رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122608

از ایران تا یونان، از تخت جمشید تا آکروپولیس

انصاریفرد: آتن شبیه تهران است!

ساعت24- با او درباره یونان حرف زدیم. از آتن گفتیم و شباهت‌هایش به تهران. از پانیونیوس و بازگشت او به اوج. از سرگرمی‌هایش در یونان و البته تماشای مکان‌های تاریخی آتن مثل آکروپولیس.

کریم انصاری فرد
کریم انصاری‌فرد را مقابل سوال هایمان قرار دادیم. سوال‌هایی متفاوت که مصاحبه متفاوتی را ساخت. او که بعد از تعطیلات ژانویه، آماده بازی برای پانیونیوس است از فوتبال یونان و تیم ملی هم صحبت کرد. مصاحبه‌ای که پیش رویتان است.
حاضری کمی متفاوت و خارج از مقوله فوتبال صحبت کنیم؟
در خدمتم. حالا باید در چه موردی حرف بزنیم؟
از یونان بگو و شهر آتن. شرایط زندگی‌ات چطور است و چگونه با فرهنگ این کشور کنار آمده ای؟
آتن فکر می‌کنم یکی از شهرهای بزرگ و معروف اروپا است. زیبا است و مکان‌های تاریخی بسیاری دارد. مردمانش یک ذره شبیه ایرانی‌ها هستند. یعنی زیاد تفاوتی با ما ایرانی‌ها ندارند. آتن هم مثل تهران خودمان است. البته جمعیتش به آن اندازه نیست. یکسری جاهایش مثل تهران ترافیک دارد اما آلودگی‌اش به پای آلودگی پایتخت ما نمی‌رسد.
آنجا سرگرمی‌ات چیست و اصلا کجای آتن سکونت داری؟
یکی از بهترین جاهای آتن به من خانه داده‌اند. یعنی من خودم انتخاب کردم و باشگاه برایم گرفت.
با مشکل غذا چطور کنار می‌آیی؟ رستوران ایرانی هست؟
از پارسال که بیشتر تنها بودم یک ذره آشپزی یاد گرفته ام. البته غذاهایشان هم خوب است. نه در حد غذاهای ایرانی اما واقعا اینقدر کیفیت دارد که هر رستورانی بروی بتوانی راحت غذا بخوری و لذت ببری. اینها خودشان غذاهای طبیعی دوست دارند و زیاد اهل فست فود نیستند. به همین دلیل کمتر اینطور رستوران‌ها را می‌شود در آتن پیدا کرد.
پس در آتن راحت زندگی می‌کنی؟ راستی سرگرمی ات چیست؟
خدا را شکر اینجا خیلی راحتم. در شهر بزرگی زندگی می‌کنم که اصلا حوصله‌ام سر نمی‌رود. رابطه‌ام با بچه‌های تیم هم فوق‌العاده است. مواقعی که در روز دو جلسه تمرین نداریم و خسته هم نیستم با آنها به مکان‌های دیدنی آتن می‌روم. بازیکنان هم دوست دارند تا جاهای دیدنی را به من نشان داده و مرا در جریان تاریخ یونان قرار بدهند.
کدام مکان‌های تاریخی رفته ای؟ کجاها را دیده ای؟
آکروپولیس را دیدم و واقعا فوق‌العاده است. شبیه به تخت جمشید خودمان. یونان از لحاظ باستانی معروف است و از همه جای جهان می‌توانیم توریست ببینیم.
تو یک نیم‌فصل برای پانیونیوس بازی کرده‌ای. مشخصه فوتبال یونان چیست؟
خب اینها مثل بقیه کشورهای اروپایی فوتبالشان سرعتی و قدرتی است. سرعت بازی‌ها بالا است و تیم‌ها فیزیکی هم بازی می‌کنند اما آنقدر شرایط مناسب است که یک بازیکن می‌تواند تمام توانایی خود را در زمین نشان بدهد. خدا را شکر از حضور در یونان خیلی راضی ام.
شرایط پانیونیوس چطور است؟ اگر بخواهی این تیم را به یک تیم در لیگ ایران تشبیه کنی، پانیونیوس شبیه کدام باشگاه لیگ برتری خودمان است؟
تیم ما به این معروف است که هر سال بازیکن به تیم‌های مختلف ترانسفر می‌کند. کار باشگاه و هدف مسوولان همین است. هر سال 5، 6 بازیکن به تیم‌های مختلف منتقل می‌کند. همین نیم‌فصل سه بازیکن از پانیونیوس به تیم‌های دیگر رفتند. یک بازیکن به پاناتینایکوس، یکی به چمپیونشیپ انگلیس و یکی هم بوندس لیگای دو. اینکه بخواهیم با تیمی در ایران مقایسه کنیم فکر نمی‌کنم درست باشد.
شرایط پانیونیوس مناسب است و تیم شما در رده‌های بالایی جدول لیگ یونان قرار دارد. فکر می‌کنی بتوانید سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را بگیرید؟
شرایطمان در جدول خوب است اما در این هفته‌های اخیر با تیم‌های مطرح بازی کرده‌ایم که باعث شده کمی در جدول پایین بیاییم. مقابل پائوک و المپیاکوس به میدان رفته‌ایم و بعد از تعطیلات هم باید به مصاف پاناتینایکوس برویم. همه اینها پشت سر هم بود و باعث شد تا رده پنجم نزول کنیم.
نگفتی سهمیه می‌گیرید یا نه؟
تیم قهرمان لیگ یونان مستقیما به لیگ قهرمانان می‌رود و تیم دوم در پلی آف حاضر می‌شود. سه تیم بعدی هم در یورو لیگ حضور پیدا می‌کنند. این نشان دهنده قدرت لیگ یونان است که 5 تیم در اروپا از این جمع حضور دارند و کارمان نیز برای کسب سهمیه سخت است و امیدواریم بتوانیم امتیازهای لازم را حداقل برای حضور در یورو لیگ کسب کنیم.
المپیاکوس مشهورترین تیم یونان است. همین چند هفته قبل مقابل این تیم بازی کردی. چطور بود؟
المپیاکوس مثل بایرن مونیخ در آلمان می‌ماند و تمام تیم‌ها مقابل آنها چاره‌ای جز شکست ندارند. خیلی هزینه کرده‌اند و از نظر فوتبالی هم قدرتمند هستند. به بازیکنانی که تا به حال برای المپیاکوس بازی کرده‌اند نگاه کنید. زمانی ریوالدوی برزیلی و حالا کامبیاسوی آرژانتینی. تازه من این دو بازیکن را یادم می‌آید. مسوولان المپیاکوس هزینه‌های بسیاری را متقبل می‌شوند تا تیمشان در یونان قهرمان شود و در لیگ قهرمانان اروپا هم از گروهش صعود کند. المپیاکوس حتی در سطح اروپا هم یک قدرت محسوب می‌شود و همیشه مقابل تیم‌های بزرگ حرفی برای گفتن دارد. فکر می‌کنم آنها این فصل هم قهرمان شوند اما ما باید تلاش کنیم تا اختلاف امتیازها را کمتر کنیم و به جمع تیم‌های صدرنشین برسیم.
در یونان طوری کار کرده‌ای که ایرانی‌ها سربلند شده‌اند. فکر می‌کنم یکی از اهدف این فصل تو همین بود؟
خدا را شکر که به عنوان نماینده کشورم موفق شده‌ام نام ایران را در یونان و فوتبال این کشور سر زبان‌ها بیندازم. شرایط بازی در فوتبال اروپا خیلی متفاوت از لیگ ایران است و در اینجا یک تمرین هم همانند بازی 90 دقیقه‌ای فشار روی بازیکن وارد می‌کند. تمام تمرکز و فکرم روی بازی و موفقیت بیشتر است و امیدوارم در هدفم موفق شوم. من بعد از حضور در اوساسونا، پیشنهادهایی از لیگ ایران داشتم اما ترجیح دادم به یونان بیایم و برای پانیونیوس بازی کنم. زمان امضای قراردادم با این تیم خیلی‌ها می‌گفتند اشتباه می‌کنی اما من هدفی را برای خودم ترسیم کرده بودم تا در اروپا بمانم و پیشرفت کنم. از تمام تیم‌های ایرانی خواهانم عذرخواهی کردم و به یونان آمدم. فکر می‌کنم تا اینجای کار هم بد کار نکرده و به روزهای اوجم برگشته ام.
آیا شانس داری که آقای گلی لیگ یونان را به دست بیاوری؟
من 4 گل در لیگ به ثمر رسانده‌ام و یک گل نیز در جام حذفی. برای یک مهاجم هیچ چیز ارزشمندتر از گل زدن نیست و دوست دارم بیشتر از این گل بزنم اما به آقای گلی فکر نمی‌کنم. هدفم موفقیت پانیونیوس است، چون همه چیز برپایه موفقیت تیمی کسب خواهد شد. باید همچنان در کورس باقی بمانیم و وظیفه من هم به عنوان مهاجم گل زدن است.
تو پس از چند ماه غیبت، مقابل گوام به ترکیب تیم ملی برگشتی و گل هم زدی. از این بازگشت صحبت کن. انگار برای تیم ملی هم خوش یمن بود.
من همیشه سعی کردم جدا از رده باشگاهی در سطح ملی هم بتوانم مهره قابل اتکایی باشم. هر بار که برای تیم ملی به میدان رفته‌ام تمام توانم را گذاشته‌ام تا برای فوتبال ایران مفید باشم. برای چند اردو دعوت نشدم اما سراسر انگیزه بودم تا به محض بازگشت بتوانم برای تیم ملی مفید باشم. این اتفاق مقابل گوام رخ داد و من توانستم با تشخیص کادر فنی در ترکیب قرار بگیرم و با تلاش سایر بازیکنان گل هم بزنم. امیدوارم در ادامه باز هم بتوانم در ترکیب تیم ملی قرار بگیرم و مهم‌تر اینکه مثمرثمر باشم. می‌توانم درباره یک موضوع خاص حرف بزنم؟
در چه موردی؟
درباره کی‌روش. او خواسته آنچنانی و شخصی ندارد و اینکه می‌گوید بازیکنانم و تیم ملی برای حضور در جام جهانی به زمین تمرینی مناسب و امکانات نیاز دارند به نظرم غیرمعقول نیست که اینطور علیه او موضع گرفته می‌شود. اگر تیم ملی را دوست داریم و می‌خواهیم به جام جهانی صعود کنیم باید امکانات در اختیار داشته باشیم و اگر غیر از این است که باید تکلیف مان را مشخص کنیم.
پس حرف‌های کی‌روش را تایید می‌کنی؟
من در اندازه‌ای نیستم که بخواهم در این مورد صحبت کنم اما کی‌روش حرف نامربوطی نزده و مطمئنا برای حضور در جام جهانی به ابزار خاصی نیاز دارد. باز هم تاکید می‌کنم او هر چیزی که خواسته، برای «تیم ملی» خواسته است. وقتی به جام جهانی برزیل صعود کردیم همه در کنار آن سود بردند و فوتبالیست، مربیان، مسوولان و مردم هر کدام به نحوی در آن سهیم بودند و مطمئنا باز هم به امکانات و ابزار مشخص برای حضور در جام جهانی روسیه نیازمندیم که این تنها خواسته کی‌روش است. حیف است وقتی یک مربی‌ با این کلاس و تجربه داریم از او سود نبریم. امیدوارم با حمایت همه جانبه بار دیگر به جام جهانی صعود کنیم.

کریم، هر دو بازی یک گل
کریم انصاری‌فرد این فصل و با پیراهن پانیونیوس به اوج بازگشته و عملکرد قابل قبولی در ترکیب این تیم داشته. انصاری‌فرد تاکنون حدود 735 دقیقه برای پانیونیوس به میدان رفته و 4 گل در لیگ یونان به ثمر رسانده. یعنی هر 183 دقیقه یک گل یا هر دو بازی یک گل. انصاری‌فرد البته در جام حذفی یونان هم یک گل سرنوشت ساز وارد دروازه یکی از حریفان کرده و با پانیونیوس به جمع 8 تیم برتر راه یافته. کارنامه کریم در فوتبال یونان قابل توجه است. او اگر همین روند را ادامه بدهد می‌تواند برای فصل آینده اهداف مهم‌تری در سر داشته باشد.

امیر اسدی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها