رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 115082

آیا پوتین میتواند اردوغان را ببخشد؟

ساعت24-یک استاد دانشگاه روسیه معتقد است پوتین می تواند برای اردوغان فرصتی برای باقی ماندن در ردیف متحدان روسیه فراهم کند و به عبارت دیگر او را ببخشد.

پوتین اردوغان
روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس در گزارشی به قلم میخاییل زوبوف، از ابعاد و زوایای سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه پرده برداشته است.

نویسنده مقاله، کشف جعبه سیاه هواپیمای سوخو-24 روسی را از نظر مشخص شدن وقوع این حادثه بر فراز خاک ترکیه یا سوریه مهم می داند. البته کارشناسان هواپیمایی درباره حفظ اطلاعات در این دستگاه تردید های زیادی دارند.

لئونید سیوکیاینن، پروفسور مدرسه عالی اقتصاد معتقد است محاسبه اینکه حادثه بیست متر دورتر از مرز ترکیه با سوریه یا نزدیک تر بدان رخ داده باشد، اهمیت ندارد. به عقیده وی، بهتر است که رهبران روسیه و ترکیه درباره آینده روابط بین دو کشور که طی یک ربع قرن اخیر برای طرفین بسیار سودمند بود، فکر کنند زیرا تنها یک دوست مشترک هر دو کشور می تواند از این امر خوشحال باشد.

به عقیده این کارشناس، بر خلاف آنچه که ولادیمیر پوتین در پیام خود به پارلمان گفت، افراد ساده دو ملت از قطع روابط آسیب می بینند در حالی که این تصمیم تنها می تواند مورد رضایت نخبگان روسیه و ترکیه باشد. بنا براین، اطلاعات موجود در جعبه سیاه اهمیت چندانی ندارد. اردوغان با توجه به اوضاع داخلی و خارجی نمی تواند از روسیه عذرخواهی کند و لذا مسکو نباید از او این کار را بخواهد.

به عقیده پروفسور مدرسه عالی اقتصاد، پوتین که در کشور خود از پشتیبانی بیشتر مردم برخوردار است، می تواند نجیبانه رفتار کند و برای اردوغان فرصتی برای باقی ماندن در ردیف متحدان روسیه فراهم کند. به عبارت دیگر پوتین باید او را ببخشد.

پروفسور سیوکیاینن معتقد است که ولادیمیر پوتین بالاخره همین کار را خواهد کرد ولی تا آن موقع اندکی زمان لازم است.

روسیه هم اکنون در این مسیر در حال برداشتن گامهای مهمی است: برای مثال، کنفرانس چندین روزه روزنامه نگاران اسلامی علیه تروریسم تحت سرپرستی وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری روسیه که روزنامه نگاران ترکی در این کنفرانس حضور گسترده ای داشتند و میزبانان به آنها احترام زیادی گذاشتند.

پروفسور مدرسه عالی اقتصاد به لغو همه تحریم های ضد ترکی دعوت کرده و امیدوار است که رهبران با تجربه دو کشور اشتباه تاریخی را مرتکب نشده و روابط دو جانبه را تا آخر بر هم نزنند.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها