رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 157474

پیش بینی یکی از فرماندهان سابق ناتو محقق می شود؟

جنگ نظامی غرب و روسیه، سال ۲۰۱۷

ساعت ۲۴-ژنرال سابق ارتش بریتانیا که در ناتو هم حضور داشته پیش بینی کرده است روسیه در سال ۲۰۱۷ با اشغال سرزمین هایی در شرق اوکراین و حمله به کشورهای حوزه دریای بالتیک، جرقه جنگی تمام عیار با غرب را خواهد زد.

پوتین
به گزارش ساعت ۲۴، معاون سابق فرمانده ناتو، ژنرال پیشین بریتانیایی، سر الکساندر ریچارد شیرف، اظهار نظری شگفت آور داشته است: غرب در مسیر آغاز جنگ با روسیه است.

در کتابی با نام «۲۰۱۷، جنگ با روسیه» که در روز چهارشنبه منتشر شده است، شیرف استدلال می کند رویدادهای کریمه، تعادل پس از جنگ سرد را نابود کرده اند و صحنه را برای نبردی آماده کرده اند که از سال آینده آغاز می شود.

در سناریویی ترسناک، شیرف پیش بینی می کند که روسیه، برای فرار از آنچه که خود محاصره توسط ناتو می پندارد، سرزمین هایی را در شرق اوکراین تصرف کرده کریدوری را برای رسیدن به کریمه و حمله به کشورهای حوزه دریای بالتیک باز خواهد کرد.

به گزارش ساعت ۲۴، شیرف که از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۴ با سمت معاون فرماندهی اروپایی ناتو در این سازمان فعالیت می کرد و پیش از آن هم در ایرلند شمالی، عراق و بالکان به خدمت مشغول بود، با چنین پیش بینی جسورانه ای اعتبار خود را زیر سوال برده است. او اما می گوید که پیش بینی اش از دل تجربیاتی بر آمده است که از سر گذرانده است.

در سناریوی او به شکل خاص به لتونی، به عنوان اولین کشوری اشاره شده است که در ماه می سال آینده مورد حمله قرار می گیرد، پیش بینی ای که آقای شیرف را در معرض تمسخرهای بالقوه قرار داده است. او در مراسم رونمایی از کتابش هم ضمن آنکه به شدت در مورد احتمال جنگ هشدار می داد، گفته بود که پیشدستی ناتو برای چینش گسترده نیروهایش در کشورهای حوزه دریای بالتیک می تواند مانع آغاز درگیری ها شود. ناتو البته قصد دارد در همین مورد تصمیم گیری هم بکند، آن هم در جلسه ای که قرار است در ماه جولای در شهر ورشو برگزار شود.

آقای شیرف در مراسم رونمایی از کتاب گفته بود که کشورهای حوزه دریای بالتیک عضو ناتو هستند و حمله روسیه به آنها بر روی کاغذ قطعاً پاسخ ناتو را به همراه خواهد داشت و نیز اینکه تاریخ پر است از تصمیمات غیر عقلانی ای که رهبران می گیرند. این اظهارات شیرف البته با تردید روزنامه نگاران حاضر در جلسه رو به رو شد. شیرف می گوید پوتین می تواند به کشورهای بالتیک حمله کند و بعد تهدید به استفاده از سلاح هسته ای در صورت مداخله ناتو بکند.

به گزارش ساعت ۲۴، هشدارهای شیرف در مقدمه کتاب، از زبان دریاسالار آمریکایی، جیمز استاوریدیس، معاون فرماندهی اروپایی پیشین ناتو هم تکرار می شود. او می نویسد:«روسیه تحت ریاست جمهوری پوتین برنامه ای خطرناک را تدارک دیده که چنانچه تداوم یابد، می تواند به شکلی اجتناب ناپذیر به برخورد با ناتو بینجامد و این یعنی جنگی که می تواند به سادگی اتمی هم بشود.»

شیرف روسیه را به عنوان خطرناکترین دشمن غرب معرفی می کند و می گوید برنامه پوتین تنها در صورتی می تواند متوفق شود که غرب زود از خواب بیدار شود، احتمال یک جنگ واقعی را در نظر بگیرد و اقداماتی فوری را در دستور کار قرار دهد.

محمد مهدی حاتمی-ساعت ۲۴

منبع: گاردین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها