رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 161407

۴ بند ضدایرانی آل سعود درباره حج

ساعت 24- مقامات دربار سعودی به رسانه ها اخطار داده اند که هرگونه خبر یا تحلیلی خارج از چارچوب عنوان شده، منجر به برخوردهای شدید با آنها خواهد شد.

کعبه خانه خدا حج
کارشکنی آل سعود در مذاکرات مربوط به حج امسال، در حالی منتج به تصمیم منطقی کشورمان مبنی بر عدم حضور در این مراسم شد که این کارشکنی ها اختلافات زیادی را در دربار سعودی در پی داشته است.

ریاض که در صدد تحمیل شروط غیر عقلانی خود به دولت جمهوری اسلامی ایران و تحقق حجی غیر عزتمندانه برای حجاج کشورمان بود، نه تنها به هدف خود در این زمینه دست نیافت، که هم اکنون با تبعات سوء ناشی از برخورد و مواجهه سیاسی خود با مقوله حج دست و پنجه نرم می کند.

در این باره منابع آگاه اعلام کردند که پس از تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم حضور در مراسم حج امسال، عده ای از شاهزادگان سعودی و حتی تعدادی از مقامات وزارت حج عربستان نارضایتی خود را از رفتار سیاسی و به دور از عقلانیت مقامات ارشد دربار اعلام کرده اند.

این در حالی است که شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد در آستانه برکناری و «محمد بن سلمان» جانشین وی سعی دارند خود را از اتهام کارشکنی در مذاکرات هیات های ایرانی و سعودی مبرا کرده و در پاسخ دیگر شاهزادگان دربار، تقصیر را بر گردن یکدیگر بیندازند.

از سوی دیگر؛ مقامات دربار به رسانه های سعودی و همچنین رسانه های قطری و اماراتی وابسته به خود دستور داده اند تا ۴ محور را در تحلیل ها و گزارش های خود در خصوص رخدادهای به وجود آمده در مراسم حج امسال در دستور کار قرار دهند.

موارد تاکید شده در این دستور العمل که روز یکشنبه ۹ خرداد ماه و پس از اعلام رسمی مقامات کشورمان مبنی بر عدم حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال به رسانه ها مخابره شده است، به شرح زیر است:

الف) در تحلیل ها و گزارش ها باید جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصر اصلی عدم برگزار حج امسال برای ایرانیان قلمداد و معرفی شود.

ب) هیچ یک از رسانه ها حق بیان شروط آل سعود در خصوص عدم حمل قرآن های با ترجمه فارسی توسط زوار ایرانی، عدم نصب پرچم ایران بر جایگاه زوار ایرانی، عدم حضور پزشکان ایرانی در منا و عرفات و... را ندارد.

ج) لازم است در تحلیل ها و گزارش های رسانه ای بر روی سیاسی کردن مقوله حج از سوی ایران مانور ویژه ای داده شود.

د) رسانه ها حق ندارند کمترین اشاره ای بر تاکید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ عزت زوار ایرانی در عربستان داشته باشند.

منابع آگاه تاکید کردند که مقامات دربار سعودی به رسانه ها اخطار داده اند که هرگونه خبر یا تحلیلی خارج از چارچوب عنوان شده، منجر به برخوردهای شدید با آنها خواهد شد.

تابناک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها