رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 141756

وقتی ژاپنی‌ها بیایند همه می‌‌آیند

ژاپنیها بیسروصدا میآیند در ایران بانک بزنند

ساعت ۲۴- رهبران احزاب ژاپنی پس از جنگ دوم جهانی استراتژی زندگی آشتی جویانه با غرب و به ویژه پیروی از سیاست خارجی امریکا را به مردم پیشنهاد دادند و آنها نیز مخالفتی نشان نداده‌اند. سیاست خارجی ژاپن در مناطق حساس جهان تا اندازه قابل اعتنایی با سیاست امریکا سازگار است و این همسویی به ویژه درباره ایران به خوبی دیده می‌شود.

بانك ژاپني
dir="RTL">درهمین چند ماه پس از برجام نیز با وجود اشتیاق و هیجان اروپایی‌ها اما صاحبان صنعت و بانكداران و بازرگانان ژاپنی با احتیاط به ایران رفت و امد دارند. تنها پس از اطمینان كامل لغو تحریم‌ها بود كه ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند در ایران فعالیت كنند. بانكداران این كشور قدرتمند اقتصادی جهان اكنون فعالیت بانكداری در ایران را نشانه گرفته‌اند چون نرخ بهره در این كشور منفی شده است و به همین دلیل دریافت سود از متقاضیان به صفر رسیده است و با توجه به نرخ‌های بالای نرخ بهره بانكی در ایران فعالیت جذابی برای آنها خواهد بود.

به گفته‌ سفیر ایران در ژاپن، دفتر نمایندگی شماری از شركت‌های این كشور در تهران راه‌اندازی شده و همكاری‌های اقتصادی و بانكی دو كشور رو به گسترش است. پس از اجرایی شدن برجام ژاپن تحریم‌ها علیه ایران را لغو كرد.

رضا نظرآهاری می‌گوید ژاپنی‌ها به طور كلی هیچگاه بدون بررسی گسترده و همه‌جانبه وارد بازار كشوری نمی‌شوند و این اصل درباره ورود آنها به بازار ایران نیز صادق است.

سفیر ایران در ژاپن در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا كه متن آن جمعه، ۲۱ اسفند منتشر شد گفت: «ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در یك كشور ابتدا زیرساخت‌های مناسب كار را بررسی و فراهم می‌كنند.»

او افزود، تخصیص یك خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری و تاسیس شعبه بانك‌های ژاپنی در ایران از جمله اقدام‌های این كشور برای فراهم كردن زمینه‌‌ همكاری‌های دوجانبه در آینده است.

امضای توافقنامه تاریخی

چندی پیش و در جریان سفر علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به توكیو، توافق‌نامه‌ای میان او و فومیو كیشیدا، وزیر خارجه ژاپن به امضاء رسید كه نظرآهاری آن را بسیار مهم و تاریخی توصیف می‌كند.

سفیر ایران در ژاپن می‌گوید توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین دو كشور، نخستین سند همكاری اقتصادی و تجاری در تاریخ روابط رسمی توكیو و تهران در ۸۶ سال گذشته است.

نظرآهاری به ایسنا گفت: «ژاپنی‌ها توجه ویژه‌ای به خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری كه برای پروژه‌های دو طرف در نظر گرفته شده است دارند و نكته قابل توجه این است كه تخصیص این خط اعتباری تشریفات زیادی لازم ندارد و به زودی محقق خواهد شد.»

او خاطرنشان كرد كه طرف‌ ژاپنی تاكنون برای همكاری در حوزه‌های سلامت و بهداشت و درمان، محیط زیست، حمل و نقل ریلی، خودروسازی، انرژی، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و حتی همكاری‌های هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی كرده است.

ورود كم سر و صدای ژاپنی‌ها

به گزارش ساعت ۲۴، علی اكبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی آبان ماه امسال در سفر به ژاپن با شماری از مقام‌های ارشد این كشور از جمله نخست‌وزیر، شینزو آبه دیدار و گفت‌وگو كرد و تمایل تهران برای همكاری با توكیو در زمینه ایمن‌سازی تاسیسات اتمی را با میزبانان خود در میان گذاشت.

فومیو كیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) ضمن اعلام لغو تحریم‌های اقتصادی این كشور علیه جمهوری اسلامی گفته بود كه ژاپن قصد دارد «مناسبات همواره دوستانه‌ خود با ایران را گسترش دهد». در پی اعمال تحریم‌های ژاپن علیه جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری این كشور در صنایع نفت و گاز و همكاری با صنایع و بانك‌های ایران متوقف شد.

نظرآهاری با بیان اینكه هم‌اكنون برخی از شركت‌های فنی- مهندسی بزرگ ژاپن در حوزه انرژی، نوسازی پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، ساختمان و راه‌سازی دفترهای خود را در ایران راه‌اندازی‌ كرده‌اند، احتمال داد كه در سفر شهریور ماه شینزو آبه به تهران بسیاری از قراردادهای همكاری میان دو كشور نهایی شود. كرد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها