رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126048

نشانه‌های مثبت برای بهبود روابط تهران - ریاض

ساعت24-زمانی که سرداران دیپلماسی در عرصه مذاکرات هسته‌ای در تلاش بودند تا یک بحران را که حاصل برخی بی‌تدبیری‌ها بود با کمترین ضرر به پایان برسانند، عده ای نفوذی و به گفته برخی‌ها احمق با حمله به سفارت عربستان معضل جدیدی را برای جمهوری‌اسلامی به پا کردند. این اقدام مشکوک‌ در روزهای اولیه آتش کشیدن سفارت سعودی سبب مواضع عجولانه و سرسختانه‌ای از جانب ریاض شد. تصمیماتی مانند قطع روابط دیپلماتیک و وادار کردن کشورهای دیگر به قطع دیپلماسی با ایران از جمله این اقدامات بود. عربستان که در ائتلاف‌های گوناگون منطقه‌ای موفق به نظر می‌رسید در ایجاد ائتلاف و وحدت همپیمانانش‌علیه ایران شکست خورد و تنها اندکی از کشورهایی که هیچ‌جایگاهی در راهبرد سیاست‌خارجی ایران نداشتند، روابط خود را قطع کردند. یکی از همپیمانان ایدئولوژیک و قدیمی عربستان که همواره در مسائل مربوط به ایران پشت آل سعود را خالی کرده، پاکستان است.

تهران - ریاض
trong>مواضع مدبرانه اسلام‌آباد

پاکستان در گذشته‌نیز در مسائلی مانند ائتلاف علیه داعش قصد داشت با عربستان در یک صف بایستد ولی با یک سفر ظریف به اسلام‌آباد، این تصمیم منتفی شد. پاکستان کشوری است که ارتش آن بیش از سایر نظام‌های منطقه‌ای در عالم سیاست حرفی برای گفتن دارد ولی مواضع دیپلماتیک و نظامی اسلام‌آباد در مواجهه با ایران همسویی ویژه‌ای دارد.از همان روزهای اولیه قطع رابطه ایران و عربستان کشورهای زیادی تلاش‌کردند تا نقش میانجی میان تهران و ریاض ایفا کنند ولی موفق‌نبودند و وزن سیاسی خاص را برای این اقدام بزرگ نداشتند.ولی در روزهای گذشته با سفر مقامات سیاسی و نظامی پاکستان به ریاض و تهران به نظر می‌رسد این روابط نه به روزهای خوب زمان هاشمی یا اصلاحات بلکه به همین دوران نه‌چندان دور اوایل دولت روحانی بازگردد.
دیدار رسمی دو مقام
نواز شریف نخست وزیر پاکستان و راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان دیروز با استقبال رسمی وزیر دفاع کشورمان قدم به تهران گذاشتند. در ابتدا مسئولان نظامی دو کشور رایزنی‌هایی با هم داشتند و در ادامه نواز شریف بعد از دیدار با اسحاق‌جهانگیری به دیدار رئیس جمهور کشورمان رفت.رئیس جمهور کشورمان در این دیدار تصریح کرد: روابط ایران و پاکستان همواره از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و مردم دو کشور ارتباط نزدیکی با هم دارند.روحانی در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای ایران با 1+5 موقعیت مناسبی را برای همه کشورهای منطقه به‌وجود آورده است، گفت: ما در این فضا می توانیم از ظرفیت های یکدیگر در جهت ارتقای سطح روابط و همکاری های مشترک به نفع ملت‌ها بهتر بهره برداری کنیم.
استقبال ایران از میانجیگری پاکستان
رئیس جمهور با اشاره به سخنان نخست وزیر پاکستان در رابطه با مشکلات پیش آمده در روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستیم و از تنش استقبال نمی کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت های منطقه تکریم شوند و چارچوب های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت گردد.نخست وزیر پاکستان نیز با اشاره به ضرورت همبستگی، اتحاد و انسجام بیشتر میان مسلمانان، گفت: پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش ها و اختلافات تلاش کرده است.
نشانه‌های رفع تنش
این تلاش‌ از نگاه رسانه‌های پاکستانی نیز دور نمانده بود و روز گذشته روزنامه اردو زبان «جنگ» که در سفر جاری هیات عالی رتبه پاکستان به عربستان و ایران، همراه این هیات است، از ریاض گزارش داد:ملک سلمان در دیدار نوازشریف و ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان از ابتکار و نقش اسلام آباد برای کمک به رفع تنش ها تمجید کرده و گفته است: خواستار رفع مسالمت آمیز تنش های فعلی با ایران هستیم. نشانه‌دیگر روزهای حل بحران میان تهران وریاض نیز سفر عراقچی به جده به دعوت عربستان است. عراقچی که امروز به جده می‌رسد قرار است روز پنجشنبه در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی که به درخواست عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان برگزار شده است شرکت کند.عباس عراقچی در جریان سفر به جده علاوه بر شرکت در این اجلاس با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و تعدادی دیگر از مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی خواهد کرد تا اگر برخی مخالفان آرامش در ایران بگذارند این مشکل ایجاد شده رفع شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها