رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 129141

خواب‌آلودگی

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. خواب‌آلودگی‌های مکرر در طول یک هفته روی می‌دهد، اما خواب کافی شبانه (شش تا هشت ساعت) وجود دارد.
۲. خواب‌آلودگی بر چابکی فرد تأثیر گذاشته یا شخص یا دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد، مثلاً در رانندگی.
۳. خروپف زیاد است یا پریدن از خواب زیاد روی می‌دهد.
۴. خواب چنان غلبه می‌کند که باعث سقوط می‌شود.
ـ خواب‌آلودگی نشانهٔ چیست:
بیشتر مردم امروزه در طی روز خمیازه می‌کشند و با خواب‌آلودگی در جنگند. ما در دنیائی زندگی می‌کنیم که در آن مردمان برای پیش بردن برنامهٔ زندگی مبارزه‌ای پایان‌ناپذیر را در پیش گرفته‌اند. در این میان باید چیزی فدا شود، و برای بیشتز افراد این چیز خواب است. گرچه به قیمت مالیدن چشم‌ها و چرت زدن در مواقع نامناسب تمام شود.
برنامه خواب نامنظم نیز به اندازهٔ کم خوابیدن در ایجاد خواب‌‌آلودگی مؤثر است. مسافرت طولانی، کار شبانه، خواب شبانهٔ نامنظم، و شب‌زنده‌داری چرخه طبیعی خواب - بیداری را بر هم می‌زند. اشخاص زیادی سعی در به کار گرفتن مغز و بدن خود در هنگام خواب دارند.
خواب‌آلودگی علاوه بر بازتاب مقدار و وقت خواب، ممکن است نشانهٔ چگونگی آن نیز باشد. بسیاری مردم، مخصوصاً آنهائی که خروپف می‌کنند، از حالت خطرناکی که بی‌نفسی (آپنه) انسدادی شبانه نام دارد رنج می‌برند که در آن انسدادی در راه‌های فوقانی تنفس ۳۰ تا ۶۰ ثانیه یا بیشتر نفس کشیدن را بند می‌آورد. مغز کمبود تنفس را احساس کرده و بازتابی به صورت خرخر یا بریده بریده نفس کشیدن ایجاد می‌کند تا فرد را بیدار کرده و تنفس را طبیعی کند.
این کار ممکن است صدها بار در طول شب تکرار شود و شما را از لذت و فایدهٔ خواب عمیق محروم کند. افراد گرفتار بی‌نفسی مزمن شبانه در خطر روزافزون بالا رفتن فشار خون، بیماری قلبی، و سکته مغزی هستند. و خواب‌آلودگی ناشی از آن علت احتمالی هزاران حادثهٔ صنعتی و رانندگی در سال است.(برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ بی‌نفسی هنگام خواب به بخش خروپف مراجعه کنید.)
عوامل خواب تنها چیزهائی نیستند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. هر ویروس، آلرژی، یا بیماری می‌‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند و شما را به خواب‌آلودگی بکشاند. آنفلونزا و سرماخوردگی از شایع‌ترین اینهاست. برخی از داروهائی نیز که برای درمان این بیماری‌ها مصرف می‌شوند، مخصوصاً داروهای ضد حساسیت، خواب‌آلودگی به وجود می‌آورند. خواب آلودگی از عوارض جانبی بسیاری داروهاست.
واضح است که الکل نیز باعث خواب‌آلودگی می‌شود. ترک خوردن کافئین هم خواب‌آلودگی می‌آورد. علاوه بر اینها، حملهٔ خواب یک حالت عصبی نادر است که باعث خواب‌آلودگی شدید و حملات مکرر خواب می‌شود.
ـ درمان خواب‌آلودگی:
اگر تمام مدت سعی در بیدار نگاه‌داشتن خود و مبارزه با خواب‌آلودگی هستید، موارد زیر را به‌کار ببندید. به اندازه کافی بخوابید. به احتمال زیاد به خواب بیشتری احتیاج دارید. ولی چه‌قدر خواب کافی است؟ مقدار خواب در افراد مختلف متفاوت است، اما برای بیشتر افراد حدود هشت ساعت کافی است. اگر با دوری از خواب آن را بی‌ارزش نشان دهیم، کمبود خواب بر حالت بیداری غلبه می‌کند. اگر دچار کمبود خواب هستید، با یک ساعت بیشتر خوابیدن در هر شب آن را جبران کنید. و وقتی احساس کردید آن را جبران کرده‌اید، اندازهٔ طبیعی خواب خود را مجدداً رعایت کنید. این جبران کمبود خواب یکی دو شب طول می‌کشد. (برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ خوب خوابیدن به بخش بی‌خوابی مراجعه کنید.)
چرتی بزنید. چرت زدن راه خوبی برای جبران کم‌خوابی و رفع خواب‌آلودگی است. این چرت تا ۴۵ دقیقه در بعدازظهر مناسب است. چرت زدن مخصوصاً در افراد گرفتار حملهٔ خواب مفید است. قهوه بخورید. کافئین یک محرک قوی است و می‌تواند در از بین بردن خواب‌آلودگی مؤثر باشد. یک یا دو فنجان قهوه در صبح و یک فنجان هنگام ظهر کافی است. بیشتر از آن ممکن است به افت ناشی از کافئین منجر شود که از خواب‌آلودگی بدتر است.
فعالیت از خود نشان دهید. اگر کار شما کم‌تحرک است، مثل رانندگی یا مطالعه، بیشتر دچار خواب‌آلودگی می‌شوید. در عوض، هیچ‌کس در هنگام ورزش خواب‌آلوده نمی‌شود. فعال بودن، راه رفتن، و گفتگو داشتن از غلبه خواب‌آلودگی ممانعت می‌کند.
نور را زیاد کنید. بر اساس مطالعات اخیر، روشن‌تر کردن محل کار یا قدم زدن در آفتاب می‌تواند خواب‌آلودگی را از بین ببرد. نور ممکن است اثر تحریکی بر دستگاه اعصاب مرکزی داشته باشد و تولید ملاتونین (هورمونی که باعث خواب‌آلودگی می‌‌شود) را کاهش دهد.
کاری بکنید. دوش آب گرم، نسیم خنک، موسیقی تند، و هر چیز تحریک‌کننده‌ای می‌تواند خواب‌آلودگی را از شما دور کند. داروهایتان را کنترل کنید. فهرستی از داروهائی را که اخیراً مصرف کرده‌اید چه با تجویز پزشک و چه بدون نسخه به پزشک خود نشان دهید. شاید او برخی از آنها را عامل خواب‌آلودگی تشخیص داده و آن‌را عوض کند. (رجوع کنید به: ضعف بعدازظهر؛ خستگی؛ بی‌خوابی).
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها