رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 155441

رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه باز هم می خواهد اسکناس چاپ کند

کشوری که علم اقتصاد در آن عکس عمل می کند

ساعت 24-زیمبابوه حدود یک دهه است که اقتصاد را شگفت زده کرده است. این کشور در طول یک دهه گذشته با «ابر تورم» هایی رو به رو بوده است که نمونه آن را می توان در آلمان زمان جنگ جهانی سراغ گرفت، زمانی که مسئولان آلمانی می گفتند تنها مشکلشان با تورم این است که اسکناس به اندازه کافی وجود ندارد. زیمبابوه ای ها می گویند در تلاششان برای در افتادن با این ابر تورم، قوانین علم اقتصاد را معکوس کرده اند.

دلار زیمبابوه
گیدئون گونو، رییس بانک مرکزی زیمبابوه مدعی است «اقتصاد مرسوم دیگر در زیمبابوه جواب نمی دهد.» او ادامه داده:«من قصد دارم همین طور به چاپ پول ادامه دهم و آنها را امضا کنم...چرا که ما به پول نیاز داریم.»

نتیجه هم واضح بود: قیمت ها چنان به سرعت افزایش پیدا می کردند که دیگر تقریباً غیر ممکن بود که بتوان نرخ تورم را محاسبه کرد. برخی تخمین ها نشان می دهند که با چاپ اسکناس های درشت تر و درشت تر، تورم در زیمبابوه سر به 550 میلیارد درصد زده است.

در سال 2009، زمانی که استفاده از دلار زیمبابوه در این کشور کنار گذاشته شد و دلار و سایر ارزهای مرسوم خارجی جایگزین آن شد، توانست اندکی از بار تورم بکاهد. (ذخائر بانکی با نرخ تبدیل هر دلار آمریکا در مقابل 35 کوادریلیون دلار زیمبابوه، به دلار تبدیل شدند.) این کار موجب گشایشی آنی شد. با این حال، دولت رابرت موگابه 92 ساله که قدرت را از زمان پایان سلطه سفیدپوستان در سال 1980 قبضه کرده است، همچنان بیش از آنچه که از طریق مالیات به دست می آورد خرج می کند و بیش از آنچه که صادر می کند، واردات انجام می دهد. این تنها شاهکار موگابه نیست، چرا که او با اخراج زمین داران سفیدپوست و جایگزین کردن آنها با مقامات دولتی طرفدار خود، عملاً مهمترین منبع درآمد کشور را هم از بین برد.

دولت زیمبابوه که پولی ندارد تا آن را به کارکنانش بدهد، خصوصاً سربازان و پلیسی که از قدرت خود موگابه حراست می کند، تصمیم دارد چاپ پول را از سر بگیرد. آنها البته اعلام کرده اند که این بار نمی خواهند دلار زیمبابوه «منفور» را مجدداً به بازارها سرازیر کنند، بلکه چاپ پول جدید را به پشتوانه 200 میلیون دلاری انجام می دهند که این کشور از بانک واردات-صادرات آفریقا قرض کرده است. اما به نظر نمی رسد که دارندگان این اسکناس های جدید بتوانند پولشان را با آن دلارهای واقعی معاوضه کنند.

پیشینه موگابه اما نشان می دهد که این اسکناس های تازه هم به زودی ارزش خودشان را از دست خواهند داد. هجوم مردم برای بیرون کشیدن پول هایشان از بانک ها به همین زودی شروع شده است و این در حالی است که همین مردم ناراضی اند از اینکه دلارهای آمریکایی شان به اسکناس های تازه تبدیل شده است. بانک ها سقف میزان پولی را که افراد می توانند در هر روز از بانک برداشت کنند محدود کرده اند و آن را در مواردی به 20 دلار در روز رسانده اند، چرا که در دور گذشته بروز ابر تورم در زیمبابوه، دارندگان حساب های بانکی تمام دارایی شان را از دست دادند.

رییس بانک مرکزی زیمبابوه می گوید اسکناس های جدید تنها «مشوقی» برای صادر کنندگان خواهند بود نه بازگشتی به روزهای تلخ گذشته. اما حتی خود دولت هم این مدعا را قبول ندارد. به عنوان مثال، دولت نمی تواند این پول را برای پرداخت به کارکنانش مورد استفاده قرار دهد و صادرکنندگانی هم که گفته می شود اسکناس های جدید برای آنها چاپ شده، پیش تر به تأمین کنندگان و کارگرانشان پول نقد داده اند و پول کم ارزش جدید به کارشان نمی آید. یکی از نیروهای اپوزیسیون در مجلس زیمبابوه می گوید:«سیاست تازه، آخرین سقوط اقتصاد زیمبابوه را رقم خواهد زد.»

منبع:اکونومیست

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها