رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 144212

مسکن در مسیر رونق؟

پیش بینی قیمت مسکن/قیمت خانه در تهران تکان خورد

ساعت 24-آمار تازه ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد قیمت مسکن معامله شده در مناطق 22گانه تهران در اسفند 1394 نسبت به بهمن همان سال رشدی برابر با 7.5 در صد و نسبت به اسفند 1393 نزدیک به 4درصد رشد را تجربه کرده است .

مسکن.jpg
این رشد قیمت ها در شرایطی رخ داده است که نرخ رشد خرید و فروش مسکن در تهران همچنان کاهنده است آمار بانک مرکزی نشان می دهد درحالی که قیمت هرمترمربع مسکن دادو ستد شده در اسفند 1394 نسبت به اسفند 1393 نزدیک به 4درصد رشد داشته است اما شمار خرید و فروش فقط 13139 دستگاه بوده است که 8.5درصد نسبت به اسفند 1393 و 20 درصد نسبت به اسفند 1394 کاهش نشان می دهد.

کاهش خرید و فروش در اسفند نسبت به بهمن البته به دلیل عرف ایرانیان که نباید در ماه پایانی سال جا به جا شد تا اندازه ای عادی است . افزایش قیمت مسکن در تهران که نقش پیشگامی در تحولات این کالا را دارد برخی تحلیل های امید وارانه که باوردارند امسال مسکن از رکود خارج می شود را تقویت می کند اما نمی توان با قاطعیت از رونق این بخش مطمئن بود. (پیش بینی قیمت مسکن)

تحولات مسکن در 1394

در سال 1394 شمار خرید و فروش آپارتمان های مسکونی در تهران به 154700 واحد مسکونی رسید که نسبت به سال پیش از ان 10.3درصد کاهش نشان می دهد. در سال 1394 قیمت هر متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 38.9 میلیون ریال بوده است که 8دهم در صد کمتر از 1393 بوده است.

تحولات اجاره بهای مسکن

در اسفند 1394 شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و درکل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه 1393 به ترتیب 9.8 درصد و 11.1 درصد رشد نشان می دهد . ماهیت قراردادهای اجلاره مسکن که بیشتر یک ساله تنظیم می شود و نیز اثر پذیری شاخص بهای اجاره مسکن از سیاستهای کنترل و مهار تورمدلیل رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در ایران شده است.سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیر شخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی ( همان نرخ تورم سالانه ) معادل 28.3 درصد است.

پیشران در محاق

تجربه اقتصاد ایران نشان می دهد بخش مسکن یکی از بخش های پیش برنده سایر فعالیت ها در بخش واقعی اقتصاد و به ویژه تولید صنعتی بوده است . رشد کافی خرید و فروش مسکن موجب رشد ساخت و عرضه این کالا می شود و همراه این رشد فروش سیمان،کاشی و سرامیک ، تیررآهن ،شیشه و شیرآلات و دهها فعالیت دیگر می شود و موتور رشد را روشن می کند . یکی از دلایل سقوط رشد تولید ناخالص داخلی در دو سال نخست دهه 1390 را به رکود بخش مسکن نسبت می دهند . وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم اما به دلایل گوناگون نتوانست تحریک تقاضا در مسکن را محقق کند و این بخش پیشران اقتصادی همچنان در محاق مانده است. آیا رشد 4درصدی متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در سال 1394 نسبت به 1393 راه رونق را هموار خواهدکرد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها