رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 161609

غذای ۱۵میلیون نفر در سال دور ریخته می شود

ساعت24-برآوردهای فائو نشان می‌دهد هر سال ۳/۱میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۷/۲درصد در ایران دور ریخته می‌شود. این در حالی است که فقر در ایران به اذعان مسئولان و کارشناسان اقتصادی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. آذر سال ۹۳ در بحبوحه اجرای طرح توزیع سبد غذایی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی ۱۲میلیون فقیر در کشور خبر داد.

علی ربیعی در اظهار نظری جدید که یک ماه پیش منتشر شده است بدون اینکه عددی تازه برای تعداد فقرای کشور مشخص کند، عنوان کرده است فقر شهری پنج برابر و فقر روستایی دو برابر شده است. آنطور که یک اقتصاد‌دان می‌گوید تا قبل از سال ٨۴ آمار فقیران در ایران زیر ٣۰ درصد بود، اما از سال ٨۴ به این طرف، این آمار رو به افزایش رفته است، تا جایی که هم‌اینک باید گفت تعداد فقیران در جمعیت ایران به بیش از ۴۰ درصد رسیده است. حسین راغفر عنوان می کند: در صورتی که دولت برنامه‌ای برای این مساله نداشته باشد، این آمار بیشتر از این خواهد شد. افزایش فقر در ایران مساله ای است که رئیس کمیته امداد نیز به آن اذعان دارد. پرویز فتاح بهمن سال گذشته با تاکید بر اینکه جامعه همچنان فقر تولید می‌کند، نسبت به افزایش جامعه مددجویی ابراز نگرانی کرد. او همچنین در روز‌های پایانی سال گذشته عنوان کرد: «فقر به ما حمله کرده،باید به آن هجوم ببریم.» با وجود این، در جامعه ای که افراد زیادی زیر خط فقر هستند، اسراف و تجمل‌گرایی در مواردی آنقدر زیاد است که برای رفع آن نیازمند کار فرهنگی گسترده ای هستیم. برخی برآورد‌ها نشان می دهد در مقابل حدود هفت میلیون نفری که در ایران احتیاج به کمک‌های غذایی دارند، شش میلیون ثروتمند نیز زندگی می‌کنند. بر این اساس باید ده‌ها میلیون ایرانی را جزو طبقه متوسط به حساب آوریم. کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند در سال‌های اخیر به واسطه برخی بحران‌های اقتصادی، سوء مدیریت‌ها و تشدید تحریم‌ها از تعداد ایرانیانی که در طبقه متوسط دسته بندی می‌شده اند کاسته و بر فقرا یا حداقل قشر متوسط رو به پایین افزوده شده است. یکی از مشکلاتی که در ایران به فاصله طبقاتی دامن زده است، توزیع نامناسب ثروت بوده است. از طرف دیگر، فاصله طبقاتی تنها با معیار‌های اقتصادی قابل سنجش نیست و ذهنیات افراد نیز در این مقوله اهمیت دارد. فاصله طبقاتی تنها با فقر پدید نمی‌آید، بلکه احساس فقر فاکتور مهمی در این زمینه به حساب می‌آید. مانور تجمل که در سال‌های اخیر مواردی از آن را علنا در شهر‌های کشور مشاهده کرده‌ایم، فقر ذهنی را افزایش می‌دهد. این مساله خود می‌تواند به تجمل‌گرایی، حتی در نزد گروه‌هایی از جامعه بینجامد که تمکن مالی آنچنانی ندارند. در واقع، مانور تجمل برخی افراد را به این نتیجه می‌رساند که برای اثبات دارایی خود باید راه اسراف را در پیش بگیرند. شاید بر همین اساس است که در ایران روزانه غذای هزاران نفر دور ریخته می‌شود.

هدر دادن ۳۵ میلیون تن غذا

بر اساس جدیدترین برآورد فائو ۳/۱ میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک سال از بین می‌رود که این رقم معادل تولید ۲۸ درصد از کل زمین‌های کشاورزی است. بر این اساس ۳۰ درصد غلات، ۲۰ درصد لبنیات، ۳۵ درصد ماهی و غذاهای دریایی، ۴۵ درصد میوه و سبزی، ۲۰ درصد دانه‌های روغنی و ۲۰ درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می‌رود. از ۳/۱ میلیارد تن غذایی که به هدر می‌رود حدود ۴۵۰ میلیون تن غلات، ۳۰۰ میلیون تن میوه، ۵۰ میلیون تن گوشت و ۲۰ میلیون تن ماهی است.بر اساس گزارش‌های فائو، در جهانی که ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن از گرسنگی رنج می‌برند، یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده توسط انسان (بر مبنای محتوای کالریک آن) به هدر می‌رود. تخمین زده می‌شود که تولید این حجم از غذای هدررفته در هر سال متضمن کشت در ۱۹۸ میلیون کیلومترمربع از اراضی کشاورزی کره زمین (تقریبا معادل مساحت کشور مکزیک)، صرف ۱۷۳ میلیارد مترمکعب آب شیرین، مصرف ۲۸ میلیون تن کود شیمیایی و تولید گازهای گلخانه‌ای به‌میزان ۳۳۰۰ تا ۵۶۰۰ میلیون مترمکعب (معادل دی‌اکسید کربن) است. بر اساس این گزارش ایران نیز از جمله کشورهایی است که هرساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد هرروز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است. همچنین گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این اساس از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای ۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۳۰‌ــ۲۵ (و حتی ۵۰) درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد. سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود، ۷/۲ درصد اعلام شده است. در سطح منطقه خاورمیانه هرسال به‌ازای هر نفر ۲۱۰ کیلوگرم غذا به هدر می‌رود. همچنین بر اساس تحقیقی که توسط مهدی رستگاری و علی طیفوری در اولین کنگره بین المللی کشاورزی سالم، تغذیه و جامعه در تیرماه ۱۳۹۴ ارائه شد، گزارش مراجع رسمی کشور در سال ۱۳۸۸ نشان دهنده متوسط ​​۱۸/۸۵ درصد ضایعات در محصولات کشاورزی بوده است. بر اساس این گزارش، ارزش ضایعات محصولات کشاورزی برابر با حدود ۲۵ درصد درآمد ملی از صادرات نفت در آن سال بوده است.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها