رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 165358

گودزیلا، نمادی از همه تهدیدهایی است که ژاپن با آنها رو به رو است

بازگشت هیولای مورد علاقه ژاپنی ها

ساعت ۲۴-هیولای مورد علاقه ژاپنی ها بازگشته است. پس از یک وقفه ۱۲ ساله، از ماه آینده گودزیلا مجدداً به سینماهای ژاپن بر می گردد، بازگشتی که معنی دار تر از هر زمان دیگر به نظر می رسد.

گودزیلا
به گزارش ساعت ۲۴، اگر تریلر فیلم جدید گودزیلا، «بازگشت گودزیلا» که در ماه آوریل منتشر شد بخواهد معنایی داشته باشد، آن معنا این خواهد بود که مجموعه تازه ای از فیلم های گودزیلایی در راه اند. تریلر ۱.۵ دقیقه ای که سرتاسر موزیک است و دیالوگی هم ندارد، صحنه هایی از تخریب های شدید را نشان می دهد که گودزیلا به بار آورده است. بعد هم صحنه هایی از خیل عظیم تانک ها، هلیکوپترها و کشتی های جنگی را می بینیم که سیلی از آتش را به سوی خزنده بزرگ شلیک می کنند اما این کارها فایده ای ندارد.

مت آلت، که تعداد زیادی کتاب در مورد فرهنگ ژاپن به نگارش در آورده است، می گوید:«گودزیلا مهم است چرا که شخصیتی دارد که عاقلانه عمل می کند و همه آن کارهایی را انجام می دهد که انجام دادنشان به یک کاراکتر بزرگی و اهمیت می دهد.»

کارگردانان فیلم دلایل موجهی برای بازگرداندن گودزیلا به صحنه دارند: گودزیلا مراحل مختلفی را از سر گذرانده، خودش را بازسازی کرده، بهبود داده و بعد هم تسلیم ضعف شده است و بعد هم آن قدر بزرگ شده که مجبور شده اند ساخت فیلم در مورد او را متوقف کنند. شینجی هیگوچی، یکی از کارگردانان فیلم، اما راه حل و توضیحی در این باب دارد که چرا باید اکنون گودزیلا بار دیگر به صحنه بیاید: به بنیادهای کار بر می گردیم.

به گزارش ساعت ۲۴، بازگشت به بنیادهای گودزیلا به این معنی است که او به همان شکلی در صحنه ظاهر شود که در فیلم های اصلی اش ظاهر می شد: هیولایی که کمر به نابودی تمدن بسته است. در دهه ۱۹۵۰، گودزیلا یادآور خاطرات نه چندان دور بمباران های توکیو توسط قوای متفقین بود. امروز، این هیولا می تواند تصویری از فجایع طبیعی ای باشد که به تازگی ژاپن را در نوردیده اند، از فاجعه اتمی فوکوشیما تا فاجعه کوماموتو.

آقای آلت می گوید:«یکی از نکاتی که شاید بیننده خارجی گودزیلا نتواند به این سادگی ها دریابد این است که هر چند این هیولا کاملاً خیالی است اما ژاپنی ها صحنه های مربوط به خرابی هایی که او به بار می آورد را فقط و فقط به عنوان صحنه آرایی های خیالی در نظر نمی گیرند. این اتفاقات همام اتفاقاتی هستند که ممکن است در اینجا هم رخ دهند.» او ادامه می دهد:«من فکر می کنم فیلم تازه گودزیلا به فجایع طبیعی اشاره دارد و ترسی که بسیاری از ژاپنی ها از یک زلزله بزرگ دیگر دارند.»

رولاند کلتس، یکی دیگر از افرادی که با فرهنگ ژاپن آشنایی دارد هم به مورد مشابهی اشاره می کند:«صحنه های مسئولین خدمات شهری که با لباس های آبی این سو و آن سو می دوند و همین طور کوه تخته پاره های شکسته، خیلی راحت یادآور صحنه هایی هستند که در فردای فجایعی مانند زلزله بزرگ توهوکو، سونامی و فاجعه اتمی رخ داده بود.»

به گزارش ساعت ۲۴، ژاپن امروز خود را در چهارراهی از حوادث می بیند. این کشور دست در پنجه مناقشات ارضی و دهه ها رکود اقتصادی است و البته می خواهد نقش خود به عنوان یکی از مهمترین کشورهای آسیا را هم حفظ کند. بازگشت گودزیلا را شاید بتوان در این پس زمینه بهتر درک کرد.

منبع: دیپلمات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها