رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 134396

آواز خروسک با سرفه های کودک

آواز خروسک با سرفه های کودک

خروسک یکی از شایع‌ترین عفونت‌های نای است که در بسیاری از موارد خود به خود بهبود پیدا می‌کند.
در این شرایط اغلب این بیماری با سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته می‌شود. اما گاهی این بیماری به صورت سخت‌تر و شدیدتر و همراه با علائمی مانند سرفه‌های شدید ظاهر می‌شود. در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه شود. در اینجا برای آشنایی بیشتر با خروسک گفت‌وگوی کوتاهی داریم با دکتر علیرضا محبی عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
▪ برای شروع لطفا در مورد نای و عملکرد آن توضیح دهید.
ـ نای یا تراشه قسمتی از راه هوایی است که ارتباط‌دهنده قسمت فوقانی راه هوایی یا حنجره با قسمت تحتانی (ریه‌ها) آن است. نای در حدود ۱۱ تا ۱۳ سانتیمتر طول دارد و از یکسری رینگ‌های غضروفی تشکیل شده است و در پشت این رینگ‌های غضروفی مخاط است. وظیفه اصلی نای تنفس به صورت دم و بازدم و عبور هوا از راه تنفسی فوقانی به سمت ریه و بازپس دادن آن است.
خروسک به عنوان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های راه هوایی نای چه مناطقی را درگیر می‌کند؟
در این بیماری علاوه بر قسمت فوقانی تراشه (نای)، قسمت تحتانی حنجره و خود ساختمان حنجره هم درگیر می‌شود.
▪ و عامل این بیماری؟
ـ عامل آن ویروسی با نام ویروس پاراآنفلوآنزا است.
▪ این بیماری بیشتر در چه سنی بروز می‌کند؟
ـ خروسک در کودکان بین شش ماه تا سه سال شایع‌تر است. البته گاهی بزرگسالان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری معمولا در فصول سرد سال و به دنبال سرماخوردگی بروز می‌کند.
▪ و علائم خروسک؟
ـ تب، سرفه‌های قطاری و صدای تنفس (که به اصطلاح به آن استریدور گفته می‌شود) از علائم این بیماری هستند. خروسک در موارد شدیدتری می‌تواند همراه با تقلا و زجر تنفسی و به‌کارگیری عضلات فرعی تنفس باشد.
در این وضعیت فرد به سختی و با تلاش زیاد تنفس می‌کند.
▪ آیا این علائم بین بزرگسالان و کودکان مشابه است؟
ـ بله اما به دلایلی از جمله کوچک تر بودن راه هوایی، کودکان بیشتر به خروسک مبتلا می‌شوند.
▪ خروسک مسری است؟
ـ بله، خروسک از طریق ترشحات تنفسی، تماس مثلا دست دادن، ذرات هوایی و سرفه و ... از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.
▪ چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به خروسک هستند؟
ـ بچه‌هایی که نقایص مادرزادی در راه هوایی فوقانی دارند. مثلا کسانی که به نفس تنگی مادرزادی یا ضایعات عروقی مادرزادی مبتلا هستند.
▪ آیا خروسک به عنوان یک بیماری خطرناک است؟
ـ بله در موارد متوسط و شدید این بیماری می‌تواند خطرناک باشد. در این شرایط نجات راه هوایی کودک در اولویت قرار دارد و باید برای او اقدامات نگهدارنده انجام داد و در حفظ راه هوایی او تلاش کرد.
در این شرایط بی‌توجهی و سهل‌انگاری در تشخیص و درمان ممکن است باعث انسداد راه هوایی به دلیل تورم موجود در آن شود که منجر به عوارض خطرناکی مانند ایست تنفسی، اسپاسم حنجره و کاهش خون‌رسانی به مغز می‌شود. این امر ممکن است به صدمات مغزی بینجامد. این در حالی است که مراحل شدید معمولا در بزرگسالان (مگر بزرگسالانی با اختلالات مادرزاد راه هوایی) کمتر مشاهده می‌شود و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.
▪ برای پیشگیری از این بیماری چه توصیه‌هایی می‌کنید؟
ـ برای پیشگیری از خروسک هم مانند همه بیماری‌های ویروسی باید به یکسری نکات عمومی توجه کرد به طور مثال: دست‌ها را به طور مرتب شست و از برخورد با افراد مبتلا به عفونت تنفسی راه فوقانی هوایی پرهیز کرد. همچنین در صورتی که بعد از هر سرماخوردگی علائم خروسک مشاهده شد باید حتما به پزشک مراجعه شود.
▪ در درمان خروسک از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟
ـ در موارد خفیف فقط درمان‌های نگهدارنده سرماخوردگی و استفاده از بخور و ضدسرفه کافی است اما در موارد شدیدتر که همراه با بروز مشکلات تنفسی است علاوه بر استفاده از بخور سرد در اورژانس بیمارستان برای این بیماران نیاز به مصرف داروهای ضدالتهاب و استنشاق داروهای منقبض‌کننده عروقی هم هست. معمولا بیشتر بچه‌ها به این درمان‌ها پاسخ می‌دهند اما به ندرت و در موارد شدید گاهی نیاز به استفاده از لوله داخل تراشه (نای) و بستری در آی سی یو وجود دارد.
▪ دوره درمان و بهبودی در این بیماران چقدر طول می‌کشد؟
ـ در خروسک خفیف که به دنبال سرماخوردگی ایجاد می‌شود معمولا مدت درمان نگهدارنده حدود پنج تا هفت روز است اما در برخی موارد و برخی از ویروس‌های خاص که باعث حساسیت راه هوایی یا بیش حساسی راه‌هوایی می‌شود ممکن است بیماری به مدت دو تا سه هفته باقی بماند. در این شرایط بیماری تمام نای را درگیر کرده و همراه با سرفه‌های خشک است. در موارد متوسط تا شدید هم معمولا بیمار باید چهار تا شش ساعت در اورژانس بیمارستان تحت‌نظر باشد اما گاهی نیاز به بستری شدن او در بخش آی‌سی‌یو وجود دارد.
▪ در پایان لطفا در مورد تراکیت باکتریال هم توضیح دهید.
ـ تراکیت باکتریال فرم شدیدتر و نادرتر عفونت‌ نای است. این بیماری معمولا به بیمارانی با نقص سیستم ایمنی یا ضعیف دیده می‌شود. در این بیماری نیاز به بستری فرد در بیمارستان و برقرار کردن راه هوایی و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد.
تراکیت باکتریال عوارض خطرناکی دارد و اگر تشخیص و درمان آن به تعویق افتد به دلیل ترشحات غلیظ موجود در تراشه احتمال انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن بسیار زیاد است.

شهرزاد عبدیه

منبع : روزنامه تهران امروز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها