رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 149689

صبر بیكاران هم اندازه‌ای دارد

دو بمب ساعتی اقتصاد ایران

ساعت ۲۴- مسعود نیلی می‌گوید در حال حاضر اقتصاد ایران روی دو بمب ساعتی بزرگ قرار گرفته است. یک بمب ساعتی حجم بالای جمعیت غیر فعال نسبت به جمعیت فعال است که نسبت بسیار بالایی است. بمب دوم، بمب نقدینگی است. این دو بمب ساعتی هنوز فعال نشده‌اند و زمان انفجار را نشان نمی‌دهند. جمعیت غیرفعال ایرانی با عطف به جمعیت شاغلان زندگی می‌کنند و برای اینکه صبر آنها لبریز نشود باید اقدام‌های کوتاه‌مدت انجام داد.

مسعود نيلي
dir="RTL">مسعود نیلی كه به گفته خودش «۳۰ سال است به طور مستمر بر مسایل كلان اقتصاد ایران متمركز است» و تجربه برنامه‌ریزی توسعه در كارنامه‌اش دیده می‌شود در تازه‌ترین داوری خود نسبت به روزگار اقتصاد ایران همچنان امیدوار است «وفاق سیاسی» در ایران رخ دهد. او می‌گوید: بهبود وضع اقتصادی ایران به شرایط اقتصاد سیاسی بستگی دارد و باید «وفاق سیاسی» پیرامون چگونگی دستیابی به «رشد اقتصادی» پدیدار شود.

اما نقدینگی كه بمب دوم است و اگر فعال شود فاجعه درست می‌كند نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت‌تر است.

به گزارش ساعت ۲۴، مشاور ارشد رییس‌جمهور در اقتصاد می‌گوید: بهبود وضعیت اقتصاد ایران دو پیچیدگی دارد و پیچیدگی نخست ابعاد فنی و كارشناسی كلان اقتصاد است كه هر روز بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود و به سمتی می‌رود كه باز كردن و ساده كردن آن از توانایی كارشناسی دولت دور می‌شود.

پیچیدگی دوم اما اقتصاد سیاسی است كه باید به آن توجه كرد. یك مساله اساسی این است كه نفع برندگان و زیان‌كنندگان تحریم، پس از برجام جابه‌جا شده‌اند و بازیگران موثر در پساتحریم بسیار متفاوت از دوره تحریم است كه باید در كانون توجه قرار گیرد.

او تاكید كرد وقتی من می‌گویم باید یك وفاق و درك فراجناحی وجود داشته باشد، برای این است كه همه مسافر یك كشتی هستیم و باید مراقب باشیم موتور كشتی خاموش نشود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها