رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 147877

(تصاویر) جادوگران عصر تصویر، شما را حیرت زده می کنند!

ساعت ۲۴- به مناسبت اکران کتاب جنگل و جلوه های ویژه ی چشم نواز آن مطلبی را تهیه کرده ایم که در آن به تاثیر گذارترین جلوه های ویژه ی کامپیوتری در فیلم ها در زمان خود پرداخته ایم.

بهترین جلوه های ویژه
در اواخر دهه ی هفتاد بود که کارگردانان رویاهای بصری خود را به دست کسانی سپردند که نه توانایی ساخت موجودات مکانیکی را داشتند و نه می توانستند اپراتور انفجار های عظیم و واقعی باشند ولی آنها علاوه بر زبان مادری خود به زبان دیگری نیز تسلط داشتند، زبان برنامه نویسی. آنها توانایی خلق هر چیزی را بر پرده های سینما داشتند.

۱۰- گزارش اقلیت (۲۰۰۲)

با کمک تعدادی از پیشروهای فکری در کارهای جلوه های ویژه در صنعت سینما اسپیلبرگ آینده ای را به ما نشان داد که از لحاظ تکنولوژیکی آنقدرها هم از زندگیه ما دور نبود به طور مثال جمع کردن اطلاعات در فضای ابری، پس تیم جلوه های ویژه نیاز داشت که همه چیز را به ملموس ترین شکل ممکن به بیننده نشان دهد.

۹- دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده (۲۰۰۶)

وقتی قسمت دوم دزدان دریایی کارائیب اکران شد این فرنچایز را از لحاظ محبوبیت چندین و چند پله به جلو برد و در این میان کاراکتر دیوی جونز در مرکز توجه قرار گرفت. یکی از دلایل آن شاهکار کامپیوتری تیم جلوه های ویژه بود که یکی از واقعی ترین کاراکتر های غیر واقعی تاریخ سینما را خلق کردند.

۸- ورطه (۱۹۸۹)

زمانی که جلوه های ویژه کاملا سه بعدی کامپیوتری تازه در حال پا گرفتن بود جادوگران پشت کامپیوتر فیلم ورطه به کارگردانی جیمز کامرون چنان موجودات سیال فضایی! خلق کردند که بیننده به راحتی با آنها همزاد پنداری می کرد.

۷- تران (۱۹۸۲)

کمپانی دیزنی با این فیلم نشان داد که سفر به دنیای بازی های کامپیوتری چه لذتی می تواند داشته باشد و چنان این کار را برای زمان خود خوب انجام داد که هر کودکی آرزوی سفر به مسابقات هیجان انگیز دنیای تران را داشته باشد.برای ساخت جلوه های ویژه این فیلم ابتدا تصاویر گرافیکی سیاه و سفید رندر شدند و بعد رنگ شدند.

۶- ترمیناتور ۲: روز رستاخیز (۱۹۹۱)

در سال ۱۹۸۴ جیمز کامرون با خلق فیلم نابودگر درهای جدیدی در حوزه ی جلوه های ویژه میدانی باز کرد ولی برای قسمت دوم آن به چیزی بیشتر نیاز داشت.T۱۰۰۰ از جیوه ساخته شده بود و این جیوه ای بودن به او جلوه ای سیال داده بود ولی به جای آنکه این سیال بودن معضل فیلم شود کلاس درس برای بقیه ی فیلم ها در زمینه ی جلوه های ویژه شد.

۵- ماتریکس (۱۹۹۹)

فیلم ماتریکس در زمان اکران خود باعث شد نگاه ها به ساخت جلوه های ویژه تغییر کند وکاری با ژانر اکشن کرد که طی بیست سال اخیر بی سابقه بود. این فیلم با ترکیب خارق العاده ی جلوه های ویژه ی کامپیوتری با جلوه های ویژه ی میدانی تمام مرز های ساخت جلوه های ویژه را در نوردید.

۴- ارباب حلقه ها: دو برج (۲۰۰۲)

سری فیلم های ارباب حلقه ها بنیانگذار خیلی از تکنیک های کامپیوتری در زمینه ی جلوه های ویژه بودند ولی این فیلم دوم از سری بود که با حضور شخصیت گولم چشمها را خیره کرد و معنای دوباره به بحث انتقال احساسات در یک موجود کامپوتری بخشید.

۳- آواتار (۲۰۰۹)

همانطور که متوجه شده اید نام جیمز کامرون در این لیست بارها تکرار شده است، شاید به این دلیل که اهمیتی که او به جلوه های کامپیوتری می دهد بسیار بیشتر از کارگردان های دیگر است. کامرون از اواخر دهه ی نود رویای بهترین استفاده از موشن کپچر کامل را در سر می پروراند تا اینکه بالخره در سال ۲۰۰۹ به این مهم به بهترین شکل ممکن دست پیدا کرد تا فیلم را نیز تبدیل به پرفروشترین فیلم تاریخ بکند.

۲- پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)

هنوز هم که هنوز است یکی از بزرگترین دستاورد های متخصصین جلوه های ویژه در تمام طول تاریخ سینما دایناسور های فیلم پارک ژوراسیک هستند. این دایناسور ها چنان واقعی و ملموس بودند که جورج لوکاس را برای ساخت ادامه ی سری معروفش، جنگ ستارگان، وسوسه کرد.

۱- جنگ ستارگان (۱۹۷۷)

هر چقدر که جلوه های ویژه پیشرفت کرد میزان تاثیر گذاری آن ها هم کمتر شد به عنوان مثال فیلمی مثل تبدیل شوندگان با آنکه از لحاظ جلوه های ویژه ی کامپیوتری بی نقص بود ولی هیچوقت تاثیری که اولین فیلم جنگ ستارگان گذاشت را نداشت. جنگ ستارگان با جلوه های ویژه ی کامپیوتری مسخ کننده ی خود کارگردانان را مجاب کرد که دوره ای فرا رسیده که هر رویایی در سر داشته باشند می تواند بر پرده ی سینما نقش ببندد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها