رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 150856

کاهش قیمت خودروهای صفر در بازار تهران + قیمت روز

ساعت24- در حالی شورای رقابت به درخواست خودروسازان داخلی مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها پاسخ مثبت داد که بازار خودرو به‌دلیل رکود معاملات واکنشی نسبت به افزایش قیمت‌ها نشان نداد. در شرایطی مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شده است که بازار خودرو به‌دلیل عواملی مانند قدرت خرید پایین مشتریان، بالا بودن قیمت‌ها و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و ورود محصولات جدید در وضعیت رکودی به سر می‌برد.

براین‌اساس نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقدند که به‌دلیل رکود حاکم بر بازار خودرو، تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته و بازار هیچ‌گونه واکنشی نسبت به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت نشان نداد. به گفته آنها رکود آنچنان بر معاملات سایه انداخته است که نمی‌توان قیمت‌ها را افزایش داد؛ زیرا بازار خواهان افزایش عمق و دامنه رکود نیست.

هرچند صدور مجوز افزایش قیمت 0.4 درصدی محصولات شرکت سایپا و 1.81 درصدی محصولات ایران خودرو از سوی شورای رقابت انتقاد برخی از کارشناسان را به‌دنبال داشت، اما خودروسازان هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی‌بر مخالفت یا موافقت خود مطرح نکردند. در این زمینه برخی اخبار حکایت از آن دارد که خودروسازان درخواست پنج تا 6 درصدی افزایش قیمت را داشتند حال آنکه شورای رقابت با تعیین سقف زیر دو درصدی افزایش قیمت‌ها به این درخواست پاسخ منفی داد. بنابراین به نظر می‌رسد که با توجه به سکوت خودروسازان در برابر مصوبه شورای رقابت و انتظار برای اجرای مصوبه مذکور، بازار در شرایط بلاتکلیفی بماند تا زمانی که خودروسازان نظر نهایی خود در این باره را اعلام کنند.در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار خودرو عنوان می‌کند که خودروسازان قصد اعمال مجوزهای صادر شده از سوی شورا را ندارند زیرا با توجه به درخواست افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت‌ها، مجوز شورای رقابت را بی‌ثمر می‌خوانند، موضوعی که بازار خودرو موافقتی با آن ندارد؛ چراکه هرگونه افزایش قیمت اثر منفی بر بازار خودرو خواهد داشت و موجب رویگردانی بیشتر مشتریان می‌شود.در شرایطی که خودروسازان هر ساله با توجه به نرخ تورم، افزایش حقوق و دستمزدها و... خواهان رشد قیمت خودروهای داخلی هستند، اما دست‌اندرکاران بازار پیشنهاد می‌کنند که خودروسازان به‌منظور تحریک تقاضا باید براساس خواست مشتریان قیمت خودروها را ثابت باقی نگه‌ دارند.



افت‌وخیز قیمت داخلی‌ها
نگاهی به قیمت‌های بازار نشان‌ می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با کاهش همراه بوده است؛ به‌طوری‌که به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 2 با قیمتی برابر با 32 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز بدون آنکه تغییر قیمتی خاصی را تجربه کند، در حال حاضر 37 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان اما پژو 405 دوگانه سوز با افت 300 هزار تومانی قیمت، هم‌اکنون 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند LX که مدت‌هاست، تغییر قیمت زیادی را به خود ندیده بود افت 200 هزار تومانی را طی هفته جاری تجربه کرد؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر با قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

پژو پارس نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود، این هفته کاهش قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر در کلاس های 28 و 32 حدود 35 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو در حال حاضر 33 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع نشان‌دهنده ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو حدود 200 هزار تومان کاهش قیمت داشته و با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید 42.7 میلیون تومان هزینه کرد.

قیمت برخی از خودروهای شرکت سایپا این هفته با کاهش اندکی مواجه بودند؛ چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 24 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از کاهش 200 هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت دارد. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از کاهش 100 هزارتومانی قیمت این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از افت 100 هزارتومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل 132 با قیمتی معادل 20 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کرده است.

از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییرات قیمتی را به خود ندیده‌اند، به‌طوری‌که سراتوی اتومات با قیمت برابر با 87 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری حکایت می‌کند؛ مدل دنده‌ای آن نیز باید 71 میلیون تومان دست به جیب شد که نشان میدهد سراتو حدود 4 میلیون تومان پایین تر از قیمت نمایندگی به فروش میرسد .

سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که همه محصولات آن ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده‌اند. به گفته فعالان بازار تندر-90 مدل پارس خودرو بدون تغییر قیمتی در حال حاضر حدود 40 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. پارس تندر نیز در حال حاضر 40 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد که این نشان از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری دارد. از بازار تندر-90 مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این خودرو در حال حاضر با قیمتی معادل 49 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها