رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 117301

آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ راه مییابند؟

ساعت 24-از میان متقاضیان جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، 32 فیلم را برای رقابت پیش بینی کردیم.

3
an style="font-size:small"> از میان فیلم هایی که فرم جشنواره فجر سی و چهارم را برای بخش سودای سیمرغ پر کرده‌اند، میتواند شانس 32 فیلم بیشتر از سایر آثار باشد.فهرست 32 فیلم اختمالی بخش سودای سیمرغ این دوره به شرح زیر است:

*آبنبات چوبی؛

محمد حسین فرحبخش،در مورد آخرین فیلمش یعنی « آبنبات چوبی» می گوید: « فیلم من هیچ خط قرمزی را رد نکرده است». «آبنبات چوبی » فیلمی اجتماعی است که در فضای رئال ساخته شده است. «زندگی خصوصی» و «مستانه» از آثار قبلی این کارگردان سینما است.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*آخرین بار سحر را کی دیدی؟

سعید آقاخانی به خاطر بازی در «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از فجر 33 دریافت کرد. بعد از موفقیت نسبی این فیلم در جشنواره فجر سال قبل،‌اکران «خداحافظی طولانی» با مشکلاتی روبرو شد و به شکست در گیشه منتهی شد. « آخرین بار سحر رو کی دیدی » فیلم امسال فرزاد موتمن است که بازیگرانی مثل آتیلا پسیانی ،‌فریبرز عرب‌نیا و. روشنک گرامی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

*آه ای عبدالحلیم؛

سومین تجربه احسان عبدی پور در مقام کارگردانی با مهتاب کرامتی بعنوان تهیه‌کننده،‌« آه ای عبدالحلیم» است. این فیلم در اواخر مهر ماه در بوشهر کلید خورده است و به نظر می‌رسد مشکلی برای حضور در جشنواره امسال را نداشته باشد.

*امکان مینا؛

وقتی به کارنامه کمال تبریزی در مقام کارگردنی نگاه می اندازیم ، این موضوع را در میابیم که وی همواره با فیلم هایش در جشنواره فجر موفق بوده است و همچنین توانسته مخاطبان زیادی را جذب سینما کند. «مارمولک»،‌ »لیلی با من است» ،‌«مهر مادری»،‌ «گاهی به آسمان نگاه کن» از فیلم‌های موفق این کارگردان در ایران است.

«امکان مینا»جدیدترین اثر کمال تبریزی در صورت آماده‌سازی می‌تواند یکی از فیلم‌های بخش مسابقه فجر 34 باشد. این فیلم با تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود.

*بادیگارد؛

همواره نام ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر، تداعی کننده آثار بیاد ماندنی در سینمای ایران است. از «آژانس شیشه‌ای» گرفته تا«چ». این‌بار نیز حضور پرویز پرستویی بعنوان نقش اول فیلم «بادیگارد» در کنار حاتمی‌کیا بسیار هیجان‌انگیز است.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*بارکد؛

«بعد از ظهر سگی» ،‌«ضد گلوله»،‌«خط ویژه» و «عصر یخبندان» ، همگی از فیلم‌های مخاطب پسند در سینمای ایران بوده که مصطفی کیایی کارگردان آنها را بر عهده داشته است. این بار نیز کیایی با «بارکد» به فکر حضور در جشنواره فیلم سی و چهارم است. نکته جالب در مورد مصطفی کیایی این است که هر پنج اثری سینمایی را خودش نویسندگی کرده و از این بابت او یک کارگردان متمایز است. بهرام رادان ،‌سحر دولتشاهی و محسن کیایی، سه شخصیت اصلی «بارکد» اند که در ژانر کمدی است.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*به دنیا آمدن

«به دنیا آمدن» چهارمین ساخته بلند سینمایی محسن عبدالوهاب است که تدوین این فیلم نیز حدود یک ماه پیش به پایان رسیده است . هدایت هاشمی و الهام کرد از بازیگران مهم این دو فیلم است.

در این فیلم به حوادث و رویدادهای سال 88 پرداخته می‌شود.

*پرسه در شهر لاجوردی؛

با توجه به گفته های محمد علی نجمفی « پرسه در شهر لاجوردی» آخرین اثر سینمایی او ، از لحاظ کمی و مشکلی برای حضور در جشنواره فجر امسال را ندارد . این کارگردان بعد از یازده سال دوری از سینما،‌امسال خود را برای حضور در فجر سی وچهارم آماده می‌کند.

*خرمگس؛

محمدرضا هنرمند که از سال 61، با «مرگ دیگری» به سینما آمد، در این سالها نشان داده است که هم توانایی ساخت ملودرام‌های اجتماعی نظیر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» و «دیدار» را دارد و هم در بخش طنز فیلم‌های سینمایی مانند «مرد عوضی» را کار کند. او پس از 14 سال دوری از سینما «خرمگس» را برای فجر سی و چهارم آماده می‌کند.

خشکسالی و دروغ؛

اختلاف باران کوثری با پدرام علیزاده و جایگزین شدن پگاه آهنگرانی در فیلم «خشکسالی و دروغ» ،در ماه های اخیر،خبرساز بود.

این فیلم دومین اثر علیزاده بعد از ساختن «آخرین سرقت» بوده و می تواند در زمره آثار نهایی جشنواره سی و چهارم با سایر فیلم‌ها رقابت کند.

*خشم و هیاهو؛

هومن سیدی در این‌سالها نشان داده است از پنجره‌ای جدید به سینما دارد.

وی با «آفریقا»،‌ »سیزده» و «اعتراف ذهن خطرناک من» جوایز متعددی را در ادوار مختلف جشنواره فجر دریافت کرده است. این بار «خشم و هیاهو» در صورت رسیدن به بخش رقابت فجر 34،‌می‌تواند از فیلم‌های جذاب این دوره باشد.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*دختر؛

یکی از نکات جالب فیلم «دختر»، همکاری رضا میرکریمی بعنوان کارگردان و مهران کاشانی در مقام نویسنده است. این دو نفر، در فیلم تحسین شده «زیر نور ماه» نیز با هم همکاری داشته‌اند. «دختر» با محوریت بررسی معضلات زندگی دختران جوان طبقه سنتی جامعه، نوشته شده است.

*دراکولا؛

بعد از موفقیت عطاران با «خوابم میاد» این‌بار «دراکولا» اثر جدید این کارگردان محبوب سینما است که در ژانر طنز ساخته شده است. تهیه کننده « دراکولا » علی در تیپی که می‌تواند رقیب خوبی برای فیلم‌های دیگر جشنواره سی و چهارم است.

*ربوده شده

مخاطبان سینما بیژن میرباقری را با فیلم موفق «ما همه خوبیم» که کاندید دریافت ده سیمرغ در جشنواره 23 فجر شد می شناسند. وی همچنین در فیلم محمد (ص) مجیدی، بازنویسی فیلم‌نامه را بر عهده داشت. این بار کارگردانی «ربوده شده» بر عهده اوست که بازیگرانی مانند سروش صحت، نیکی کریمی در آن ایفای نقش می‌کنند و این فیلم برای جشنواره سی‌و چهارم آماده می‌شود ،‌تهیه کننده «ربوده شده» جواد نوروزبیگی است.

*رسوایی 2؛

هر چند مسعود ده‌نمکی در جشنواره‌های فجر، موفقیت چندانی نداشته است،‌اما همواره فیلم‌های او با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو شده است و از این بابت ده‌نمکی یک فرد متمایز در جذب مخاطب سینماست. آنچه از «رسوایی2 » به گوش می رسد،‌این فیلم نیز همانند «رسوایی» یک فیلم کنجکاوبرانگیز برای مخاطب است.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*رگ خواب؛

«رگ خواب» یک فیلم اجتماعی است و داستان زنی را روایت می‌کند که به واسطه روابطی که برقرار می‌کند دچار مشکلاتی می‌شود . کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم حمید نعمت الله است و این اثر از 13 ام آذرماه کلید خورده است. «بی‌پولی» یکی از آثار موفق نعمت الله بود که در جشنواره فجر بیست و هفتم درخشید.

*سیانور؛

هفتمین همکاری مشترک بهروز شعیبی در مقام کارگردان با سید محمود رضوی بعنوان تهیه‌کننده،‌ « سیانور » است. بعد از موفقیت این کارگردان با «دهلیز» ، این‌بار باید دید « سیانور » با بازیگران متعدد همچون بابک حمیدیان فیلمی مورد پسند داوران جشنواره و همچنین علاقمندان سینما خواهد شد.

*عقربه روی 220؛

علیرضا امینی،‌کارگردان نویسنده و تدوینگر سینماست که از جمله آثار موفق وی می‌توان به «دانه‌های ریز برف» و « نامه‌های باد» اشاره کرد.

امینی با توجه به مشکلات فراوان ،‌«عقربه‌ روی 220» را برای این دوره فجر آماده می‌کند . حامد بهداد و هدیه تهرانی از بازیگران این فیلم هستند و تهیه‌کنندگی این اثر را هومن کبیری عهده‌دار است.

*فراری؛

«فراری» نام بیستمین اثر علیرضا داودنژاد است که فیلم‌نامه آن را کامپوزیا پرتوی نوشته و تهیه‌کنندگی آن نیز بر عهده جهانگیر کوثر است. «فراری» درباره دختری است که از شهرستان به تهران می‌آبد و تلاش می کند تا با ماشین هشت میلیاردی عکس یادگاری بگیرد.

*قشنگ و فرنگ؛

وحید موسائیان در فیلم جدیدش یعنی «قشنگ و فرنگ» زندگی دو پزشک را روایت می‌کند. نکته جالب این فیلم بازی‌ هانیه توسلی در نقش مادر رضا کیانیان ، یکی از پزشکهای داستان است.

نقش توسلی در « قشنگ و فرنگ » نشان می دهد که باید این فیلم از گریم قوی بهره ببرد.

*کفش‌هایم کو؟؛

«کفش‌هایم کو» تازه‌ترین اثر کیومرث پوراحمد است که همانند کارهای قبلی‌اش نویسندگی این اثر را نیز بر عهده دارد. این کارگردان ، امید دارد فیلم جدیدش درجشنواره فجر امسال به بخشی رقابت‌ راه پیدا کند.این کارگردان با سابقه درحالی به موفقیت‌های مختلفی با فیلم‌هایش مانند «اتوبوس شب» رسیده است ، که اثر قبلی‌اش یعنی «50 قدم آخر» زیاد دیده نشد.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*لانتوری؛

سومین تجربه سینمایی رضا درمنشیان ،‌« لانتوری » است که تهیه‌کنندگی و نویسندگی این اثر را نیز خود او بر عهده دارد. لانتوری یکی از الفاظ رایج در رندانست که کار نابلد و خام معنی میدهد. بخشی از این داستان نیز در زندان فیلم‌برداری شده است.ازنکات دیگر مربوط به این فیلم، حضور مریم پالیزبان پس از سال‌ها، درآن است. باران کوثری و نوید محمدزاده از دیگر بازیگران این ملودرام اجتماعی هستند.

*ناردون؛

فریدون حسن‌پور که سابقه داوری درجشنواره فجر در سالهای قبل را دارد، «ناردون» را بعنوان جدیدترین اثرش،‌راهی فجر امسال با کارگردان دیگر رقابت کند. امین حیایی، مهران غفوریان، جواد رضویان و لیلا اوتادی از بازیگران این فیلم هستند.

*نفس؛

حضور ابراهیم‌ حاتمی‌کیا در نشست رسانه‌ای «شیار 143» و تقدیم فیلم «چ» به این اثر،‌نشان‌دهنده موفقیت نرگس آبیار با «شیار 143» در جشنوراه دو سال قبل بود. حال آبیار با «نفس» به این دوره جشنواره خواهد آمد و باید دید که آیا باز هم این فیلم همچون «شیار 143» مورد قبول کارشناسان سینما و مخاطبان قرار می‌گیرد.

*نگار؛

شاید اوج کار رامبد جوان در سینما بعنوان کارگردان،‌ فیلم پرفروش «ورود آقایان ممنوع» باشد که نشان داد این کارگردان از لحاظ کیفی،‌ فضای طنز را می‌شناسد. اما «نگار» آخرین اثر رامبد جوان، فیلمی جنایی با زمینه‌های اجتماعی و عاشقانه است که وی در این زمینه سابقه کاری ندارد. ولی باز رامبد جوان در فیلم «گناه‌کاران» فرامرز قریبیان که در ژانز پلیسی بود، هنر خودرا نیز در این بخش از سینما نشان داد و حتی به خاطر آن نقش سیمرغ گرفت.

*نیمه شب اتفاق افتاد

تینا پاکروان یکی از کارگردان هایی است که با فیلم‌سازان بزرگی مثل بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و ضیاالدین دری سابقه همکاری داشته و دستیاری آن‌ها را انجام داده است. وی بعد از تجربه «خانوم»،‌این‌بار « نیمه شب اتفاق افتاد» را برای این دوره جشنواره مهیا می کند. تهیه کننده این فیلم نیز به طور مشترک بر عهده وی و امیر حسین عبدالهی است.

*مالاریا؛

پرویز شهبازی سه سال پس از درام موفق «دربند»،امسال در حال آماده سازی «مالاریا» است.دریافت سه سیمرغ بلورین از جشنواره فجر سی و یکم،فرجام خوش این فیلم در آن دوره بود.حال باید دید «مالاریا» می تواند در جشنواره سی و چهارم فجر،موفقیت های «دربند» را داشته باشد.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*ماه گرفتگی؛

ماهیت « ماه گرفتگی» آخرین اثر سید مسعود اطیابی، معمایی پلیسی است وتهیه کننده این فیلم‌ هادی‌انباردار به نمایندگی از انجمن سینمایی دفاع مقدس است. اطیابی در مورد قصه این فیلم می‌گوید: « ماه گرفتگی» ماجرای انسانی است که در دل یک واقعیت سیاسی قرار می‌گیرد .

*یتیم‌خانه ایران؛

«قلاده‌های طلا» اثر ابوالقاسم طالبی در جشنواره فجر به بخش مسابقه راه یافت اما به دلیل دافه‌ی وی در آ« دوره، انصراف فیلم خود را از رقابت با دیگران اعلام کرد و بعد از آن طالبی به سراغ «یتیم خانه ایران» رفت که داستانی قدیمی را برای این فیلم انتخاب کرده است.

*هفت‌ ماهگی؛

«کوچه بی‌نام» اثر قبلی هاتف علیمردانی کارگردان 39 ساله سینماست که باران کوثری به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. « هفت‌ ماهگی » اثر جدید علیمردانی در راه آماده‌سازی برای جشنواره امسال است و باران کوثری دراین فیلم در کنار حامد بهداد نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند ومنصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده این فیلم بلند است.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

*هلن؛

علی اکبر ثقفی پس از سالها دوری از سیما،‌این بار «هلن» را با مضمون اجتماعی برای این دوره فجر آماده می کند.

*هیهات؛

اولین فیلم چهار اپیزودی سینمای ایران به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می شود. این فیلم توسط چهار کارگردان جوان ساخته می شود و حضور حمید فرخ نژاد، بابک حمیدیان، حامد بهداد و مینا ساداتی می تواند شانس این فیلم را در جشنواره امسال بیشتر کند.

پیش بینی باشگاه خبرنگاران جوان/ آیا این 32 فیلم به بخش سودای سیمرغ را می یابد؟

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها