رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 109025

ابداع آزمایش یک مرحله‌ای ادرار برای تشخیص هپاتیت C

ساعت 24-محققان کالج پزشکی ایروین دانشگاه کالیفرنیا، به توسعه یک آزمایش یک مرحله‌ای پرداختند که می‌تواند هپاتیت C را با استفاده از تنها یک نمونه ادرار تشخیص دهد و برای کنترل این ویروس در سراسر جهان قابل دسترسی است.

ازمایش ادرار
بین 130 تا 150 میلیون نفر در سراسر جهان از عفونت مزمن هپاتیت C رنج می‌برند. از آن جا که این ویروس معمولا بدون علامت است، می‌تواند در مراحل اولیه غیرقابل تشخیص باشد و سبب عوارضی مانند آسیب کبدی و سیروز شود. غربالگری این ویروس که شامل گرفتن یک نمونه خون و دو آزمایش جداگانه است، امری امکانپذیر است اما چندان ساده و همچنین به طور گسترده‌ در دسترس نیست.

رویکرد کنونی آزمایش هپاتیت C شامل دو مرحله اصلی است. درمرحله اول نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود و نشانه‌هایی از پاسخ ایمنی به ویروس مخصوصا آنتی‌بادی‌های ضد هپاتیت C در آن بررسی می‌شود. اما حضور این آنتی‌بادی‌ها به تنهایی وجود یک عفونت فعال را تایید نمی‌کنند، زیرا کسانی هستند که قبلا آلوده شده‌اند اما بدن آنها در حال حاضر در حال کشتن ویروس است و در این مرحله آزمایش آنها هنوز مثبت خواهد بود.

بنابراین مرحله دوم آزمایش، که اسید نوکلئیک را بر روی ویروس هپاتیت C آزمایش می‌کند،برای تعیین این که آیا عفونت هنوز هم فعال است مورد نیاز است. مشکل این است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه از منابع لازم برای ارائه آزمایش دوم که هزینه آن بیش از 200 دلار است و بخش مهمی از آزمایش محسوب می‌شود ،برخوردار نیستند.

محققان دانشگاه پزشکی ایروین کالیفرنیا به جای این روش پر‌هزینه، به توسعه یک رویکرد یک مرحله‌ای پرداختند که آنتی ژن ویروس را در نمونه ادرار تشخیص می‌دهد.

دکتر کی شین هو، استاد بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد‌شناسی در کالج پزشکی ایروین دانشگاه کالیفرنیا، اظهار کرد: سیستم جدید تست آنتی ژن HCV (ویروس هپاتیت C) به طور قابل توجهی حساسیت و ویژگی‌های آزمون‌های کنونی را ارتقا داده است و ما برای اولین بار می‌توانیم از نمونه ادرار برای غربالگری یک مرحله‌ای و تشخیص عفونت HCV استفاده کنیم.

به دلیل اینکه بررسی نمونه ادرار، پیچیدگی کمتری نسبت به بررسی نمونه‌های خون دارد، این آزمایش می‌تواند برای غربالگری ویروس هپاتیت C به طور گسترده‌ای در دسترس قرار گیرد.

شین هو افزود: توانایی تشخیص عفونت با استفاده از نمونه ادرار به جای خون، باعث اجتناب از آزمایشاتی می‌شود که در آن برای جمع‌آوری نمونه خون به سوزن نیاز داریم و تا حد زیادی هزینه و زیرساخت‌های بالینی لازم برای غربالگری و تشخیص را کاهش و استفاده گسترده‌تر از این آزمایش را در مقیاس جهانی رواج می‌دهد.

محققان این هفته یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن آمریکایی برای بررسی بیماری‌های کبد در سان فرانسیسکو ارائه می‌دهند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها