رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 121824

از پخش عکس های خصوصی تا ضبط صدا

رواج طنزهای مستهجن در فضای مجازی/مزاحم تلفنی معروف تلگرامی کیست؟+ فایل صوتی

ساعت 24-این روزها نه تنها سبک زندگی مردم تغییر کرده است بلکه شیوه تفریح جوانان هم تغییر کرده است و فضای مجازی بستری تازه و نا شناخته را برای تفریح جوانان فراهم آورده که بحث آسیب شناسی آن بسیار جدی است.شما هم اگر دهه 60 ای و 50 ای باشید و اهل گشت و گذار در شبکه های...

2
به گزارش ساعت24 به نقل از شفاف، این روزها نه تنها سبک زندگی مردم تغییر کرده است بلکه شیوه تفریح جوانان هم تغییر کرده است و فضای مجازی بستری تازه و نا شناخته را برای تفریح جوانان فراهم آورده که بحث آسیب شناسی آن بسیار جدی است.شما هم اگر دهه 60 ای و 50 ای باشید و اهل گشت و گذار در شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام ، با موارد مختلفی رو به رو می شوید که شاید برایتان قابل هضم نباشد و معلوم نیست چه دلایلی باعث می شود تا چنین پدیده هایی که به جرات می توان گفت بخش عمده آن ها جزئی از هنجار های جامعه ایرانی به شمار نمی رود، رخ دهد و بدتر ازهمه مورد استقبال هم قرار گیرد.

در هر حال، ما ایرانی ها نشان داده ایم، معمولا از هر اپلیکیشن و امکاناتی با توجه به قابلیت هایی که دارد منفی ترین نوع استفاده را انجام می دهیم و رفتارهای نابه هنجار ازخود بروز می دهیم.مصداق ها در این خصوص روشن است، گاهی این رفتار می تواند در اینستاگرام و در حمله به یک سلبریتی و فحاشی به او که رفتاری مخالف میل مال از او سر زده خودی نشان دهد و گاهی هم در تلگرام و به شکل دیگر!

این روز ها فایل های صوتی در تلگرام بارگذاری می شود که در آن افرادی ضمن تماس با تلفن های ضروری و طرح موضوعات بی ربط، به خیال خود اپراتورها را سر کار می گذارند . سپس فایل صوتی ضبط شده اش را در کانال های مختلف منتشر می کنند.

طنزهای مستهجن در فضای تلگرام

از سوی دیگر چالش هایی نیز در تلگرام مطرح می شود که مبتنی بر طنزهای مستهجن و سرکار گذاشتن دیگران به شیوه های مختلف است.به این ترتیب از ماجرای دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر به دلیل استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه که بگذریم ، با مرور کانال های تلگرام به موضوعات و بحث هایی می رسیم که جدا از مستحجن بودن سعی در ترویج بحث های سخیف این چنینی میان فضای خانواده دارد ، که این مسئله با سبک زندگی ایرانی- اسلامی بسیار در تضاد است.

مطرح کردن چالش هایی با مضمون های سخیف میان پدر ، پسر ، مادر و دختر و به طور کلی اعضای خانواده که متاسفانه مورد توجه افراد زیادی هم قرار می گیرد، بنیان های خانواده را هدف گرفته است چرا که مطرح کردن بحث های این چنینی در محیطی مانند خانواده ابتدا حرمت ها را از بین می برد و سپس موجب از هم پاشیده شدن خانواده و تغییر فرهنگ گفتاری خانواده می شود.

هر چند نمی توان از امکاناتی که تلگرام و سایر نرم افزارهای این چنینی در اختیار کاربران قرار می دهد، نظیر برقراری ارتباط با کمترین هزینه و بهترین سرعت با سایرین یا کسب اطلاعات و اخبار و مطالب مورد علاقه از طریق گروه ها و کانال های مختلف گذشت، اما مسئله این است که چه کاری باید انجام شود و جامعه را به کدام سمت سوق داد که از هر ابزار به بهترین شکل در جهت مثبت استفاده شود نه به بدترین شکل آن.

سوال اصلی این است که حال که قرار است نوجوان و جوان ایرانی، به صورت عمده از زمان زمان قابل توجهی را با این نرم افزار و سایر برنامه های ارتباط جمعی این چنینی بگذرانند، چه نوع نگرشی باید به جامعه تزریق شود که بیشترین بازده در جهت مثبت را از آن گرفت؟

نمونه هایی از مزاحمت های تلگرامی

در هر حال شیوه های مزاحمت های تلگرامی زیاد است.از پخش تصاویر خصوصی گرفته تا پخش فایل های صوتی.به تازگی اما فردی که در کانال تلگرامی اش خود را محمد اچ وای می نامد، با تماس های مختلف با 118، رستوران ها ، هتل ها به قول خودش ایستگاه اپراتورها را می گیرد و از نظر خودش گفت و گویی طنز گونه ضبط می کند و در کانالش منتشر می کند. شدت مزاحمت او به قدری بوده است که اکثر کارمندان 118صدای او را می شناسند و به محض شنیدن صدایش تماس را قطع می کنند!

نمونه ای از مزاحمت برای رستوران

یکی از اپراتورهای 118 در گفت و گو با شفاف درباره حجم مزاحمت های تلفنی گفت: حجم مزاحمت ها بسیار بالاست و هیچ محلی برای رسیدگی قضایی به این قبیل مزاحمت ها وجود ندارد.

او با بیان اینکه حجم تماس ها با هدف مزاحمت در روزهای تعطیل چند برابر روزهای عادی است ، تاکید کرد: برخی بی دلیل زنگ می زنند و به ما ناسزا می گویند یا از یک موضوع بی ربط به کار ما حرف می زنند و به خیال خود ما را سرکار می گذارند که این موضوع برای ما بسیار آزار دهنده است.

این اپراتور 118 تاکید کرد:کار ما بسیار فرسایشی است و این قبیل مزاحمت ها می تواند به راحتی اعصاب و روان ما را تحت فشار قرار دهد اما کاری از دست ما ساخته نیست.


مزاحمت برای 118 و قطع تلفن


خبرنگار شفاف با وجود تلاش فراوان نتوانست با بازرسی مخابرات یا روابط عمومی 118 ارتباط برقرار کند اما در هر حال نکته اینجاست که این قبیل مزاحمت که قسمت های مودبانه ان منتشر شد، تنها یک نمونه از صدها نمونه مزاحمت های روزانه با تلفن های ضروری است که جدا از مشکلات درونی یک شخص می توان دلایل عمده آن را در بستر جامعه یافت.دلایلی چون بیکاری، فقر فرهنگی، نیاز به مورد توجه واقع شدن و مشهور شدن، نداشتن تفریح و راهی برای گذران اوقات فراغت و ... که بستر آن در فضای مجازی برای بسیاری فراهم است.

برخورد قضایی با متخلفان فضای مجازی

این در حالی است که همین چند وقت پیش بود که ماجرای بازداشت پسری که با دختران مختلف عکس می گرفت و در فضای مجازی منتشر می کرد و بعدها به پسر معروف تلگرام شهرت یافت ،بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور داشت اما نکته اینجاست که با وجود قولی که قوه قضاییه مبنی بر برخورد شدید با این قبیل افراد داده و بازداشت هایی که تاامروز صورت گرفته است، هنوز شاهد فضای نامتناسب و سود جویی های مختلف از فضای مجازی هستیم و هنوز هم مزاحمت ها با موجود توجه ویژه پلیس فتا به شیوه ای طنزگونه دنبال می شود.

سوال اصلی اینجاست که آیا شاد کردن به قیمت آزار و اذیت دیگران مورد قبول و کار شایسته ای است؟و آیا برخورد قضایی و یا مسدود کردن این نرم افزارها و شبکه های اجتماعی راه حل مناسبی در برخورد با این ضد فرهنگ هاست؟

در هر حال، این که راهکار بهبود شرایط از منظر اخلاقی و حقوقی نیاز به برخورد قانونی دارد یا نیاز به فرهنگ سازی در جامعه ،، مسئله ای است که آسیب شناسان اجتماعی ، جامعه شناسان،کارشناسان فضای مجازی و مسئولان قضایی کشور باید به آن پاسخ دهند و تصمیماتی پیرامون آن اخذ کنند.تصمیماتی که می تواند برای جوان ایرانی و سبک زندگی اش بسیار تاثیر گذار باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها