رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 135173

استعفای انتخاباتی کیروش در حمایت از کفاشیان

ساعت 24-پشت پرده اتفاقات امروز فوتبال ایران اذهان عمومی را به سمت پروژه مهندسی انتخابات می‌برد، پروژه‌ای که کارلوس کی‌روش پرتغالی این بار نقش اصلی را در آن ایفا می‌‌کند.

فوتبال ایران در آستانه انقلابی بزرگ قرار دارد. فقط کافی است به پایان سال فکر کنیم. زمانی که سرنوشت برای فوتبال ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.


شواهد و قراین نشان می‌دهد که اسفند؛ ماه رفتن است وهر کسی به سمت‌وسوی خود می‌رود. رئیس به سمت پایان دوره «ریاست» و فوتبال به سوی «زندگی». این حقیقت تلخی است که مدیریت فعلی به هیچ عنوان قصد کنار آمدن با آن را ندارد.

این روز‌ها در ساختمان معروف خیابان سئول مدیران دور هم جمع هستند و خودشان را برای مواجه شدن با «سرنوشت» آماده می‌کنند؛ در بین آن‌ها بعضی‌ها به «رفتن»، عده‌ای به «ماندن» و یک‌سری به «بیشتر شدن قدرت» و ارتقای پست و مقام خود فکر می‌کنند؛ آن هم بعد از به موفقیت رسیدن پروژه «رفتن» مردی که به پایان راه خود در فوتبال ایران نزدیک شده، اما تلاش‌هایش برای ادامه حضور در این راه را آغاز کرده است.

اعتراض‌ها به مشکلات، ابهامات و تخلفات مختلف در فوتبال ایران در تمام ماه‌های گذشته انعکاسی سرسام‌آور و پیوسته داشته و بدون تردید در سرنوست انتخابات فدراسیون فوتبال تاثیرگذار خواهد بود.

صدا از طرف افرادی با چهره‌های در هم رفته و مشت‌های گره کرده که به دنبال «تغییر» در بالا‌ترین سطوح مدیریتی فوتبال ایران هستند بلند شده است.

در شرایط حساس فعلی، موج معترضین هم روز به روز دارد بزرگ‌تر می‌شود و صدای این اپوزیسیون شکل گرفته، آرایش مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال ایران را تحت «تاثیر» قرار داده است!

مدیریت امروز به خوبی با این واقعیت کنار آمده که «فرار» از این غرش و اعتراض‌ها دیگر تصوری باطل خواهد بود. ولی باز هم به دنبال راه کاری برای «خاموش» کردن این صدا است. اما راه حل مدیریت چیست؟ به نظر می‌رسد استعفای کارلوس کی‌روش نقطه شروع این تحرکات باشد!

اپیزود اول: حمله مجدد کی روش به منتقدان
«استعفا»... طغیان کی‌روش تبدیل به یک کلیشه در فوتبال ایران شده است. می‌شود حتی نام «عادت بد» را روی داستان استعفاهای تکراری مرد پرتغالی گذاشت. این روز‌ها اما یک نکته ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده است. اینکه «اعتراض» ‌ها انگار رنگ «لابی» به خود گرفته است. کی‌روش جمعه شب بلافاصله بعد از سوت پایان بازی پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان تصمیم گرفت در مقابل خبرنگاران حاضر شود. او آمد و باز هم اعتراض کرد و از ناملایمات حرف زد.

خبری که او در خلال این صحبت‌ها داد اما برای خیلی‌ها غیر قابل انتظار بود. «من فردا با حضور در فدراسیون فوتبال، استعفای خودم را به تاریخ یازدهم اردیبشت ماه تقزدیم ریاست فدراسیون فوتبال خواهم کرد. این تصمیم برای کمک به ایشان است. چرا که اگر من را اخراج کند مردم علیه‌اش خواهند بود و اگر کی‌روش را نگه دارد اسدی و گروهی که با اسدی هستند به مخالفت با ایشان خواهند پرداخت که این موضوع مشکل بزرگی برای رییس فدراسیون خواهد بود. به خاطر نشان‌دادن حسن نیتم استعفای خودم را تقدیم خواهم کرد تا بعد از انتخابات ایشان یا رئیس جدید بتوانند تصمیم جدیدی بگیرند».

کی‌روش بعد ازظهر روز گذشته هم طبق وعده‌ای که داده بود به دفتر علی کفاشیان رفت تا با رییس جلسه‌ای درباره این اتفاقات برگزار کند. او آنجا هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و این بار علاوه بر اسدی به صورت غیر مستقیم به وزارت ورزش و جوانان هم حمله کرد و گفت: «اجازه بدهید به طور شفاف بگویم که بدون حمایت رسمی مسئولان هیچ آینده‌ای برای فوتبال نمی‌توان متصور شد، مشکل به طبقه سوم فدراسیون و به اختیارات آن‌ها برمی‌گردد. اگر من بمانم از حمایت‌های مالی و پول خبری نخواهد بود. با حُسن نیت درخواست استعفایم را امروز تقدیم کفاشیان کردم و اکنون زمان مناسبی برای مسئولان است که گزینه‌هایشان را بررسی کنند. یک بار به صورت شفاف اعلام می‌کنم به خاطر شرایطی که برای فوتبال ایران وجود دارد من چنین تصمیمی گرفتم، من عاشق مردم ایران و بازیکنان تیم ملی هستم و بعد از ۵ سال حضورم در اینجا این بهترین تصمیم برای کمک به فوتبال ایران است، به این خاطر که این تصمیم من باعث خواهد شد آن‌ها آزادانه‌تر بتوانند تصمیم بگیرند»

کی‌روش باز هم مصاحبه علیه دبیرکل فدراسیون فوتبال را شروع کرده است؟ اما چرا؟ مگر علی کفاشیان همین چند ماه پیش که دعوا بین کی‌روش و اسدی بالا گرفته بود، رسما آن‌ها را ممنوع‌المصاحبه نکرد؟ اما امروز به یکباره مشاهده می‌شود که کی‌روش دوباره مصاحبه‌های آتشین خود را شروع کرده است و باز هم به علیرضا اسدی می‌تازد. به نظر می‌رسد که این اتفاقات ارتباط مستقیم با برنامه‌های انتخاباتی علی کفاشیان برای ریاست سه باره در فدراسیون فوتبال دارد. در چند روز اخیر اخبار و نقل قول‌هایی در رسانه‌های نزدیک به فدراسیون فوتبال درباره احتمال ثبت نام علیرضا اسدی برای نامزدی ریاست فدراسیون منتشر شده است. از همین رو بعضی از مسئولان فدراسیون هم صراحتا اعلام کردند اگر اسدی می‌خواهد برای انتخابات ثبت نام کند باید از سمت دبیرکلی استعفا بدهد. مساله قابل تامل اما اینجا است که در حال حاضر بهترین اتفاق برای مدیریت کنونی فوتبال ایران این است که علیرضا اسدی در بدنه اجرایی فدراسیون هیچ نقشی نداشته باشد. در واقع ثبت نام اسدی‌‌ همان اتفاقی است که حاکمیت فعلی به دنبال آن است. چرا که خبرهای موثق حکایت از این مساله دارد که علی کفاشیان را رضا افتخاری دوست نزدیک خود و رئیس کنونی کمیته فوتسال فدراسیون به توافق نهایی رسیده است تا در صورت ثبت نام اسدی برای ریاست، او کار خود را به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شروع کند. به هر صورت دبیرکل فدراسیون بالا‌ترین مقام اجرایی فوتبال ایران بعد از رییس به حساب می‌اید و از همه مهم‌تر اینکه در شرایط کنونی برگزار کننده امور مرتبط با مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال است. مجمعی که ثبت نام از کاندیدا‌هایش از هفته آینده آغاز خواهد شد. به این ترتیب ترجیح کفاشیان و دوستانش این است که اسدی برای ریاست ثبت نام کند و افتخاری جایگزین او شود تا برگزار کننده انتخابات مدیری نزدیک به خودشان باشد.

اپیزود دوم: برنامه انتخاباتی کفاشیان
علی کفاشیان مدیری است که قاعده بازی را به خوبی بلد است. به همین دلیل خیلی‌‌ها داستان اخیر استعفای کی‌روش را آغاز مانور انتخاباتی او قلمداد می‌کنند. کفاشیان این روز‌ها به خوبی می‌داند که با وزارت ورزش به هیچ عنوان برای حضور دوباره در انتخابات کنار نخواهد آمد. چرا که هم ماجرای پرونده فساد فوتبال مطرح است و کمیسیون اصل نود او را به عنوان متهم ردیف اول فوتبال کشور معرفی کرده و هم او با مشکل بازنشستگی رو‌به رو است. کفاشیان اگر هرکدام از این مشکلات را از پیش رو بردارد تازه به بن بست بعدی می‌رسد. چرا که پانزدهم اسفندماه ماموریت او در فدراسیون فوتبال به پایان خواهد رسید و وزارت ورزش و جوانان به صراحت اعلام کرده که در این تاریخ باید برای فدراسیون سرپرست انتخاب شود تا انتخابات در فضایی به دور از شائبه مهندسی برگزار شود. مساله که مدیران فدراسیون با آن مخالفت کرده‌اند و در جلسه‌ اخیر هیئت رئیسه که برگزار کرددندف خودشان حکم به بقای خودشان در فدراسیون فوتبال و مقابله با این فشار‌ها دادند!

مدیران فدراسیون فوتبال تصمیمی برای جدایی از فدراسیون ندارند. به همین دلیل باید فکری به حال موضوع سرپرستی و عقب‌نشینی وزارت ورزش داشته باشند. در چنین فضایی استعفای ناگهانی کارلوس کی‌روش صدر اخبار رسانه‌های مختلف را به خود اختصاص می‌دهد. بعد از اعلام خبر استعفا مصاحبه‌های سرمربی محبوب تیم ملی علیه علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون و مسئولان وزارت ورزش دوباره شروع می‌شود. از چند ماه قبل هم رسانه‌ها اخباری رسمی درباره احتمال جدایی محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان منتشر کرده‌ بودند و شاید همین احتمال بود که مقامات فدراسیون را به این فکر انداخت که انتخابات فدراسیون را در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار کنند. آن هم بعد از کلی جنجال در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون که بعضی از اعضا حتی پیشنهاد تعویق انتخابات به اواسط سال ۱۳۹۵ را داده بودند! به هر صورت نبودن محمود گودرزی در راس ورزش ایران مانع‌های مختلف در راه پیروزی سیستم مدیریتی فعلی فوتبال ایران در انتخابات را از پیش رو خواهد برداشت. حتی یکی از مدیران عالی رتبه فدراسیون هم در سفر خود به یکی از شهرهای جنوبی جلسه‌ای را با یک چهره نزدیک به رئیس جمهور برگزار کرد تا بلکه بتواند مجوز حضورش در انتخابات و تایید صلاحیت شدنش را بگیرد. در هر حال تحلیل اتفاقات ماه‌های اخیر در فوتبال ایران به خوبی نشان می‌دهد که خیلی‌ها به امید موفقیت در پروژه جنجالی «حذف وزیر ورزش» هستند. پروژه‌ای که اول قرار بود در اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال انجام شود و در ‌‌نهایت به خاطر فشار شدید رسانه‌های مختف با شکستی جدی مواجه شد.

اپیزود سوم: بهره گیری از محبوبیت مردمی کی روش
مردم ایران کارلوس کی‌روش را دوست دارند. به نظر می‌رسد که برای این محبوبیت هم از قبل برنامه ریزی درست و دقیقی صورت گرفته بود. طبیعتا همه می‌دانستند که اگر خبر استعفای کی‌روش رسانه‌ای شود، باز هم مردم در شبکه‌های مجازی اعتراض خود را به وزارت ورزش و جوانان و مخالفان کی‌روش به اوج خود می‌رسانند. هجوم طرفداران سرمربی تیم ملی به صفحه اینستاگرام و فیس بوک رئیس جمهور و انتقادات شدید‌الحن آن‌ها به عملکرد محمود گودرزی هم خود گواه این ماجرا است. مردم به جد از حسن روحانی درخواست کرده‌اند که مقدمات ماندن کی‌روش در ایران را فراهم کند. اما کی‌روش در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که استعفای خود را به تاریخ ۱۱ اردیبهشت تقدیم علی کفاشیان می‌کند. تاریخی که قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال هم در آن روز برگزار شود. در شرایط فعلی پیام کی‌روش به خوبی واضح و روشن است. او تمام قد به حمایت از کفاشیان پرداخته و به صورت غیر مستقیم به مقامات دولت و ورزش، مردم ورسانه‌ها این پیغام را داده که اگر او را می‌خواهند باید صلاحیت کفاشیان برای حضور در انتخابات تایید شود. انتقادات شدید او از علیرضا اسدی و وزارت ورزش هم یک دلیل واضح می‌تواند داشته باشد. عقب نشینی وزارت ورزش برای برنامه‌ای که در تاریخ ۱۳ اسفندماه برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوع سرپرستی فدراسیون فوتبال در دستور کار خود دارد. هجوم «خودجوش» مردم به صفحات اینستاگرام و فیس بوک رئیس جمهوری هم می‌تواند آن‌ها را در رسیدن به این هدف کمک کند.

اپیزود چهارم: مهندسی انتخابات
پشت پرده اتفاقات امروز فوتبال ایران اذهان عمومی را به سمت پروژه مهندسی انتخابات می‌برد. پروژه‌ای که کارلوس کی روش پرتغالی این بار نقش اصلی را در آن ایفا می‌‌کند. این مربی به خوبی می‌داند که هر مدیری به جز علی کفاشیان در راس قدرت در فوتبال ایران تکیه بزند، دیگر دایره اختیاراتش به هدایت فنی تیم ملی محدود خواهد شد. شاید به همین دلیل است که تصمیم گرفته به حمیات از کفاشیان بپردازد. او به صورت غیر مستقیم و حرکتی دقیق حالا پای دولت را به قضیه استعفایش دوباره باز کرده است. با‌‌ همان هدفی که به آن اشاره کردیم. اگر او را می‌خواهند، باید کفاشیان هم باشد. شاید این استعفا مقدمات را برای حل مشکلات فعلی کفاشیان فراهم کند. درست مثل دفعات قبل که کفاشیان به خاطر مسائل مربوط به صورت‌های مالی فدراسیون فوتبالو اعتراض مجمع به عدم شفافیت مالی تحت شدید‌ترین فشار‌ها بود و با داستان استعفای کی‌روش اذهان عمومی از بحران‌ها منحرف شد. حالا هم رئیس فوتبال ایران با پرونده فساد فوتبال و ماجراس سرپرستی رو‌به‌رو شده است و دوباره کی‌روش استعفا داده است. درست مثل مثل دفعات گذشته استعفا همزمان شده با مشکلات علی کفاشیان...

منبع: فردا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها