رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 164956

تازه ترین آمار تحلیلی از قیمت فلزات گرانبها

قیمت طلا، نقره و پلاتین به کدام سو میروند

ساعت ۲۴- طلا، نقره و پلاتین ۳ فلز گرانبهای امروز جهان هستند که تحولات بازار آنها شامل عرضه، تقاضا و قیمت بر سایر بازارها موثر است. تازه‌ترین اطلاعات درباره تحول قیمتی آنها نشان می‌دهد قیمت طلا در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.

طلا
dir="RTL">همچنین پیش‌بینی می‌شود كه قیمت نقره نیز با ۱۱ درصد كاهش در سال ۲۰۱۶ مواجه شود. قیمت پلاتین اما افزایش خواهد یافت. گزارش معاونت پژوهشی موسسه نیاوران از روند قیمت فلزات گرانبها در سال ۲۰۱۶ را در ادامه می‌خوانید:

طلا

میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل، عمدتا به دلیل كاهش تقاضای سرمایه‌گذاری به دنبال انتظار افزایش نرخ بهره امریكا توسط فدرال رزرو و بنابراین كاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران، ۸.۳ درصد كاهش یافت. در این سال با وجود ریسك‌های جغرافیای سیاسی و مالی، طلا به عنوان محل امنی برای سرمایه‌گذاری از جذابیت برخوردار نبود. با وجود افت عمومی قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ در ابتدای سال قیمت طلا به دنبال نااطمینانی از اثربخشی سیاست تسهیلات كمی بانك مركزی اروپا و همچنین چشم‌انداز نامطلوب بدهی‌های یونان به طور چشمگیری افزایش یافت.

در سمت تقاضا، با وجود تقاضای ضعیف در نیمه اول سال ۲۰۱۵، تقاضای فیزیكی طلا در فصل سوم این سال، ۸ درصد افزایش یافت كه سهم بزرگی از این افزایش تقاضا مربوط به تقاضای طلای زینتی از سمت چین و هند بود اما در فصل آخر سال ۲۰۱۵، تقاضای طلا از سمت هند به دلیل كاهش درآمد كشاورزی در نتیجه كاهش بارندگی، ضعیف شد، با این وجود تداوم خرید طلا از سوی بانك‌های مركزی خصوصا بانك‌های مركزی چین و روسیه تقاضای طلا را در این فصل مورد حمایت قرار داد.

در سمت عرضه، در نیمه اول سال ۲۰۱۵، استخراج طلا به دلیل افت هزینه‌ها متعاقب كاهش قیمت انرژی و كاهش ارزش پول كشورهای تولیدكننده طلا، رشد بالایی داشت. اما در ادامه سال به دنبال كاهش قیمت این فلز و بنابراین كاهش سرمایه‌گذاری كمپانی‌ها در این بخش و تمركز آنها بر كاهش هزینه تولید، روند تولید طلا كند شد، هر چند كه كاهش قیمت انرژی، كاهش ارزش پول كشورهای تولیدكننده و افزایش كارایی به كمك تولیدكنندگان آمدند و بخشی از اثرات ناشی از كاهش سرمایه‌گذاری در این بخش بر قیمت طلا را به تعویق انداخت.

چشم‌انداز

بر اساس گزارش بانك جهانی در ژانویه ۲۰۱۶، پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ نیز روند كاهشی داشته باشد و ۷ درصد افت كند كه دلیل آن انتظار افزایش ارزش دلار و اعمال سیاست‌های انقباض پولی بیشتر توسط بانك مركزی ایالات متحده است.

نقره

به گزارش ساعت ۲۴، میانگین قیمت نقره در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل، ۱۸ درصد تنزل كرد؛ همانند طلا كاهش قیمت نقره نیز عمدتا به دلیل كاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بوده است؛ در سال ۲۰۱۵ انتظار افزایش نرخ بهره توسط بانك مركزی امریكا، جذابیت طلا و نقره را برای سرمایه‌گذاری پایین آورد. علاوه بر كاهش تقاضای سرمایه‌گذاری، كاهش تقاضای صنعتی نقره خصوصا در بخش‌های فتوولتائیك، الكترونیك و عكاسی نیز بر كاهش بیشتر قیمت نقره در این سال دامن زد.

در سمت تقاضا، در تمام فصول سال ۲۰۱۵ تقاضا برای سرمایه‌گذاری ضعیف بوده است. اما در نیمه اول سال، ‌تقاضا برای مصارف صنعتی نقره به رشد خود ادامه داد كه عمدتا مربوط به مصرف در بخش انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و همچنین به عنوان كاتالیست برای تولید اكسید اتیلین بود. اما در ادامه سال، تقاضای صنعتی نقره به دلیل كاهش شدت مصرف در بخش‌های فتوولتائیك و كاهش كاربرد این فلز در عكاسی و بخش الكترونیك ضعیف شد كه همین موضوع سبب افت بیشتر قیمت نقره نسبت به طلا شد به طوری كه نسبت قیمت طلا به نقره در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ از ۷۳ به ۷۶ افزایش یافت. در سمت عرضه نیز در این سال، رشد قوی استخراج نقره از معادن خصوصا معادن امریكا و آسیا سبب كاهش بیشتر قیمت نقره شد.

چشم‌انداز

بر اساس گزارش ماه ژانویه ۲۰۱۶ بانك جهانی، پیش‌بینی می‌شود در بین فلزات قیمتی، قیمت نقره به دلیل كاهش تقاضای سرمایه‌گذاری و همچنین تقاضای صنعتی، بیشترین افت را در سال ۲۰۱۶ داشته باشد و تا ۱۱ درصد تنزل یابد كه علت آن آسیب‌پذیری نقره نسبت به كاهش تقاضای صنعتی در مقایسه با طلا است.

پلاتین

میانگین قیمت پلاتین در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل، به دلیل موجودی انبار بالا، تقاضای وارداتی ضعیف بخش جواهرسازی چین، كاهش تقاضای سرمایه‌گذاری و همچنین رشد استخراج آن از معادن خصوصا معادن آفریقای جنوبی بعد از اعتصاب كارگران، ۲۴ درصد كاهش یافت. علاوه بر این موارد، پیشنهاد طرح‌هایی به منظور كاهش استفاده از سوخت‌های دیزلی در شهرهای بزرگ اروپایی خصوصا لندن و پاریس، عاملی درجهت كاهش بیشتر قیمت این فلز در سال ۲۰۱۵ بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها