رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 151072

آمریکا بر روی کاغذ یک چیز میگوید و در عمل مانع آن میشود/برجام باید با اعتدال مورد بررسی قرار گیرد

ساعت 24-امام جمعه موقت تهران گفت: بهتر است در تحلیل برجام از افراط و تفریط دست برداریم و اعتدال‌گر باشیم.

1
آیت‌الله احمد خاتمی در ابتدای خطبه‌های این هفته تهران با بیان اینکه خودم و شما را دعوت به تقوای الهی می‌کنم و از عقابش پرهیز می‌دهم گفت: در این رابطه حضرت علی (ع) می‌فرمایند رساترین پندها و نصیحت‌ها نگاه به آرامگاه مردگان عبرت گرفتن از سرنوشت پدران و مادران است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما همچون گذشتگان سفر ابدی را در پیش خواهیم داشت تصریح کرد: پس باید خودمان را آماده کنیم و بهترین توشه را که همانا تقوا است بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه دینی مردم باید به شخصیت یکدیگر احترام بگذارند گفت: در این زمینه نباید این مسئله مطرح باشد که آن شخص چه کسی است و چه سمتی دارد بلکه مهم مومن و مسلمان وی است پس باید حریم مومنان را حفظ کنیم.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه اختلاف و تفرقه در شان جامعه اسلامی نیست و باید از آن دوری کرد اظهار داشت: جامعه‌ای قرآن می‌خواهد که مستقل است و این جامعه مستقل با انسان‌های مستقل شکل می‌گیرد و اگر شخصیت این افراد له شود زیر بار ظلم و زورگویی می‌رود.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی، جامعه شخصیت است تصریح کرد: شیوه فرعونیان تحقیر و بی‌شخصیت کردن مردم بود و جامعه‌ای که می‌خواهد تحقیر نشود نباید تسلیم فرعون‌ها شود.

وی با اشاره به سیره وجودی پیامبر (ص) در سلام کردن به بچه‌ها گفت: ایشان با این کار می‌خواستند به مسلمانان روش و منش بیاموزند و از سنین کودکی آنها با شخصیت بار بیاورند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اصلی دیگر مبنی بر اینکه انسان اختیاردار خودش است اما حق ندارد تن به ذلت دهد اذعان داشت: به طوری که در این باره امام صادق می‌فرماید خداوند هر کاری با قید حلال را به مومن واگذاشته است اما اجازه پذیرش ذلت را نداده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه از اصول سیاست خارجی ما نفی سبیل است متذکر شد: هیچ بیگانه‌ای حق بر تسلط بر نظام ما را ندارد یعنی بیگانگان بر جامعه با شخصیت اسلامی راه سلطه ندارند.

وی با بیان اینکه دشمن از مقابله با انقلاب اسلامی در عرصه جنگ سخت ناامید شده است و می‌داند که از عهده این ملت برنمی‌آید، اظهار داشت: بر همین اساس دشمن به جنگ نرم و مبارزه فرهنگی با ما ورود کرده است.

وی با اشاره به این اصل که تواضع یک فضلیت است اما در برابر متکبران نباید متواضع بود گفت: مطابق آیات و روایات باید در برابر متواضعان سر تواضع داشت اما در برابر انسان‌های خیره‌سر خود را بگیرید که این عبادت است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اصل هفتم مبنی بر اینکه مومن بیشترین احترام را دارد اظهار داشت: منظورم از مومن فقط بزرگان و روسا نیستند بلکه مقصود رئیس و مرئوس در کنار هم است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با جمع‌بندی این هفت اصل دینی اظهار داشت: در جامعه دینی باید شخصیت مومنان حفظ شود که اگر این شخصیت شکسته شود آن جامعه به بلوغ دینی نخواهد رسید.

آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه هفته پر مناسبتی را در پیش داریم گفت: چهاردهم اردیبهشت مصادف با شهادت امام قهرمان و مقاوم، امام کاظم (ع) است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه امام کاظم (ع) در حبس ابد بود افزود: ایشان در آن زمان به هارون پیام دادند هر روزی از عمر من در زندان می‌گذرد، روزی از خوشی تو نیز می‌گذرد و باید مقاومت را ایشان آموخت.

وی با اشاره به این که شانزدهم اردیبهشت همزمان با مبعث نبی اکرم (ص) می‌باشد گفت: چهار حادثه مبعث، غدیر، عاشورا و مهدویت در تاریخ اسلام سرنوشت‌سازترین روزها بوده و هستند که ما به برکت این چهار مناسبت انسان‌ساز زنده‌ایم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به روز دوازدهم اردیبهشت و شهادت شهید بزرگوار، آیت‌الله مرتضی مطهری تصریح کرد: خوشبختانه امام راحل (ره) از ایشان تجلیل شایسته‌ای به عمل آوردند و جامعه ما نیز همچنان این روز را که به نام روز معلم نیز نام گرفته است گرامی می‌دارند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم از نماز جمعهآیت‌الله خاتمی با اشاره به روز کار و کارگر اظهار داشت: هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام به کارگر اهمیت نداده است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه در کجای جهان سراغ دارید که رهبر جامعه دست کارگر را ببوسد، افزود: پیامبر بزرگ اسلام نیز در این باره فرمودند که خدا این دست پینه بسته را دوست دارد.

وی با تأکید بر اینکه کیست که نداند ستون فقرات اقتصاد مقاومتی کارگران هستند، تصریح کرد: امیدواریم که حقوق این قشر زحمت‌کش به نحو شایسته پرداخت شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه امروز روز ملی خلیج فارس است متذکر شد: این خلیج، خلیج فارس است و سابقه تاریخی چند صد ساله دارد و انشاء‌الله تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری دومین دور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ما امروز شاهد برگزاری انتخابات در برخی شهرها هستیم تا 68 کرسی مجلس جای خودش را پیدا کند و امیدواریم مردم امروز نیز با حضورشان حماسه هفتم اسفند را تکمیل کنند.

با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است که ملت ما را از درون پوک و بی‌محتوا و بی‌وفا کند اظهار داشت: این عرصه فرهنگی بخصوص در فضای مجازی، سایت‌ها و شبکه های بیگانه و دیگر رسانه‌های مکتوب‌، دیداری و شنیداری غوغا می‌کند.

وی با اشاره به بحث برجام متذکر شد: متاسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز هیچ موضوعی به اندازه برجام وارد عرصه اختلاف و تندروی‌ها نشده است.

آیت‌الله خاتمی افزود: تعجب‌آور است برخی درباره برجام می‌گویند که در طول صد سال اخیر این موفقیت بی‌سابقه بوده است یعنی آن را از انقلاب اسلامی هم مهم‌تر می‌دانند.

وی با انتقاد از کسانی که مخالفان برجام را از اسرائیل و افراطی‌های آمریکا نیز بدتر خوانده بودند تصریح کرد: برجام باید با اعتدال مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد نه با افراط و تفریطی که هم اکنون شاهد آن بودیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه برجام یک پدیده در سیاست خارجی ما است اظهار داشت: باید از مسئولان محترمی که مخلصانه و به انگیزه خدمت جلو رفتند تشکر کنیم اما آمریکا دارد بد عهدی می‌کند و روی کاغذ یک چیز می‌گوید در عمل مانع آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله بی‌حجابی به مبارزه فرهنگی دشمن برمی‌گردد، اظهار داشت: دشمن در این عرصه است و کسی نباید انکار کند که دشمن ابتذال و هرزگی را می‌خواهد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه افزود: جوانی که می‌خواهد آینده‌ساز باشد اگر در این عرصه فنا غوطه‌ور شود و به وادی عیاشی ورود کند، نمی‌تواند افتخاری را برای کشور به بار آورد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه نمی‌گویم هر کسی که بد گشت، ضد انقلاب است، تصریح کرد: چرا که ممکن است افراد بدحجاب توسط شیطان و توطئه دشمن غافل شده باشند اما در اردوگاه دلشان با نظام انقلاب باشند.

وی با انتقاد از اینکه در مبارزه با بی‌حجابی با اغماض برخورد می‌شود، گفت: در این عرصه شاهدیم که تنها نیروی انتظامی است که اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی حافظ امنیت کشور و مردم است، گفت: در هفته گذشته سه نفر در خاش به شهادت رسیدند پس نباید با کارگزاران این عرصه با ناسپاسی برخورد شود و همین جا می‌گوییم که هر حرکت غیرقانونی محکوم است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهزنی سر گردنه آمریکا گفت: آنان 2 میلیارد دلار پول شما را غارت کردند و این روندی که پیش می‌رود به معنای بدعهدی و بی‌اعتبار بودن آمریکا است.

وی با تجلیل از مسئولان به ویژه رئیس‌جمهور به دلیل اتخاذ موضعی به جا در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها تصریح کرد: دیدیم که رئیس‌جمهور در واکنش به اقدام اخیر آمریکا یعنی غارت 2 میلیاردی گفتند این لقمه‌ای نیست که به این راحتی‌ها از حلقومتان پایین رود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه این راهزنی‌های آشکار مخالف با قوانین و مقررات بین‌المللی است، گفت: چنین بدعهدی‌هایی نشان می‌دهد که مذاکره دشمنان را به عقل نیاورده و بعد از برجام نیز از دشمنی‌هایشان کم نشده است و تنها مقاومت است که جواب این عهدشکنی‌ها را می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به رفتارهای خصمانه رژیم آل سعود اظهار داشت: این قارون منطقه خوش خدمتی‌های 40 ساله‌اش به رژیم صهیونیستی را علنی کرده است و به نیابت از آنان در یمن و بحرین جنگ می‌کند و در سوریه نیرو پیاده می‌کند.

وی با بیان اینکه پرونده ننگین منا از پیشانی پادشاهان نالایق عربستان محو نمی‌شود، گفت: ایران حج باعزت و با امنیت را می‌خواهد و به حج ناامن و با ذلت نخواهد رفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها