساز آن را می‌پردازد. معاون اقتصادی بانک مرکزی درهمین زمینه اعلام کرد که سیاست جدید اقتصادی دولت در حوزه تعامل بانک‌ها با مردم، خرید دین، خرید خودرو، ارائه کارت اعتباری، صرفه‌جویی انرژی و تأمین بافت‌های فرسوده است.
پیمان قربانی درباره برنامه دولت و بانک مرکزی برای تسهیلات خرید خودرو گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی ۸۰ درصد قیمت خودرو را (تا ۲۵ میلیون تومان) در قالب دوره ۷ ساله به مشتری می‌فروشند و اسناد آن را به بانک تحویل می‌دهند. بانک هم این اسناد را به بانک مرکزی ارائه داده و بانک مرکزی هم معادل نرخ تنزیل آن اعتبار به بانک تزریق می‌کند. بانک هم آن اعتبار را به خودروساز تسهیلات می‌دهد.
عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی نیز درخصوص زمان اجرای این سیاست در شبکه بانکی، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده سیاست‌های اعتباری جدید که شامل تسهیلات خرید کالا و خودرو می‌شود از ۱۵ آبان در شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد. بدین ترتیب خریداران خودرو تنها با پرداخت مابه التفاوت قیمت خودرو با تسهیلات پیش‌بینی شده می‌توانند خودروی مورد نظرشان را خریداری کنند.
برای مثال برای خرید خودروی پژوی ۲۰۶ تیپ ۵ آورده مشتری باید در حدود ۹میلیون تومان باشد. همچنین برای خرید خودروهای پژو ۴۰۵، رانا، پژو پارس، تیبا، پراید۱۱۱، پراید ۱۳۲، پارس تندر، سمند ال ایکس به ترتیب باید ۶، ۲/۸، ۳/۱۰، ۷/۴، ۴، ۴، ۳/۱۴ و ۶ میلیون تومان بپردازند و خودروساز به صورت خودکار مابقی مبلغ خودرو را از بانک تسهیلات می‌گیرد.
جزئیات توزیع کارت اعتباری ۱۰ میلیونی خرید لوازم خانگی
همانگونه که اشاره شد وام دیگری که برای کمک به تولیدکننده‌ها در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرد تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی داخلی است که با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۳ ساله پیش‌بینی شده است. معاون بانک مرکزی درباره کارت اعتباری گفت: این کارت‌ها تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای خرید کالاهای بادوام ساخت داخل بر اساس شرایط متقاضیان به آنها واگذار می‌شود. همچنین مدیرعامل بانک ملی نیز دراین باره اعلام کرد که اکنون ۹ هزار میلیارد تومان کالا در انبارها انباشته شده است و میزان نقدینگی‌ای که در جامعه وارد می‌شود برای به حرکت درآوردن این میزان انباشت کالاست.
از سوی دیگرمدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات طرح «توزیع کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی» را که از سوی این وزارتخانه به بانک مرکزی پیشنهاد شده است اعلام کرد.
عباس هاشمی، با بیان اینکه ما به دنبال تحریک تقاضای کنترل شده برای خرید کالاهای مصرفی با دوام بویژه لوازم خانگی هستیم، گفت: پیشنهاد کارت‌های اعتباری برای اجتناب از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مثل پیش‌فاکتورهای تقلبی ارائه شد که ما خواستیم خرید کالا تنها مختص کالاهای ساخت داخل باشد.
هاشمی ادامه داد: برای مثال از برخی واحد‌های تولیدی می‌خواهیم که ۱۰ نمایندگی و حدود ۲۰بنکدار را برای فروش محصولات خود مشخص کنند که کارت‌های توزیع شده از سوی بانک مرکزی تنها در این فروشگاه‌ها قابل استفاده باشد. وی با اشاره به برخی جذابیت‌های ایجاد شده برای خرید مردم در این پیشنهاد اظهار کرد: تولید‌کنندگان پیشنهاد دادند که بحث‌های مالیاتی فروش کالا نیز بر دوش خودشان باشد و فروشنده وارد این مسائل نشود.
نقدینگی جدید هدفمند تزریق می‌شود
یکی از نگرانی‌هایی که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود این است که سیاست جدید دولت برای پرداخت تسهیلات ممکن است به افزایش تورم منجرشود. ضمن اینکه برخی نیز اعتقاد دارند که بسته جدید دولت در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف نشده است. این در حالی است که این سیاست‌ها به طور دقیق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هماهنگ است و در نهایت باعث تقویت تولید داخلی و حمایت از تولیدکننده‌ها خواهد شد. درهمین زمینه معاون اقتصادی بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی در این سیاست جدید، نقدینگی را بدون هدف پخش نمی‌کند بلکه هدف اصلی رفع تنگنای مالی و کاهش نرخ‌های سود است. نقدینگی به صورت مدیریت شده و هدفمند و با این رویکرد که هدف کاهش نرخ تورم از بین نرود، انجام می‌شود. قربانی با بیان اینکه سیاست‌ها دو سال گذشته بانک مرکزی با این سیاست‌ها سازگاری دارند، افزود: پدیده‌ای که امسال با آن دست به گریبانیم ناشی از شوک برون‌زایی بود که کشورهای زیادی را با مشکل مواجه کرد. وی ادامه داد: برای عبور از این مرحله سیاست‌های کوتاه مدت وضع شده زیرا در سال آینده و با رفع تحریم‌ها شرایط اقتصاد ایران کاملاً متفاوت خواهد بود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست‌های پولی جدید متناسب با شرایط اقتصادی تنها برای ۶ ماه تنظیم شده است، گفت: دولت به‌هیچ عنوان سیاست ضدتورمی بلندمدت خود را زیر پا نمی‌گذارد و برنامه جدید برای دوره کوتاه شش ماهه انجام می‌شود. پیمان قربانی با بیان اینکه هم‌اکنون حوزه تولید با انباشت کالاها در انبار مواجه است، اظهار داشت: با تسهیل مدیریت شده نقدینگی و تحریک تقاضا می‌توان به رشد اقتصادی دست یافت.
۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی آزاد می‌شود
عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی نیز افزود: دولت باید نرخ تسهیلات و سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و مردم را برای خرید و بهبود تولید تشویق کند. مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه به ازای هر یک درصد کاهش سپرده قانونی ۵ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در کل شبکه بانکی به طور متوسط یک تا ۵/۱ درصد نرخ سپرده قانونی کاهش یابد. وی در پاسخ به این سؤال که با اجرای این سیاست پولی جدید در مجموع چقدر نقدینگی به اقتصاد تزریق می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد از ناحیه سیاست‌های پولی بانک مرکزی بیش از ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه نشود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها