رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 158809

چرا خدا انسان را آفرید؟ / دلیال خلقت به زبانی ساده

چرا خدا انسان را آفرید / جواب خود را به سادگی در این مطلب بگیرید.اینکه چرا خداوند انسان ها را آفریدچرا خدا انسان را آفرید یا اینکه خداوند چه نیازی به وجود ما داشته است سوالاتی مبهم و رایج است که ممکن است ذهن هر انسانی را مشغول خود کند.ما در این مقاله قصد داریم که به طور مختصربه این سوالات پاسخ دهیم:

h2>هدف از خلقت انسان چیست

از این سوال که هدف خداوند از آفرینش جهان،موجودات و انسان چه بوده است؟دو برداشت متفاوت میتوان داشت.

اول آنکه آفریدگار به عنوان قادر مطلق و خالق تمام مخلوقات از آفرینش خود چه هدفی را داشته است وبه دنبال رسیدن به چه چیزی بوده است؟

و دوم آنکه خداوند چه غایتی را برای مخلوقات در نظر گرفته است و در واقع مخلوقات قرار است به کجا برسند و مقصدشان کجاست؟

خداوند می فرماید:من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند) .

با توجه با این آیه میتوانیم پاسخ سوال دوم یعنی هدف نهایی مخلوقات را در میابیم.حال آنکه ممکن است به دنبال این پاسخ این سوال پیش بیاید که آیا خداوند به عبادت کردن ما نیاز دارد که ما را آفریده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خداوند از همه آفریدگان بی نیاز است و هرآنچه که آفریده از روی مهربانی و لطفش بوده است ودر واقع خداوند این عبادت را قرار داده است تا انسانها هدایت شده و به تکامل برسند.

ممکن است برداشت برخی افراد از این جواب سوال اول باشد به همین دلیل در اینجا به هردو سوال پاسخ داده می شود:

خداوند قادر مطلق است و او آفریدگار است و آفریدن درخور اوست و نمیشود که خالق چیزی را خلق نکند و از همین مطلب میتوان به پاسخ پرسش اول رسید.

و همانطور که گفته شد هدف مخلوقات که همان پرسش دوم است آن است که به کمال و سعادتمندی برسند و این موضوع در مورد انسان که دارای قدرت انتخاب و تفکر است به خود او بستگی دارد که آیا با استعانت و یاری خدا و قدم گذاشتن در راه حق به سعادت حقیقی میرسد یا اینکه قدم در مسیری اشتباه گذاشته و به غایت نهایی و کمال نمیرسد.( چرا خدا انسان را آفرید )

چرا خدا انسان را اشرف مخلوقات آفرید

هدف از خلقت انسان به زبان ساده

خداوند در برخی از آیه های قرآن انسان را بر تر از سایر موجودات معرفی میکند. آنها را بر بسيارى از آفريده هاى خود برترى آشكار داديم"

و دلیلش هم دلیلی عقلانی است چرا که انسان علاوه بر دارا بودن ویژگی های طبیعی سایر موجودات مانند تولید مثل،تغذیه و... دارای ویژگی های بر تری مانند قدرت ادراک و تفکر و انتخاب است و تاریخ نیز نشان دهنده پیشرفت او بوده است.

اگر به این مسئله از بعد عرفانی نیز نگاه کنیم خدای متعال بر دل و روح تنها موجودی که حضور کامل دارد انسان است و عرفا عقیده دارند که انسان نشانه وجود تمام صفات خداوند در زمین است و در روایات نیز آمده است که:قلب انسان مومن عرش پروردگار است.

چرا انسان میمیرد

باید توجه داشت که مردن و مرگ امری طبیعی است و تمام موجودات به دلیل آنکه سلول هایشان از بین می روند،می میرند و این از نظر تجربی و پزشکی عادی است اما سوال این است که انسان پس از مرگ به کجا میرود؟

خداوند مبدا و مقصد او را مشخص میکند و میفرماید:"ما از خداییم و بازگشت ما به سوی اوست"

و طبق این جمله مبرهن است که با مرگ به سرانجام خود یعنی خداوند که سرآغاز مانیز بوده است برسیم و به سوی او باز گردیم.

و همین طور خداوند می فرماید: او کسی است که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان دارای عمل بهتر هستید و او عزیزی آمرزنده است"

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها