رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 160608

با اعدام قاتل متجاوز ستایش،مخالفم

ساعت24-آسیب های اجتماعی در جامعه به دلایل متعددی بروز می کند فقر فرهنگی، تربیت غلط والدین، فشارهای روحی و تحمیل عقاید که معمولا نتیجه معکوس دارد، عدم درک درست و نپرداختن به پدیده بلوغ جنسی و نبود آموزش کافی درکنترل احساسات جنسی درمدارس و عوامل دیگر می تواند آسیب های جبران نشدنی بر پیکره جامعه وارد کند.

ستایش
dir="RTL">حادثه ای که برای ستایش دختر 6ساله افغانی رخ داد به حدی دردناک بود که همه را در شوکی عمیق فرو برده است. در این راستا خبرنگار ساعت 24 در گفتگویی با دکتر سید هادی معتمدی مدیر کل اسبق دفتر آسیب دیدگان سازمان بهزیستی به بررسی این واقعه ناگوار پرداخته که در ادامه میخوانید:

دکتر هادی معتمدی در ابتدا ضمن عرض تسلیت به خانواده ستایش گفت: متأسفانه نداشتن مهارت هایی نظیرمهارت برخورد بین افراد،مهارت کنترل خشم وتکانه، مدیریت رفتار، حل و بیان صحیح مسائل و مواردی از این قبیل در بین جوانان و نوجوانان که به هیچ عنوان در متون درسی ما تدریس نمی شود

مدیر کل اسبق دفتر آسیب دیدگان سازمان بهزیستی اظهار داشت: بسیاری از اوقات جوانان ما در برخورد با یک هیجان جنسی که می تواند ناشی از دیدن تصاویر مستهجن یا فضاهای مجازی و همینطور در برخورد با یک تحریک جنسی کنترل خودشان را از دست بدهند در نتیجه کاری می کنند که برایشان امکان پذیر باشد که در این مورد خاص نزدیکترین و بی دفاع ترین موردی که این شخص می توانسته توسط او تحریکات و هیجانات خودش را خالی کند این دختر معصوم بوده است.

معضل اصلی نداشتن آموزش و مهارت کافی است

وی در ادامه اضافه کرد: ریشه اصلی قضیه صرفنظر از کلیشه های رایجی نظیر فضای مجازی، ماهواره، روابط دختر و پسر در جامعه که این روزها تکرار می شود در اصل ریشه این آسیب بحث نداشتن آموزش و مهارت کافی در جوانان است که متأسفانه مجموعه این عوامل منجر به این شد که چنین حادثه آزار دهنده ای اتفاق بیفتد و جامعه را آزرده خاطر کند.

معتمدی با اشاره به نقش آموزش در کاهش این نوع آسیب های اجتماعی تصریح کرد: ما در مجموع 2 نوع آموزش در هر کشوری داریم یک آموزش های کلاسیک که همان آموزش های مسائل جنسی و همچنین کنترل هیجانات جنسی است آموزش های غیر کلاسیک که در هر کشوری به طریقی صورت میگیرد در برخی کشورها از طریق NGO ها و در کشورهای دیگر از طریق فرهنگ و بصورت سینه به سینه. آموزش ها هم بر اساس فرهنگ آن جامعه که میتواند بصورت غیر کلاسیک داده شود در هر دو بُعد باید به این نکته توجه داشت که اصولاً دربحث آسیب های اجتماعی کلید جادویی حل مسائل اجتماعی آموزش هست.

وی ادامه داد: در واقع فراگیری و آموزش ((Education یک کلید جادوئی است هر موقع ما در هر موضوعی دچار مشکل می شویم و در حل عاجز هستیم مهمترین کاری که به طور دائم به آن اصرار می ورزیم تکرار بحث آموزش است بلاخره این آموزش ها در یک جایی سرباز میزند بالا بردن سطح مطالعه بین جوانان می تواند در کارآمدی نقش آموزش تأثیر بسزایی داشته باشد.

بسیاری از مطالبی که لزومی به درج آن نیست در کتاب های درسی به وفور دیده می شود اما موضوعاتی نظیر مهارت های زندگی همچنان مغفول واقع می شود ما اگر بتوانیم از دوران ابتدایی تا دوران دانشگاه این مبحث را به مرور در کتاب درسی وارد کنیم قطعاً بسیار موثر است و این تأثیرش را در کاهش آسیب های اجتماعی نشان خواهد داد. کشورهایی در این حوزه کار کردند توانستند به آمار و ارقام مطلوبی در کاهش آسیب های اجتماعی دست یابند به عنوان مثال در یک زمانی میزان خودکشی در کشورهای اسکاندیناوی در بالاترین آمار بود الان در آمار میبینیم که این جایگاه به یک کشور شرقی منتقل شده است.

آیا ما پدر و مادر ها به اندازه کافی خوب هستیم

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به نقش والدین در بزهکاری فرزندان گفت:سه نکته مهم که می تواند ما را به یک جمع بندی مناسب برساند در ابتدا گپ نسلی است گپ نسلی مانع از ارتباط ذهنی، کلامی و فکری بین این والدین و فرزندان می شود زیرا هر کدام متعلق به دوره ای از شرایط اجتماعی هستند و ممکن است نتوانند آن شرایط را درک کنند بنابراین بهتر است در تربیت فرزندان از مقایسه شرایط اجتماعی پرهیز شود امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «فرزند زمانه خویشتن باش»

هادی معتمدی ادامه داد: نکته دوم، این پرسش است که آیا ما پدر و مادر ها به اندازه کافی خوب هستیم یا نه؟آیا ما به اندازه کافی برای فرزندانمان وقت می گذاریم؟آیا به قدر کافی برای فرزندانمان در دسترس، پاسخگو و اقدام کننده ای هستیم ؟ طبیعی است که بچه ها برای پاسخ گرفتن به سوالاتشان وقتی والدین در دسترس نباشند به سمت فضای مجازی یا دوستانشان که شاید دلسوز آنها نباشند گرایش پیدا کند بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط ما باید والدینی باشیم که فرزندانمان بتوانند از وجود ما استفاده کنند و مشکلاتشان را با ما در میان بگذرند.

وی ادامه داد: نکنته سوم مهارت هم زبانی است که از جمله 10 مهارت برتر سازمان ملل برای خانواده است که نبود آن در خانواده ها سبب می شود جوانان بدون مشورت با والدین و بزرگترهای خانواده که از تجربیات بیشتری برخوردار هستند دست به اقدامات عجولانه ای بزنند به عنوان مثال در زمینه ازدواج این به کرار مشاهده می شود که بدون مشورت با خانواده به ازدواج های غلطی اقدام می کنند که نتیجه ای جز طلاق نخواهد داشت. عدم داشتن مهارتهای مختلف در بین خانواده ها منجر به این می شود که فرزندانمان از نظر ذهنی با ما فاصله بسیار زیادی پیدا کنند و در دام آسیب ها بیافتند آن زمان هست که دیگر بهبود و نجات آنها گاهی خیلی دیر است.

با اعدام این فرد مخالفم

دکتر هادی معتمدی در پایان با اشاره به سرنوشت قاتل ستایش تصریح کرد: صرفنظر از مسائل شرعی و قضائی که در حوزه کاری من نیست و من از آن بی اطلاع هستم به عنوان یک روانپزشک با اعدام این فرد مخالفم. این پسر نوجوان معلول یک سری شرایط است. به نظر من بجای اعدام او پیشنهاد می کنم دیه این کودک را بخشی هم اضافه کنند و به خانواده آن دختر داده شود این نه تنها مشکلات آن خانواده را حل می کند علاوه بر آن می توان با حمایت مالی دولت و با گرفتن مبلغی از خانواده آن پسر وهمچنین سایرخیرین کمپینی درست شود و از این پول برای آموزش و برای کنترل شرایط مشابه برای استفاده زن ها و دختران افغانی در خود افغانستان که بسیار مورد ظلم وآزار قرار می گیرند استفاده شود و همچنین کمپینی هم برای آموزش دختران افغانی در ایران که متأسفانه به دلیل نداشتن آگاهی ازدواج هایی می کنند که چیزی کمتر از تجاوز نیست. وقتی یک دختر 15 ساله با یک پیرمرد 80 ساله ازدواج می کند من فرقی بین این و آن حادثه ای که برای ستایش 6 ساله اتفاق افتاده نمیبینم. با اعدام این جوان هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد جز اینکه با عدم پیشگیری و برنامه ریزی ممکن است در آینده باز هم شاهد حوادث دلخراشی نظیر این باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها