رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 138558

سيگنال انتخابات ايران به بازار طلاي سياه

تاثیر انتخابات ایران بر بازار نفت چه خواهد بود؟

ساعت 24-شاید بیشتر کسانی که روز گذشته برای انتخاب مجلسی متفاوت از مجلس اصولگرای نهم به پای صندوق‌های رای رفتند هرگز به این فکر نمی‌کردند که رای آنها ممکن است تاثیر قابل توجهی بر بازارهای بین‌المللی نفت و قیمت‌ها داشته‌باشد.

انتخابات
شايد بيشتر كساني كه روز گذشته براي انتخاب مجلسي متفاوت از مجلس اصولگراي نهم به پاي صندوق‌هاي راي رفتند هرگز به اين فكر نمي‌كردند كه راي آنها ممكن است تاثير قابل توجهي بر بازارهاي بين‌المللي نفت و قيمت‌ها داشته‌باشد. اما در روزهايي كه ايران ساز مخالف خود را براي همراهي نكردن با طرح رقيب سرسخت منطقه‌يي خودش عربستان براي فريز كردن توليد نفت كوك كرده است، وزير نفت دولت روحاني بي‌صبرانه منتظر روي كار آمدن مجلسي است كه بازوي همراهي براي وي و جذب هرچه بيشتر سرمايه‌گذاران خارجي در فضاي پساتحريم باشد و توليد نفت ايران را در كوتاه‌ترين زمان ممكن افزايش دهد. اتفاقي كه در مجلس اصولگراي نهم كه زاويه‌هاي اساسي با دولت اعتدال داشت و با مخالفت‌هايي گسترده‌يي كه از سوي برخي نمايندگان با قراردادهاي جديد نفتي موسوم بهIPC شد تا به امروز رخ نداده است.


اظهارات الكساندر نواك وزير انرژي روسيه و محمد‌بن صالح الساده وزير نفت قطر در روزهاي اخير و پس از آنكه زنگنه طرح فريز نفتي را به مثابه يك جوك دانست، نشان مي‌دهد كه آنها نيز بر عزم ايران براي افزايش توليد خود و كوتاه نيامدن از حق خود در بازارهاي بين‌المللي واقف هستند. به گزارش ايرنا وزير انرژي روسيه كه قرار است در ماه مارس سفري به ايران براي تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي بين ايران و روسيه داشته‌ باشد در تازه‌ترين اظهارنظر خود مبني بر عدم پيوستن ايران به طرح فريز نفتي گفت: «نيازهاي ايران بايد به صورت جداگانه مورد ارزيابي قرار گيرد.» وزير نفت قطر نيز كه در روزهاي گذشته به ايران سفر كرده ‌بود تا در ديدار خود و وزراي نفت عراق و ونزوئلا با بيژن زنگنه وي را قانع كنند تا به طرح عربستان‌سعودي بپيوندد نيز اعلام كرد كه به تصميم ايران مبني بر نپيوستن به اين طرح احترام مي‌گذارد.



عبور قيمت‌ها از روي طرح فريز توليد

به گزارش رويترز روز گذشته بازارهاي جهاني نفت مجددا شاهد روند كاهشي قيمت‌ها بود. ريشه اين كاهش قيمت اين است كه تجار نفتي از نتايج مذاكرات توليدكنندگان نفت براي فريزكردن توليد خود قانع نشدند و اين تلاش‌ها را براي توقف پرواز اضافه‌عرضه نفت در بازار كافي نمي‌بينند.

اين افت قيمت بعد از آن اتفاق مي‌افتد كه در روز پنج‌شنبه قيمت‌ها افزايش يافته ‌بود. افزايش قيمتي كه كارشناسان علت آن را در افزايش شديد تقاضاي امريكا براي بنزين و نيز آنچه بانكANZ استراليا اميد لايتناهي تاجران نفتي براي همكاري كشورهاي اوپك مي‌داند.

اما اين اميد با انتشار خبر ملاقات برخي كشورهاي عضو اوپك نظير عربستان‌سعودي، قطر، ونزوئلا و نيز روسيه به عنوان كشوري كه خارج از اوپك توليد مي‌كند در ماه مارس براي ثابت نگهداشتن توليدشان در سطح ماه ژانويه بيشتر نيز شده است.

ولي تمام ماجرا به افت قيمت روز جمعه ختم نمي‌شود. چرا كه تاجران نفتي پيش‌بيني مي‌كنند كه فريزكردن توليد نفتي كه از آن صحبت مي‌شود باعث حذف اضافه‌عرضه‌يي كه در بازار وجود دارد و سبب افت 70درصدي قيمت نفت‌خام از سال 2014 شده است، نخواهد شد.

نگاهي به بازار نفت در روز جمعه نشان مي‌دهد كه قيمت هر بشكه نفت برنت در بازارهاي آتي به 35دلار و 11سنت رسيد كه 18سنت از آخرين معامله اين نفت كمتر بوده است. همچنين قيمت هر بشكه نفت‌خام WTI نيز با 5سنت كاهش به 33دلار و 2سنت رسيد.

يكي از تاجران نفتي در گفت‌وگو با رويترز از بي‌نتيجه بودن طرح فريزنفتي براي كاهش اضافه‌عرضه در بازار و افزايش قيمت نفت خبر مي‌دهد: «ثابت‌ نگهداشتن توليد نفت در سطح ماه ژانويه در حالي كه بازار با بيش از يك‌ميليون بشكه مازاد عرضه نفت بر نيازهاي مشتريان مواجه است به هيچ‌وجه سبب كاهش اضافه عرضه‌يي كه در بازار موجود است، نخواهد شد. در حقيقت نظر به اين مساله كه ايران از ماه ژانويه فعاليت خود را براي بازگشت به بازار آغاز كرده است اين طرح سبب بدتر شدن اوضاع خواهد شد.»بارها اعلام شده است كه ايران اميد دارد با برداشته‌شدن تحريم‌هاي بين‌المللي صادرات نفت‌خام خود را تا يك‌سال آينده يك‌ميليون بشكه در روز افزايش دهد.

اما در اين سراشيبي سقوط قيمت نفت هرازگاهي برخي اتفاقات سبب مي‌شود كه قيمت‌ نفت براي ساعات يا روزهايي افزايش پيدا كند. نمونه آن افزايش قيمت نفت در بورس‌هاي بين‌المللي به سبب افزايش تقاضا براي بنزين به خصوص در ايالات متحده امريكاست.

ويان‌ لي، تحليلگر بانك ملي‌ استراليا در اين باره معتقد است: «اين ايده كه تقاضاي بنزين واقعا در حال افزايش است اين مساله را به ذهن متبادر مي‌كند كه قيمت‌هاي پايين نفت‌خام حقيقتا سبب گسترش مصرف اين محصول شده است.» اما ديگر تحليلگران معتقدند كه اين ميل شديد به مصرف بنزين كه در روزهاي گذشته خود را نمايان كرد، مانا نخواهد بود. خصوصا اينكه امريكا و اروپا در حال واردشدن به فصل بهار هستند. فصلي كه تقاضاي مصرف بنزين در آن پايين است.



انتخابات ايران

اما روز گذشته ايران شاهد برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي بود. پايگاه خبري رويترز در گزارشي به تحليل تاثير اين انتخابات بر نقشي كه ايران در آينده تعيين قيمت نفت بازي خواهد كرد، پرداخته است. نكته‌يي كه اين انتخابات را از ساير انتخابات متمايز مي‌كند، اين است كه راي مردم ايران در 7اسفند نه تنها نخستين حضور آنها در پاي صندوق راي در دولت ميانه‌روي حسن‌ روحاني است بلكه اين نخستين مشاركت آنها در انتخابات در دوران پساتحريم و بعد از لغو تحريم‌هاست. در صورت انتخاب‌شدن كانديداهاي ميانه‌رو ايران قادر خواهد بود تا با افزايش اعتمادزايي بين خود و كشورهاي غربي حجم زيادي از سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي خارجي را به اين كشور بكشاند و اين مساله سبب افزايش توليد نفت اين كشور خواهد شد. اما از سوي ديگر انتخاب طيف تندرويي كه نگران تسلط‌يافتن بيگانگان و غربي‌ها بر منابع عظيم نفت و گاز ايران هستند، ممكن است جريان نفتي كه ايراني‌ها وعده آن را در دوران پساتحريم داده‌بودند را به حالت قطره‌چكاني در بياورد و البته اين موضوع كمك خواهد كرد تا قيمت‌هاي آسيب‌ديده نفتي كمي فرصت بازسازي خود را پيدا كنند.

گذري به انتخابات ايران، تبليغات و خواسته‌هاي راي‌دهندگان به خوبي مشخص مي‌كند كه احياي اقتصاد ايران يكي از اصلي‌ترين مباحث اين رويداد سياسي است. مردم ايران معتقدند كه هنوز راه زيادي در پيش است تا منافع اقتصادي ناشي از مبادله با كشورهاي غربي كه با رفع تحريم‌ها ميسر شده است را به صورت ملموس و كامل حس كنند. اما براي رسيدن به اين خواسته ايران ناگزير است كه سرمايه‌گذاران خارجي را ترغيب كند تا براي افزايش توليد اين كشور از ذخاير نفتي خود وارد عمل شوند كه در صورت تحقق پيش‌بيني مي‌شود كه ايران را به چهارمين توليدكننده بزرگ نفت در جهان تبديل كند. در اين بين اصلاح‌طلبان معتقدند كه انتخاب افراد بيشتري از ميانه‌روها براي ورود به پارلمان به حسن روحاني كمك خواهد كرد تا به آزادسازي بيشتر اقتصاد و ايجاد پل‌هاي ارتباطي بيشتر با سرمايه‌گذاران بين‌المللي دست يابد. اما در آن سوي ماجرا طيف محافظه‌كار ايران مضطرب از نقشه‌هاي غرب و انحصار نفت ايران در دستان آنها هستند.



توليد 4ميليون و 600هزار بشكه

بيژن زنگنه كه خود يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب دولت است، برنامه‌ريزي كرده تا در پنج‌سال آينده توليد نفت ايران را به 4ميليون و 600هزار بشكه در روز برساند. براي نيل به اين هدف وي نيازمند جذب ميلياردها دلار سرمايه از شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي نفتي است. شركت‌هايي كه تندروهاي ايران به آنها اعتماد ندارند.

اگر نگاهي به كشور همسايه ايران يعني عراق بيندازيم، مشاهده مي‌كنيم كه سرمايه‌گذاري كمپاني‌هايي نظير BP، شل و اگزان‌موبيل در اين كشور سبب شده است كه عراقي‌ها بتوانند صنعت نفت خود را بازسازي كنند و تبديل به دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك شوند. وزير نفت ايران اميدوار است، كشورش بتواند چنين اقدامي را شبيه‌سازي كند اما ممكن است با چيره‌شدن تندروها در انتخابات ايران نتواند پيشنهادهاي رقابتي را به كمپاني‌هاي بزرگ براي ورود به ايران ارائه كند.

اين در حالي است كه كشورهاي عضو اوپك به دنبال دست‌يافتن به فريز توليد اين به اصطلاح كارتل هستند. اوپكي‌ها در انتظار اين نشسته‌اند كه ببينند ايران چه ميزان صادرات نفت خود را افزايش خواهد داد. ايران در حال حاضر ادعا مي‌كند كه بعد از برداشته‌شدن تحريم‌ها بلافاصله 500هزار بشكه به صادرات نفت خود خواهد افزود. اتفاقي كه اثر كاهش توليد نفت شيل امريكا در بازار به خاطر قيمت‌هاي پايين نفت را از بين خواهد برد. پيروزي قابل توجه ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان احتمالا سبب واكنش‌هاي احساسي بيشتري در بازار نفت و افت بيشتر قيمت‌ها خواهد شد. چرا كه اين پيروزي احتمالا به منزله سهل‌شدن ورود سرمايه‌گذاران خارجي به صنعت نفت اين كشور و افزايش سريع‌تر توليد نفت ايران خواهد شد. در واقع مي‌توان گفت كه راي مردم ايران در انتخابات 7اسفند به نحوي جهت حركت قيمت‌‌هاي نفتي در سال آينده را تعيين خواهد كرد.

تعادل

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها