رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 161570

«كرمان – پكن» پیوندتان مبارك زمزمه این روزها در بازار خودروست

منظور راغفر از «مافیای خودرو چینی» کیست؟

ساعت ۲۴- حسین راغفر اقتصاددان منتقد سیاست‌های دولت‌ها در سال‌های اخیر است که احتمال به دلیل خصلت صراحت داشتن در بیان آنچه به او خبر می‌رسد از جاهای مختلف به او خبر و گزارش از اقتصاد ایران می‌رسد. وی در سال‌های اخیر به یک چهره جذاب برای رسانه‌ها و همچنین علاقمندان به مباحث اقتصاد سیاسی ایران تبدیل شده است.

خودرو چيني
dir="RTL">وی روز دوشنبه ۱۰ خردادماه در یك میزگرد در دانشگاه شریف حاضر شد كه در این میزگرد سعید لیلاز دبیر بخش اقتصادی حزب كارگزاران سازندگی نیز حاضر بود و چند خبر و تحلیل جذاب ارایه كرد.

راغفر می‌داند لیلاز عضو همان حزبی است كه حسین مرعشی سخنگوی آن است و این فعال سیاسی – اقتصادی كسی است كه با مجموعه‌ای از فعالیت‌های خودروسازی در كرمان نزدیك است و شاید به همین دلیل بود كه او گفت: «برخی افراد مافیای واردات خودرو چینی تشكیل داده‌اند كه می‌تواند تولید داخل را از نفس بیندازد.» برخی از حاضران در این میزگرد پس از پایان میزگرد درباره اینكه منظور از «مافیای واردكننده خودروهای چینی» كیست پرسش می‌كردند كه البته پاسخ دقیقی داده نمی‌شد.

برخی اطلاعات غیررسمی اما باور دارند كه منظور راغفر و برخی افراد مثل میثم رضایی رییس انجمن كارفرمایی واردكنندگان خودرو كه او نیز از همین اصطلاح استفاده كرده است خودروسازانی هستند كه عمدتا در كرمان و در ارگ جدید فعالیت دارند و به نوعی با حسین مرعشی ارتباط دارند. این گروه معتقدند پس از آنكه دولت یازدهم مستقر شد ممنوعیت و محدودیت برای واردات انواع خودرو چینی كمتر و كمتر شده است و خودروسازان مستقر در كرامان به كار مونتاژ و واردات گسترده این نوع اتومبیل اقدام می‌كنند.

میثم رضایی گفته است «خودروسازان چینی در شروع فعالیت در بازار ایران قیمت‌های پایین ارایه می‌كردند اما رانت و انحصار موجب شده است افزایش قیمت را در دستور كار قرار دهند.»

به گزارش ساعت ۲۴، آمارهای رسمی گمرك چین نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴ ایران بزرگ‌ترین واردكننده اتومبیل‌های چینی بوده است و واردكنندگان هر سال هزار میلیارد تومان از فروش این خودروها به جیب زده‌اند. چند وقت پیش و در اوج مسایل مربوط به كمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی این شایعه پدیدار شد كه مافیای خودرو چینی پشت این كمپین بوده است.

آیا راغفر در جای دیگر و خبری دیگر اطلاعات بیشتر از مافیای خودرو چینی و اینكه آیا منظورش حسین مرعشی و دوستانش است را فاش خواهد كرد؟با توجه به سودهای مناسب واردات خودروی چینی می‌تواند وسوسه‌كننده باشد، تمركز بر روی آن در كرمان موجب شده است كه شعار «كرمان – پكن پیوندتان مبارك» در میان علاقمندان به اقتصاد سیاسی ایران دربیفتد و به نوعی جهت‌گیری‌ها را نشان دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها