رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118258

بانمک‌ترین بیماری جهان

بانمک‌ترین بیماری جهان

آیا مبتلا به فشار خون هستید؟ آیا می‌دانید که فشار خون اگرچه هیچ علامت ظاهری ندارد اما می‌تواند به طور مرموزی در صورتی که کنترل نشود به همه سیستم‌های بدن آسیب برساند؟ قلب، کلیه‌ها و مغز مهم‌ترین ارگان‌هایی هستند که ممکن است مورد حمله این قاتل خاموش قرار بگیرند. بیماری‌هایی مانند سکته و نارسایی کلیوی پیامد فشار خون بالاست. این در حالی است که خیلی راحت و ساده و تنها با استفاده از وسیله‌ای کوچک می‌توان از فشار خون بالا آگاه شد و بالطبع از پیامدهای آن جلوگیری کرد...
فشارخون بالا عبارت است از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی. فشارخون بالا به نام قاتل خاموش هم خوانده می‌شود، چون تا زمانی که آسیب جدی به بدن وارد نشده علامتی ندارد.
توجه کنید که فشارخون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی هم بالا می‌رود اما فردی که دچار بیماری فشارخون بالا است، به هنگام استراحت نیز فشارخونی بالاتر از حد طبیعی دارد.
● فشار خون بالا چه علامتی دارد؟
بسیاری از افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و چون اصولا فشارخون بالا علامتی ندارد، به همین دلیل هم به آن قاتل خاموش می‌گویند. در صورتی که این بیماری کنترل نشود، آسیب‌های جدی به بیمار وارد می‌کند و نشانه‌های جدی آن زمانی بروز می‌کند که فشارخون فرد کنترل نشده باشد و به ارگان‌های بدن مانند قلب و کلیه آسیب رسانده باشد. سردرد، تنگی‌نفس، سرگیجه، خواب‌آلودگی، گیجی و مورمور شدن دست‌ها و پاها، گاهی در افزایش فشارخون دیده می‌شود. اما تنها راه تشخیص فشارخون بالا، اندازه‌گیری منظم آن است.
● چگونه بفهمم که فشارخونم بالاست؟
فشارخون اغلب به وسیله دستگاهی که دارای کاف یا همان وسیله بادشونده است، به همراه گوشی پزشکی اندازه‌گیری می‌شود. فشارخون با دو عدد مشخص می‌شود؛ عدد اول که نشان‌دهنده فشار سیستول یعنی فشاری است که خون در اثر انقباض قلب به دیواره عروق وارد می‌کند و عدد دوم نشان‌دهنده فشار دیاستول یا فشارخون به دیواره عروق هنگام استراحت قلب است. فشارخون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ اغلب به نام فشارخون بالا شناخته می‌شود. فشارخون بین ۸۰/۱۲۰ و ۹۰/۱۴۰ به‌طور معمول، فشارخون طبیعی است اما فرد باید مراقب باشد تا فشارش از این محدوده بالاتر نرود.
● تغذیه و فشارخون
رعایت رژیم غذایی مناسب نقش بسیار موثری در کنترل فشارخون دارد. میان رژیم غذایی و فشارخون ارتباط اساسی وجود دارد و به منظور پیشگیری از ابتلا و درمان پرفشاری خون باید رژیم غذایی مناسبی داشت. غذاهای پرنمک و پرادویه، چرب و سرشار از گوشت قرمز و سرخ‌کردنی‌ها، سس‌ها، روغن‌های جامد، مصرف نکردن میوه و سبزی، مصرف غذاهای آماده یا همان فست‌فودها به میزان زیاد همه و همه نقش مهمی در بروز بیماری‌ فشارخون بالا یا تشدید آن دارند.
● غذاهای دوستدار فشارخون
مصرف مواد غذایی که حاوی پتاسیم و منیزیم و کلسیم هستند، در بهبود فشارخون بسیار موثر هستند مصرف کم مواد غذایی که حاوی سدیم و چربی‌های اشباع‌ هستند موجب کاهش فشارخون می‌شوند. ماهی به صورت وعده‌ای سه بار در هفته، مصرف نکردن گوشت قرمز، مصرف بیشتر مرغ و گوشت سفید ماکیان در کنترل فشارخون بالا موثر است.
● چند سبزی مفید
▪ کرفس: در کرفس ترکیب شیمیایی به نام فتالید وجود دارد که روی عضلات نرم رگ‌های خونی اثر گذاشته و آن را گشاد می‌کند و از این طریق به شکل مستقیم و ساده در کاهش فشارخون تاثیر دارد.
▪ پیاز: پیاز حاوی ماده به نام آرنوزین است و در ضمن اینکه دارای آنتی‌اکسیدان است، موجب پایین آمدن کلسترول و فشارخون و کاهش لخته شدن خون عروق می‌شود.
▪ سیر: تحقیقات نشان می‌دهد که سیر قادر به تعدیل فشارخون است و خوردن چند حبه سیر یا وجود آن در غذا موجب کاهش فشارخون می‌شود.شنبلیله: گرد تخم‌ این سبزی موجب کاهش کلسترول خون و به دنبال آن، کاهش فشارخون می‌شود.
▪ گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی که دارای ویتامین‌های اساسی مانند ویتامین C و A است. برای کاهش فشارخون بسیار موثر است، چرا که سرشار از پتاسیم بوده و همان‌طور که گفتیم، غذاهای پتاسیم‌دار در کاهش فشارخون بالا آثار مفیدی دارند.چای‌سبز: چای سبز هم دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم است. وجود چای سبز در رژیم غذایی ماده مناسبی برای تعدیل فشارخون است و به سلامت عروق نیز کمک می‌کند.
▪ تره‌فرنگی: تره‌فرنگی پیازچه و ترب به دلیل داشتن فیبر و ویتامین‌های گوناگون مانند B و C و موادی چون سلولز، خواص ضدعفونی داشته و در کنار ‌آن قادر به کاهش فشار و چربی خون هستند.
● میوه‌های دوستدار فشارخون
▪ اهمیت میوه‌ها در کاهش فشارخون بالا کمتر از سبزی‌ها نیست. میوه‌ها با داشتن مواد معدنی و ویتامین، هم در کاهش چربی خون و هم کاهش وزن و تقویت جدار عروق کمک می‌کنند.
▪ گریپ‌فروت و لیموترش: گریپ‌فروت و لیموترش به عنوان سردسته مرکبات معرفی شده‌اند. بالا بودن میزان ویتامین C و املاح معدنی آنها موجب شده تا از دیرباز برای کاهش فشارخون مورد استفاده قرار گیرند.
▪ خرما: تحقیقات نشان داده است که نیاز بدن به ماده معدنی منیزیم روزانه ۲۵۰ میلی‌گرم است، در حالی که خرما ۶۳ میلی‌گرم از این ماده معدنی را داراست. همچنین خرما به دلیل اینکه پتاسیم فراوانی داراست، خاصیت ضد فشارخون بالا دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر روزانه باشد.
▪ گلابی: این میوه مفید و خوش‌طعم هم دارای ویتامین A، ۱B، ۲B و مقداری پروتئین است. همچنین حاوی چربی،‌ قند طبیعی، کلسیم و پتاسیم و آهن است. وجود این املاح در گلابی برای مبتلایان به فشارخون بالا مفید است.
▪ زیتون: زیتون حاوی ویتامین‌های A و C و پیش‌ساز ویتامین A (بتاکاروتن) است. روغن زیتون به تعادل چربی خون کمک می‌کند و بهترین دارو برای درمان فشارخون بالاست.
● چند غذای دیگر
▪ حبوبات: حبوبات منابع بسیار خوب و غنی فیبرهای محلول در آب هستند و استفاده از آنها برای کاهش فشارخون بالا مانع است. همچنین برخی از حبوبات از جمله عدس و لوبیا و نخود، منابع خوبی برای به دست آوردن پروتئین (غیرحیوانی) به شمار می‌آیند و در عین حال، از آنها سوپ و آش تهیه می‌شود که می‌تواند جایگزین غذای اصلی شود.
همچنین افزودن موادی مانند رب‌انار، آب نارنج، آب‌غوره و ماست‌های کم‌چرب به عنوان چاشنی برای سوپ‌ها و آش‌ها دارای آثار مفید تغذیه‌ای خواهد بود.
▪ سویا: اسیدآمینه‌های موجود در پروتئین سویا، عاملی برای تنظیم فشارخون است. مقادیر کم گوگرد و پروتئین‌های سولفوره موجود در پروتئین‌های سویا، موجب افزایش دفع نمک از کلیه و کاهش دفع کلسیم می‌شود.
کلسیم ماده‌ای است که علاوه بر ساخت، نگهداری و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، در تنظیم فشارخون نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. افزودن حداقل ۲۰ تا ۲۵ گرم محصولات پروتئینی دانه‌ کامل سویا (مانند آجیل سویا) فشارخون را تا حد زیادی پایین می‌آورد.
▪ مواد لبنی: همان‌طور که بارها گفته شده است، شیر، ماست، پنیر و به طور کلی محصولات لبنی با دارا بودن مقدار زیادی کلسیم و به همراه ویتامین‌ها از منابع غذایی سرشار از مواد مغذی به شمار می‌آیند اما شرط بهره‌ بردن از آنها در یک رژیم سالم استفاده از انواع کم‌چرب آنهاست، بنابراین مصرف دو تا سه وعده شیر یا ماست کم‌چربی یا دو تا سه بار پنیر کم‌نمک و کم‌چربی (به اندازه قوطی کبریت) را به شما توصیه می‌کنیم.
● پرهیزهای غذایی
▪ از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟
ـ افراد دچار فشارخون بالا سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی را به علت داشتن مقادیر بالای سدیم، همچنین سبزی‌های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور را نباید مصرف کنند.
ـ ماهی دودی یا کنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند.
ـ سس‌ها، سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.
ـ مصرف الکل با فشارخون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.
ـ در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد، بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده کرد.
ـ مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
ـ مصرف گوشت‌های قرمز به دلیل وجود چربی در لابه‌لای بافت و همچنین به دلیل افزایش دادن میزان اوره، چندان توصیه نمی‌شود ولی از آنجایی که منابع خوب ‌آهن و روی و ویتامین ۱۲‌B به شمار می‌آیند، استفاده از انواع بی‌چربی آنها را حداکثر دو بار در هفته و هر بار حداکثر ۱۸۰ گرم توصیه می‌کنیم. اما در رابطه با مرغ و ماکیان در صورتی که پوست ‌آنها گرفته شده باشد، تا ۲۵۰ گرم در هر بار هم قابل قبول است.
ـ ماهی بهترین گزینه در رابطه با گوشت‌ها به حساب می‌آید و جالب است بدانید که چربی موجود در بافت‌های ماهی، نه تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی‌عروقی نمی‌شود بلکه کلسترول خون را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. ماهی علاوه بر اسیدهای چرب امگا۳ (که آثار شگرفی در کاهش فشارخون، به دلیل جلوگیری از گرفتگی عروق دارد)، دارای مواد مغذی بسیار مفیدی است که این مواد در حفظ سلامتی عروق خونی نیز تاثیر قابل توجهی دارند.
● چرا ورزش کلید کاهش فشارخون است؟
همان‌طور که گفتیم، خطر فشارخون بالا با افزایش سن بیشتر می‌شود. اما اگر سن شما بالا است نباید به صرف اینکه ممکن است مبتلا به فشارخون شوید، دست از فعالیت و تحرک بدنی بردارید.
شروع کنید! ورزش منظم به پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا کمک کرده و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز کاهش می‌دهد. اگر فشارخون شما بالاست، ورزش واقعا به کاهش آن کمک می‌کند.
ورزش منظم موجب می‌شود قلب قوی‌تر بشود. یک قلب قوی بدون اینکه خسته شود، خون را به راحتی پمپ می‌کند. هر چه قلب بهتر کار کند و فشار کمتری به آن وارد شود، فشار کمتری هم به دیواره عروق وارد می‌کند. شرکت در فعالیت‌های ورزشی، فشارخون را تا ۱۰ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. این همان اثری است که یک دارو در کاهش فشارخون دارد. اگر فشارخون شما کمتر از ۸۰/۱۲۰ است، ورزش کمک می‌کند که فشارخون بالاتر نرود. همچنین ورزش کردن کمک می‌کند که وزن متعادل شود و این مساله به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.
● ورزش‌های گوناگون به روش‌های متعدد روی فشارخون تاثیر دارد
▪ ورزش‌های دینامیک یا همان ایروبیک: در این ورزش همه عضلات بدن در فعالیت بدنی شرکت دارند و حرکات مدام تکرار می‌شوند. از نمونه‌های این ورزش، در جا زدن، پیاده‌روی ملایم، شنا، دوچرخه‌سواری و طناب بازی و حرکات موزون است.
▪ ورزش‌ها ایزومتریک یا استاتیک: این ورزش‌ها شامل انقباض گروهی از عضلات است، مانند آنچه در بلند کردن وزنه ایجاد می‌شود. در ورزش‌های دینامیک یا همان ایروبیک، نیاز به اکسیژن در بدن بالا می‌رود و چون خون اکسیژن را به بدن می‌رساند، قلب فعالیت بیشتری می‌کند تا نیاز بدن را برطرف کند، در نتیجه قلب قوی‌تر می‌شود تا خون را به همه بخش‌های بدن برساند. در ورزش‌های دینامیک، مصرف اکسیژن و ضربان قلب و فشار سیستولیک افزایش می‌یابد، در حالی که فشار دیاستولیک تغییری نمی‌کند یا کمی کاهش می‌یابد. ضربان قلب بیشتر می‌شود و جریان خون به عضلات بیشتر می‌شود. اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید، مهم است که پیش از انجام هرگونه فعالیت بدنی و ورزش با پزشک خود صحبت کنید.
● ۱۰ عامل خطر که موجب بالا رفتن فشارخون می‌شوند
۱) استرس: وقتی در وضعیتی فوق‌العاده مانند تغییر موقعیت، اضطراب و عصبانیت قرار می‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با مجموعه‌‌ای از تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ شدن عروق به کمک برخی ترشحات دیگر به بالا رفتن فشارخون منجر می‌شود.
۲) رژیم غذایی: تحقیقات نشان می‌دهد که نمک از عوامل افزایش دهنده فشارخون است. مصرف نمک زیاد از دوران کودکی پایه‌ای برای بالا رفتن فشارخون در سنین بالاتر می‌شود. پس بهتر است میزان نمک در غذای روزانه کودک، به خصوص شیرخوار محدود و یا حذف شود و در دوران بزرگسالی هم به اندازه مناسب باشد.
۳) سیگار: سیگار به دلیل اینکه به آزاد شدن هورمون آدرنالین منجر می‌شود موجب افزایش فشارخون می‌شود.
۴) سن بالای ۶۰ سال: تحقیقات نشان می‌دهد که آسیب دیدن سلول‌های کلیه، مهم‌ترین علت ابتلا به فشارخون در نوار سن است. بهترین راه جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های کلیه، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه‌ها و انواع سبزی‌ها و غلات و حبوبات است.
۵) چاقی: فشارخون بالا در افراد چاق دو برابر افرادی است که اضافه وزن ندارند یا وزن طبیعی دارند. افراد چاق و دارای اضافه وزن در صورتی که رژیم غذایی خود را نیز تعدیل نکنند، علاوه بر ابتلا به فشارخون بالا، در معرض انواع صدمات ناشی از فشارخون مانند سکته و بیماری‌های قلبی نیز قرار دارند.
۶) بیماری تصلب شرایین: تصلب شرایین یا سختی عروق اصلی، عامل پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است که به دنبال رسوب کلسیم و کلسترول در جدار عروق ایجاد می‌شود.
۷) فعالیت فیزیکی اندک: در صورتی که فردی هستید که تحرک بدنی کافی ندارید و کمتر ورزش می‌کنید، بیشتر در معرض خطر هستید، قلب شما ضعیف‌تر است و احتمالا اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، همه اینها شما را بیشتر مستعد ابتلا به فشارخون می‌کند.
۸) مشکلات کلیوی: کلیه‌ها عضوی از بدن هستند که در تنظیم فشارخون بسیار حیاتی هستند. آسیب به کلیه‌ها، برای مثال در فردی که مبتلا به دیابت است ممکن است سبب ابتلا به فشارخون بالا شود.
۹) تاریخچه خانوادگی: اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که یک یا چند نفر از اعضای آن مبتلا به فشارخون بالا هستند، احتمال اینکه شما هم به فشارخون مبتلا شوید، زیاد است. ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد، پس با رعایت نکاتی که به شما توصیه می‌کنیم از ابتلا به فشارخون پیشگیری کنید.
۱۰) سایر بیماری‌ها: تغییرات هورمونی، بعضی سرطان‌ها، اختلالات کلیوی و یا بیماری‌های عروقی نیز ممکن است سبب ابتلا به فشارخون بالا شوند. به این نوع فشارخون بالا،‌ فشارخون ثانویه گفته می‌شود چون به سبب بروز بیماری دیگر ایجاد شده است.
● اندازه‌گیری فشارخون
▪ فشارسنج‌ها و انواع آن
امروزه انواع متعددی از فشارسنج‌ها در بازار موجود است. فشارسنج‌های جیوه‌ای، عقربه‌ای، دیجیتالی و در شکل‌های گوناگون مچی و بازویی و غیره.
اما خوب است بدانید که بهترین نوع فشارسنج‌ها، نوع عقربه‌ای و جیوه‌ای آن است که کمتر در دسترس مردم است. این فشارسنج‌ها بیشتر در مطب پزشکان و متخصصان است و کار کردن با آنها کمی مهارت می‌خواهد. اما فشارهای دیجیتالی در بازار فراوان و نسبتا قیمت مناسب‌تری دارد و کار کردن با آنها راحت‌تر است. اگر پزشک تشخیص دهد که فردی دچار فشارخون بالا است یا شما خودتان حس کردید که به این دستگاه نیاز دارید می‌توانید یکی از این دستگاه‌های فشارسنج‌ را تهیه کنید. فقط یادتان باشد که هنگام اضطراب و استرس ممکن است فشارخون شما کمی بالاتر رود. نکته مهم دیگر این است که فشارسنج‌های دیجیتالی اگر چه کارایی لازم را دارند اما ممکن است وقت لازم را نداشته باشند. سعی کنید هر از چند گاهی در یک درمانگاه با فشارسنج جیوه‌ای دقیق فشار خود را کنترل کنید.
● شرایط پیش از اندازه‌گیری فشارخون
فشارخون باید در شرایط خاصی گرفته شود و بهتر است کسی فشارخون را بگیرد که به این امر تسلط کافی داشته باشد و بتواند شرایط لازم را برای اندازه‌گیری دقیق مهیا کند. بهتر است که بیمار تا نیم ساعت پیش از اندازه‌گیری فشارخون غذا و چای میل نکرده باشد. سیگار نکشیده باشد و اندازه‌گیری فشارخون در شرایط آرام و بدون استرس انجام گیرد. در ضمن لازم است بیمار پیش از اندازه‌گیری فشارخون فعالیت فیزیکی سنگینی انجام نداده باشد و پیش از اندازه‌گیری فشارخون، حداقل به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در حالت راحت و ریلکس باشد.
● وضعیت مناسب برای اندازه‌گیری فشارخون
درست‌ترین حالت برای اندازه‌گیری فشارخون، حالت‌ درازکشیده است و سپس حالت نشسته راحت. فردی که حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حالت دراز کشیده قرار گرفته و هیچ استرسی در این مدت به او وارد نشده باشد، اگر میزان فشارخون سیستولیک او بالاتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک بیش از ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، مبتلا به پرفشاری خون است. در حالت طبیعی، اگر فردی به سرعت از پله‌ها بالا و پایین رود، به طور قطع فشارخونش افزایش پیدا می‌کند (در شرایط خاصی که احتمال می‌دهیم بیمار فشارخون پایین داشته باشد ولی در حالت دراز کشیده فشارخون طبیعی است، یک بار دیگر فشارخون را در حالت ایستاده یا نشسته با پاهای آویزان اندازه می‌گیریم که اگر پایین باشد معلوم می‌شود).باید دست بیمار به نحوی قرار داده شود که هم سطح قلب او باشد و بازوبند باید در بازوی بیمار به نحوی بسته شود که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت.
● شیوه اندازه‌گیری فشارخون
دستگاه فشارخون شامل ستون یا صفحه مدرج بازوبند و تلمبه است. باید ابتدا بازوبند در بازوی بیمار بسته شود، محل آن نیز بهتر است حدود دو تا سه سانتی‌متر بالاتر از چین آرنج باشد. سپس بازوبند را باید آن‌قدر باد کرد تا نبض بیمار قطع شود و ۳۰ میلی‌متر جیوه بالاتر از آن مقدار باد کردن را ادامه داد. میزان این فشار در اشخاص بالغ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر جیوه است. سپس گوشی را از قسمت زنگوله ماند آن (و نه از قسمت مسطح و پرده‌دار) روی نبض آرنج (در ناحیه جلوی چین آرنج قسمت داخل) قرار می‌ دهیم و از فشار دادن آن خودداری می‌کنیم. پس از آن پیچ تلمبه را کمی باز می‌کنیم تا هوای داخل بازوبند به تدریج خالی شود (هر ثانیه ۳ میلی‌متر جیوه یا هر ۳ ثانیه ۱۰ میلی‌متر جیوه) و با دقت به صدای شنیده شده از گوشی گوش می‌سپاریم. جایی که صدای نبض بیمار شروع شده به عنوان فشار سیستولی در نظر گرفته می‌شود. سپس صدای نبض بیمار ادامه می‌یابد تا کاملا قطع شود یا خیلی ضعیف شود. لحظه‌ای که قطع صدای نبض رخ می‌دهد نیز فشار خون دیاستولی را نشان می‌دهد. برای مثال، بازوبند را تا فشار ۱۷۰ میلی‌متر جیوه باد می‌کنیم. هنگام خالی کردن آن، در فشار ۱۲۰ میلی‌متر جیوه ضربان نبض را می‌شنویم و هنگامی که فشار به ۷۰ میلی‌متر جیوه رسید، صداها کاملا قطع می‌شود. در اصطلاح بیان می‌کنیم که فشارخون بیمار ۱۲۰ روی ۷۰ میلی‌متر جیوه یا ۱۲ روی ۷ است. رعایت نکردن مسایل تکنیکی و سالم نبودن دستگاه، روی رقم اندازه‌گیری شده تاثیر می‌گذارد.
● اشتباهات اندازه‌گیری فشارخون
چند کار به اشتباه در اندازه‌گیری فشارخون متداول شده که ذکر آنها ضروری است:
▪ بیشتر افراد و حتی پزشکان گوشی را زیر بازوبند قرار می‌دهند که این امر فشارخون را به طور کاذب بالا نشان می‌دهد.
▪ در مطب‌ها و بیمارستان‌ها اغلب از یک نوع بازوبند برای همه استفاده می‌شود که این امر صحیح نیست. بازوبند افراد چاق باید با افراد لاغر تفاوت داشته باشد.
▪ با یک بار اندازه‌گیری فشارخون نمی‌توان قضاوت صحیح از وضعیت فرد داشت و لازم است که این معاینه در زمان‌ها و شرایط متفاوت تکرار شود.
▪ درنهایت پیش می‌آید که معاینه‌کننده در لحظه شنیدن صدای اول شک می‌کند و همان لحظه بازوبند را دوباره باد می‌کند که این امر نیز فشارخون را بالاتر از حد واقعی نشان می‌دهد.
● شیوه اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه‌های دیجیتالی
امروزه دستگاه‌های دیجیتالی اندازه‌گیری فشارخون در بازار موجود است. این دستگاه‌ها شامل یک نوع بازوبند است که به وسیله لوله‌ای به قسمت الکترونیکی دستگاه وصل می‌شود. با فشار دادن دکمه‌ای روی قسمت دیجیتالی دستگاه، بازوبند شروع به باد شدن می‌کند تا به یک سطح معینی برسد سپس به طور اتوماتیک باد آن می‌خوابد. در بازوبند یک گیرنده خاص الکترونیکی وجود دارد که نسبت به نبض حساس است و میزان فشارخون را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد.
● آیا میزان فشارخون تغییر می‌کند؟
در طول روز، میزان فشارخون هر شخصی تغییر می‌کند. صبح‌ها میزان فشارخون بالاتر و شب‌ها پایین‌تر است. در حالت طبیعی، به هنگام نگرانی و استرس و فعالیت فیزیکی بالا می‌رود. برخی افراد هنگام ملاقات با پزشک مضطرب شده و میزان فشارخون آنها بالا می‌رود. تقریبا میزان فشارخون افراد در نخستین ملاقات با پزشک بالاتر از ملاقات‌های بعدی است. به همین دلیل پزشکان اندازه‌گیری فشارخون را در دو تا سه نوبت جداگانه و یا به صورت ۲۴ ساعته توصیه می‌کنند و بعد به طور موثق اعلام می‌کنند که فرد دچار فشارخون بالا است یا خیر.

مژگان کریمی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها