رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 116934

اتریش:منتظر رفع تحریم های ایران هستیم

ساعت24-سفیر اتریش در تهران گفت: تحریم علیه ایران سخت بود اما خوشحال هستم که در حال برداشته شدن است، نه تنها شما بلکه ما به عنوان یک فعال اقتصادی علاقه مند به رفع آن هستیم.

اتریش
laquo; فردریش اشتیفت» یکشنبه شب در دیدار با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: اتریش با ایران روابط خوبی دارد.
وی یادآور شد: کشورش در ایام تحریم ها همکاری و روابط خوبی با ایران داشت و تهران اعتبار تجاری خوبی برای اتریش دارد هرچند کار کردن در این کشور در اوایل سخت است.
به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری اتریش به ایران سفر کرد و پس از اعلام رفع تحریم ها نیز شهریور ماه امسال رئیس جمهوری آن کشور در صدر هیات 300نفری که 250 نفر آنها تاجر و بازرگان بودند، به ایران سفر کردند.
اشتیفت تصریح کرد: سفر و حضور این هیات نشانه علاقه و همکاری اتریش با ایران است.
وی با بر شمردن زمینه همکاری دارویی، تجاری، ماشین آلات، گردشگری و معدن اتریش با ایران از سفر هیات هایی در آینده به ایران که عمدتا استانی خواهد بود، خبر داد.
به گفته اشتیفت، چندی قبل هیاتی از ایالت سالزبورگ به اصفهان سفر کرد که زمینه همکاری این هیات با ایران آموزش های گردشگری است.
وی تاکید کرد: هر چند اتریش کشور کوچکی است اما در تعطیلات تابستانی و زمستانی میزبان 20میلیون گردشگر خارجی خصوصا در شهر وین است.
این دیپلمات اتریشی در ادامه به افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران اشاره کرد و از افزایش تعداد پروازها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هر هفته دو پرواز به اصفهان نیز برقرار خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی اتریش هر هفته شش پرواز به ایران انجام می دهند.
وی با تشریح زمینه همکاری های دانشگاهی نیز اضافه کرد: هیات هایی در این ارتباط برای بررسی زمینه همکاری ها به ایران سفر خواهند کرد.
وی بیان کرد: در این ارتباط تعامل خوبی هم برای همکاری در صنعت نفت و معدن با دانشگاه های تهران و اهواز برقرار است و می توان این ارتباط را با دانشگاه بیرجند برقرار کرد.
اشتیفت از علاقه اتریش به همکاری در زمینه داروهای گیاهی و استفاده از طب سنتی ایران خبر داد و گفت: برای این منظور اواخر ماه فوریه هیاتی از ایران دیدن خواهد کرد.
همچنین « توماس موشیگ ' وابسته بازرگانی سفارت اتریش در تهران با اشاره به زمینه همکاریها گفت: 60درصد تولید ناحالص کشورش مربوط به صادرات است.
وی با اشاره به فعالیت بخش اقتصادی وزارت امور خارجه اتریش در همکاری های جهانی گفت: بخش اقتصادی سفارت اتریش در تهران با 10کارشناس ایرانی و اتریشی در امور صادرات، واردات، شرکت های دانش بنیان فعالیت دارد.
وی خطاب به فعالان اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: اتریش تنها به دنبال صادرات به ایران نیست بلکه می خواهد شریک تجاری خوبی برای ایران باشد.
موشیگ، حجم تجارت دو کشور را در حال حاضر 320 میلیون دلار ذکر کرد که به گفته وی پس از اعلام بر داشته شدن تحریم ها 20درصد افزایش یافت و پس از لغو تحریم این رقم تا 500 میلیون دلار خواهد رسید.
به گفته وابسته بازرگانی اتریش، در این کشور 450 هزار شرکت تولیدی و صادرات محور که عمدتا بنگاه های کوچک و متوسط هستند، فعالیت دارند.
وی یادآور شد: دو کشور بیش از همه می توانند در زمنیه ماشین آلات، تولیدات دارویی، خدماتی بهداشتی و صنعتی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
به گفته موشیگ هیات های متعددی در عرصه های نفت، صنعت، گردشگری، بهداشت، آموزشی، دارویی و ماشین آلات به ایران اعزام خواهند شد.
همچنین غلامحسین ابراهیمی مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در بیرجند گفت: سفیر اتریش و وابسته بازرگانی آن کشور برای بررسی همکاری متقابل، آشنایی بیشتر و بررسی فرصت های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی به بیرجند سفر کردند.
در دو ماه گذشته سفیران نروژ و پاکستان در این ارتباط از شهرهای بیرجند، خوسف و فردوس دیدن کردند.
همچنین امیر فرامرزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان ظرفیت های بخش صنعت، معدن و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخشی از محصول زرشک ، زعفران، عناب و نیز فرش دستاف استان به اتحادیه اروپا صادر می شود.
وی خراسان جنوبی را قطب تولید کاشی، سرامیک و لاستیک خودرو در شرق کشور ذکر کرد و گفت: این امر نشانه توانمندی استان در بخش صنعت است.
به گفته فرامرزی، هم اکنون تعدادی از فعالان اقتصادی خارجی آماده سرمایه گذاری در ایران هستند، که بیانگر اعتماد آنها به ایران برای فعالیت است.
در این نشست تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی بیرجند به معرفی کالاهای تولیدی در شرکت های مربوط به خود پرداختند.
اتریش با حدود 84 هزار کیلومتر مربع مساحت، هشت میلیون نفر جمعیت دارد، تولید ناخالص داخلی آن کشور 417 میلیارد دلار است، درآمد سرانه اتریشی ها حدود 43 هزار دلار است.
از کالاهای عمده صادراتی ایران به اتریش میوه، ، شکلات، خشکبار ، نوشابه های غیرالکلی، لوزام آشپزی، سرامیک و کفش و اقلام عمده وارداتی ایران از اتریش شمش آهن ، دارو، بذر غلات، ماشین آلات، و قطعات یدکی، انواع کارتن و کاغذ، انواع تلمبه ها و پمپ های مکنده است.
سابقه مناسبات ایران و اتریش به قرن 16 میلادی در دوره حکومت صفوی در ایران و با روی کارآمدن امپراتوری هابسبورگ در اتریش باز می گردد.
نخستین سفیر شاه اسماعیل صفوی که در سال 1523میلادی به دربار اتریش اعزام شد، یک کشیش ایرانی - ارمنی بود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها