رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 144467

از سفر کیش تا حاشیه توئیتری

نوروز پر حاشیه هاشمی رفسنجانی

ساعت 24-سال ۹۵ برای هاشمی‌رفسنجانی مثل همیشه با صدای توپ «حاشیه»ها شروع شد؛ از سفر کیش گرفته تا ماجرای حساب توییتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمله‌ای که در آن منتشر شد. دفتر هاشمی‌رفسنجانی در همین ۱۳ روز اول سال جدید دو‌بار تکذیبیه صادر کرد. آن هم در حالی که بازار دیدارهای نوروزی او هم داغی خود را در تعطیلات عید از دست نداد.

هاشمی
سال ٩٥ براي هاشمي‌رفسنجاني مثل هميشه با صداي توپ «حاشيه»ها شروع شد؛ از سفر كيش گرفته تا ماجراي حساب توييتر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جمله‌اي كه در آن منتشر شد. دفتر هاشمي‌رفسنجاني در همين ١٣ روز اول سال جديد دو‌بار تكذيبيه صادر كرد. آن هم در حالي كه بازار ديدارهاي نوروزي او هم داغي خود را در تعطيلات عيد از دست نداد. هر چه باشد سال ٩٥ براي او و همفكرانش سالي است كه پشت سرش يك موفقيت سياسي بزرگ قرار دارد و در مقابلش اميدي براي روزهاي پيش رو. هاشمي حالا هم بيشتر زير تيغ منتقدانش رفته و هم مركز ثقل تعداد بيشتري از سياسيون شده است.

سفر كيش؛ نخستين حاشيه هاشمي‌رفسنجاني براي سال جديد
حاشيه اول سال ٩٥ براي هاشمي‌رفسنجاني از آب‌هاي گرم جنوب و دل خليج فارس شروع شد. از جايي كه او كيش را به عنوان مقصد سفر نوروزي انتخاب كرد. مقصدي كه در فهرست انتخاب حسن روحاني هم قرار داشت. سفر همزمان رييس‌جمهوري و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به جزيره تفريحي كيش، با آن شهرتي كه پشت آن درباره تجملات و گراني وجود دارد بهترين موقعيتي بود تا مخالفان سياسي اين دو، عليه آنها موضع‌گيري كنند. يادآوري سفرهاي خانوادگي هاشمي‌رفسنجاني به شمال و جنوب كشور در خاطرات او به سرعت تبديل به خبرسازي‌هاي جديدي شد.

خبرهايي از ديدارهاي هاشمي‌رفسنجاني و حسن روحاني با برخي مهمانان عربي و غربي گرفته تا انتشار عكس‌هايي از صف محافظان كراوات زده اين دو. اين‌گونه بود كه روز چهارم فروردين، دفتر آيت‌الله هاشمي نخستين تكذيبيه او را در سال ٩٥ اين‌گونه صادر كرد؛ «گويا قصه‌پردازان خيالي دست از كارهاي خويش بر نمي‌دارند و بر آنند تا شكست سياسي خود در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته را با انتشار اخبار غيرواقعي توجيه كنند. تازه‌ترين اقدام آنان، حاشيه‌سازي از سفر نوروزي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و دكتر حسن روحاني به جزيره كيش است كه امسال كينه‌جويانه‌تر از گذشته دست به قلم برده‌اند و يك سفر كاملا معمولي و مانند سال پيش را، امنيتي جلوه دهند. به خاطر تماس‌هاي مكرر مردم عزيز ايران از سراسر كشور با دفتر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و ابراز نگراني آنها به خاطر خبرهايي كه يك گروه شناخته شده در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي انتشار داده‌اند، به اطلاع هموطنان عزيز مي‌رساند كه اخبار مربوط به حاشيه‌هاي سياسي و امنيتي سفر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كذب محض است و شديدا تكذيب مي‌شود.

لازم به يادآوري است كه خبرهاي مربوط به دكتر روحاني از طريق دفتر رييس‌جمهور و خبرهاي مربوط به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از سوي اداره كل روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر مي‌شود و مردم عزيز اخبار مربوط به اين دو شخصيت نظام اسلامي را از طريق مراجع رسمي و خبرگزاري‌هاي واقعي كشور پيگيري كنند.‌» رييس‌جمهور روز دوم فروردين براي شركت در اجلاس سالانه روساي مناطق آزاد تجاري كشور وارد جزيره كيش شد و هاشمي‌رفسنجاني براي شركت در مراسم افتتاح ساختمان آموزش واحد بين‌الملل دانشگاه آزاد اسلامي به كيش سفر كرده بود. با اين وجود رسانه‌هاي نزديك به جريان مخالف هاشمي‌رفسنجاني و حسن روحاني، خبر سفر اين دو را به جزيره كيش در روز دوم فروردين ماه اين‌گونه بازتاب داده بودند؛ «روز گذشته در نخستين روز سال نو هاشمي‌رفسنجاني به همراه خانواده و فاميل در قالب گروهي ۱۳۰ نفره وارد جزيره كيش شدند و جالب اينجاست كه مورد استقبال رسمي نيز قرار گرفتند. بعد از رفسنجاني؛ حسن روحاني نيز كه ظاهرا علاقه زيادي به تفريح در آب‌هاي خليج فارس دارد ظهر امروز براي چندمين بار در دو سال رياست‌جمهوري‌اش وارد اين جزيره شد.»

حاشيه توييتري آيت‌الله
تنها يك هفته بعد از صدور اين تكذيبيه، نزديكان هاشمي‌رفسنجاني براي دومين بار با يك تكذيبيه جديد خبرساز شدند. اين‌بار براي تكذيب ارتباط حساب توييتر منتسب به هاشمي‌رفسنجاني با مواضع او؛ حسابي كه با يك جمله در ميانه تعطيلات نوروزي به‌شدت خبر ساز شده بود؛ «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست، نه موشك‌ها... » بحث بر سر اين جمله از آنجا بالا گرفت كه رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در سخنان خود در جمع مداحان با انتقاد شديد از كساني كه روزگار و دنياي فردا را دنياي مذاكره مي‌دانند و نه موشك، خاطرنشان كردند: «روزگار، روزگار همه‌چيز است وگرنه به راحتي و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. اگر اين حرف از روي ناآگاهي گفته شده باشد يك مساله است اما اگر از روي آگاهي باشد خيانت است. »

اما بعد از اين يك منبع مطلع اعلام كرد كه توييتر منتسب به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هيچ ارتباطي به وي ندارد. اين منبع مطلع به «انتخاب» گفت: آنچه در اخبار به عنوان توييتر آيت‌الله هاشمي منتشر مي‌شود، حساب كاربري يكي از دوستداران ايشان است و محتواي آن هيچ ارتباطي به آيت‌الله هاشمي ندارد. وي ادامه داد: حدود دو ماه قبل اطلاعيه‌اي رسمي از سوي دفتر آيت‌الله هاشمي صادر شد كه در آن انتساب حساب كاربري در شبكه‌هاي اجتماعي غير از سايت رسمي ايشان تكذيب شد. اين منبع مطلع افزود: صفحه فعال در توييتر، كانال تلگرامي و اينستاگرام منتسب به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ربطي به آيت‌الله هاشمي ندارد. البته ساعاتي بعد اين جمله در توييتر منتسب به آيت‌الله هاشمي اين‌گونه اصلاح شد: «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هايي نظير انقلاب اسلامي است، نه موشك‌هاي قاره‌پيما و بمب‌هاي هسته‌اي...»

تشكر ظريف از هاشمي در نخستين ديدار نوروزي
در ميانه اين دو حاشيه نوروزي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سه ديدار مختلف هم در فاصله روزهاي نهم تا يازدهم فروردين ماه برگزار كرد. ديدارهايي كه نخستين و شايد مهم‌ترين آن ديداري بود كه وزراي خارجه، نفت، اقتصاد و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، نيرو، ورزش و جوانان، فرهنگ و آموزش عالي، كار و امور اجتماعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوري اطلاعات، معاونين رييس‌جمهور و روساي سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي، حفاظت محيط‌زيست،علمي و فناوري، مشاورين ارشد رييس‌جمهور، رييس كل بانك مركزي، استانداران، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، نمايندگان ادوار مختلف ومنتخبان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، جمعي از روحانيون، تشكل‌هاي سياسي، روساي بانك‌هاي دولتي و خصوصي، اتاق بازرگاني، روساي سازمان‌هاي بنادر و كشتيراني و تامين اجتماعي و اقشار مختلف مردم در آن حضور داشتند.

همانجا بود كه محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان با تاكيد بر نقش برجسته آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در كشور از حمايت‌هاي همه‌جانبه‌ وي نسبت به تيم مذاكره‌كننده، سپاسگزاري كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اين ديدار، به سفر اخير خود به عسلويه و بازديد از پالايشگاه‌هاي گاز و پتروشيمي اشاره و تصريح كرد: در عسلويه كه داراي منابع فراوان گاز و پايتخت انرژي كشور است، مي‌توانيم هزاران محصول ارزشمند ديگر از زيرمجموعه و محصولات فعلي پتروشيمي توليد كنيم.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سخنان وزير اقتصاد و دارايي در خصوص كاهش قيمت نفت، گفت: اگر درآمد حاصل از فروش نفت صرف اشتغال‌زايي شود، پول يارانه با حفظ كرامت انساني نصيب خود مردم مي‌شود، چرا كه وارد چرخه اشتغال شده و مردم با كاري كه مي‌كنند، حقوق مي‌گيرند. وي در بخش ديگري از سخنان خويش با اشاره به بداخلاقي‌هاي سياسي، اظهار داشت: نبايد در مقابل حرف‌هاي نادرست، عكس‌العمل تندي نشان دهيم، بلكه بايد با آرامش، عقلانيت، استدلال و عدم مقابله‌به‌مثل، پاسخ منطقي دهيم و آرامش و آسايش كشور را حفظ كنيم. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، امنيت، آرامش و ثبات ايران در منطقه را مثال‌زدني توصيف كرد و گفت: در شرايطي كه كشورهاي منطقه هر روز جنگ، خونريزي و ترور را تجربه مي‌كنند، ايران به لطف و پشتيباني مردم خود امن است و ما نيز بايد با حفظ وحدت و انسجام و پرهيز از تفرقه و نزاع به تداوم اين امنيت كمك كنيم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي القاعده، داعش، بوكوحرام و ساير تندروهاي نوظهور را نتيجه اختلافات مذهبي و افراط دانست و افزود: تحجّرهاي مذهبي هميشه خطر آفرين بوده و هست و بايد بدانيم هيچ اجباري در هيچ ديني پذيرفته نيست و خداوند در جزيره‌العربي كه جاهليت عميقي در آن حاكم بود، فرمودند: «لا اكراه في الدين» و مبناي ما مسلمانان احترام به ساير اديان آسماني است.

هاشمي‌رفسنجاني در ادامه سخنان خويش به برگزاري باشكوه انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي كه منجر به سرافرازي و سربلندي دوباره ايران اسلامي در جهان شد، اشاره كرد و افزود: انقلاب اسلامي با حضور و پشتيباني مردم مسلمان، نجيب، آرام، صلح‌جو و با تمدن چندين هزار ساله شكل گرفت و تا امروز نيز خود مردم از آن حمايت و مراقبت كرده‌اند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سرمايه اصلي كشور را مردم خواند و افزود: هر كجا كه مردم حضور داشتند و ابتكار عمل را به دست گرفتند، شاهد موفقيت و پيروزي‌هاي چشمگيري بوده‌ايم. وي افزود: ملت ايران همواره پشتيبان كساني هستند كه حقيقتا براي آنها كار مي‌كنند و كاري كه تيم مذاكره‌كننده و شخص آقاي ظريف انجام دادند، نوعي صف‌شكني و اقدامي بود كه در كانون خطر توانستند از منافع ايران دفاع كنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پايان سخنان خويش خطاب به نمايندگان منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي، گفت: مردم دلخوش و اميدوار هستند، چرا كه مجلس معتدلي شكل گرفته است و شما نمايندگان بايد با تصويب قوانين ضمن تحقق شعار امسال، مشكل‌گشاي جدي معيشت و مشكلات اقتصادي مردم باشيد.


وي روز نهم فروردين ماه ديدار ديگري هم با تني چند از شخصيت‌هاي فرهنگي و سياسي داشت. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در اين ديدار با تاكيد بر اينكه مردم با حضور آگاهانه خود در انتخابات ٩٢ و ٩٤ دو گام بلند پيروزمندانه را برداشتند، تصريح كرد: انفجار اطلاعات از طريق رسانه‌هاي مجازي منجر به شكسته شدن ديوارهاي سانسور و تصميم‌سازي توسط مردم گرديد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، انتشار واقعيت‌هاي آلوده به اهداف جناحي و تك رسانه‌اي بودن را سازگار با دنياي ارتباطات كنوني ندانست و افزود: مردم به دنبال كشف واقعيت‌ها بوده و با آگاهي كسب شده توسط خودشان تصميم‌گيري مي‌كنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام مبناي اين سياست‌‌ را تكيه بر اقتصاد درون زا و برون نگر مبتني بر توسعه كمي و كيفي انواع توليدات داخلي و با در نظر گرفتن همكاري‌هاي بين‌المللي به ويژه در بخش صدور كالا و انتقال تكنولوژي‌هاي روز و اقتصاد برون‌نگر اعلام كرد. در ابتداي اين ديدار هم سردار علايي به نمايندگي از جمع حاضر گفت: با وجود برنامه‌ريزي‌هاي بسيار وسيعي كه انجام دادند تا بلكه بتوانند تاثيرگذاري شما را به حداقل برسانند و بار ديگر اقدامات و رهنمودهاي جناب‌عالي مانند انتخابات رياست‌جمهوري تكرار نگردد، اما خوشبختانه با اقدام حضرت‌عالي به عنوان سخنگوي ملت، همه آن برنامه‌ها خنثي شد. وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ملت به نداي شما پاسخ مثبت داد، چرا كه مسير تعيين شده توسط حضرت‌عالي راه توسعه و پيروزي ملت ايران را در بر دارد و شما همواره پس از پيروزي انقلاب نشان داديد كه براي رسيدن به توسعه، صلح و ثبات و آرامش نيازمند انسجام و همگرايي بيشتر ملت بوده و راه نجات ايران به جز سازندگي و رعايت اعتدال امكان‌پذير نخواهد بود.

تجليل از مجريان انتخابات
در چهارمين روز كاري سال جديد، وزير كشور، قائم مقام وزير به همراه تني چند از معاونين، وزير اطلاعات و معاونين ايشان، معاون حقوقي رييس‌جمهور و جمعي از استانداران مهمان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بودند. وي در سخنان خويش در ديدار وزير، قائم مقام و معاونين وزارت كشور به برگزاري مطلوب و آرام انتخابات هفتم اسفند ماه سال گذشته اشاره كرد و افزود: انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، به اسلام، كشور و مردم در مجامع جهاني و بين‌المللي اعتباري دوباره بخشيد و باعث شادي و اميدواري بيشتر مردم شد. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به اينكه بيشتر مردم از روند برگزاري و همچنين نتيجه انتخابات راضي هستند، گفت: نتايج انتخابات اخير نشان داد كه مردم به ليست‌ها به‌طور كامل رأي دادند و اين امر نشانگر اين است كه مردم به خوبي درك كرده‌اند كه انتخابات انفرادي جواب نمي‌دهد و نمي‌توان تصميمات اساسي گرفت و اين شيوه در بيشتر نقاط دنيا مرسوم است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خلق مجلسي معتدل و زنده را حاصل حضور مردم در صحنه توصيف كرد و افزود: انتظار مي‌رود ديگر از تريبون مجلس شاهد هتاكي‌ها، دروغ‌گويي‌ها و سوءاستفاده‌هايي كه با عدالت اسلامي و موازين شرعي و انساني سازگار نيست، نباشيم و نمايندگان منتخب مجلس شوراي اسلامي بايد به تصويب قوانين مفيد و كارگشاي مشكلات مختلف مردم بپردازند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با هوشياري مردم به نتايج خوبي در انتخابات دست يافتيم و من توفيق پيدا كردم در بخشي از اين حماسه مردمي حضور ناچيزي داشته باشم.

گزارش پيروزي‌هاي سوريه به هاشمي
ديدارهاي روز يازدهم فروردين هاشمي‌رفسنجاني اما قدري خصوصي‌تر بودند.علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشور، وزير دادگستري و تعدادي از مسوولان فرهنگي و دانشگاهي بطور جداگانه با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ديدار و روزهاي آغازين سال جديد را به وي تبريك گفتند. علي شمخاني در ديدار خود ضمن تبريك سال جديد، گزارشي از آخرين وضعيت و شرايط سياسي و نظامي منطقه به ويژه پيروزي‌هاي اخير نيروهاي نظامي و مردمي در كشورهاي سوريه و عراق عليه گروه‌هاي تروريستي ارايه داد. وزير دادگستري نيز گزارشي از برنامه‌ها و عملكرد و اهداف آينده وزارتخانه خود مطالبي بيان كرد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها