رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 166642

شریک خاوری در کانادا کیست؟ + عکس

رسانه‌ها امروز از اختلاف محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی با شریک ایرانی‌اش به نام سام میزراهی خبرداده اند. اختلاف این دو که ظاهرا بر سر یک پروژه بزرگ ساختمان سازی در کانادا است، پای هر دو را به دادگاه بازکرده است.

انتشار این خبر اما افکار عمومی را در ایران نسبت به میزراهی کنجکاو کرده است؛ مردم از خود می‌پرسند این ایرانی کیست که حاضر شده با فردی مثل خاوری که به اتهام دست داشتن در یکی از مشهورترین تخلفات اقتصادی تاریخ ایران تحت تعقیب است، شراکت کند؟

سابقه شراکت خاوری‌ها و میزراهی طولانی است

نکته جالبی که از گزارش‌های منتشرشده درباره اختلافات خاوری‌ها، پدر و پسر، با میزراهی به دست می‌آید این است که سابقه شراکت آنها به قبل از بر ملا شدن تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی در ایران و فرار محمودرضا خاوری برمی‌گردد و این یعنی خاوری در همان زمان تصدی پست مدیرعاملی بانک ملی درگیر ساختمان‌سازی در کانادا بوده است!

بنا بر گزارش بلومبرگ «در سال ۹۰ زمانی که خاوری به کانادا فرار کرد، میزراهی قصد داشته قرارداد و مراوده مالی با آنها را به بهانه اینکه خاوری به دلیل مسدود شدن حسابش در کانادا دیگر سرمایه‌ای ندارد، بر هم بزند اما خانواده خاوری اعلام کرده‌اند که حساب‌هایشان باز است».

میزراهی کیست؟

با این وجود از کنجکاوی‌ها درباره سام میزراهی کاسته نمی‌شود؛ مروری بر مصاحبه‌هایی که در فضای مجازی از سام میزراهی وجود دارد، نشان می‌دهد که او تا سال ۸۹ تنها صاحب چند خشکشویی در شهرهای مختلف کانادا بوده است!

جست‌وجویی سریع نشان می‌دهد که یهودیان «میزراهی»، یهودیان خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز، یهودیان میراهی گفته می‌شود. معمولا این یهودیان در کشورهای دارای جمعیت اکثریت مسلمان زندگی می‌کردند. یهودیان ایرانی، عراقی، سوری، افغان، بخارایی، کرد، گرچی و ... جزو این گروه هستند.

این خشکشوی ایرانی اما دو سال قبل توانست حق انحصاری ساخت و ساز در ضلع جنوبی «یانگ و بلور» را به دست آورد و در حال ساخت یک برج ۸۰ طبقه به نام «The One» در این منطقه است؛ برجی که توسط آرشیتکت مشهور انگلیسی «نورمن فاستر» طراحی شده است. این پروژه سر و صدای زیادی ایجاد کرد چراکه به جای یک ساختمان ۱۱۴ ساله ساخته می‌شود و به همین خاطر هم یک عضو شورای شهر تورنتو برای به ثبت رساندن آن به عنوان میراث تاریخی تلاش زیادی کرد ولی ناموفق ماند.

این برج بعد از برج CN Tower بلندترین برج کانادا و احتمالا گران‌ترین برج کانادا خواهد بود. ارتفاع آن ۳۱۸ متر و با هزینه یک میلیارد دلار ساخته خواهد شد.

میزراهی در تشریح اینکه چطور صاحبان این ملک قدیمی را برای فروختن آن متقاعد کرده است، می‌گوید: «فرایند آن حدود ۱۱ ماه طول کشید. کار متفاوتی که من نسبت به بقیه انجام دادم این بود که فهمیدم در کنار جنبه مالی معامله، صاحبان ملک چه احساسی دارند و چه می‌خواهند. اینجا فقط پول مطرح نیست. چون شما با کسانی روبه‌رو بودید که ۱۱۴ سال صاحب ملک بودند و به آن وابستگی عاطفی داشتند. باید این را درک می‌کردید. چندین بار با آنها ملاقات کردم. از دفتر کارم پیاده به آنجا می‌رفتم و در طبقه بالای ساختمان می‌نشستم و قهوه می‌نوشیدم. ما درباره گذشته، حال و آینده با همدیگر صحبت می‌کردیم. گاهی صحبت‌هایمان ارتباطی به ملک نداشت. ما درباره زندگی صحبت می‌کردیم، موضوعات شخصی. رابطه بین ما به یک رابطه دوستانه توام با اعتماد متقابل تبدیل شد. چنین رابطه‌ای نمی‌تواند ساختگی باشد. ما توانستیم به عنوان دوست در کنار همدیگر بنشینیم و کار را پیش ببریم».

آیا زمینه آشنایی و شراکت میزراهی با خاوری‌ها هم اینگونه شکل گرفته است؟ بعید به نظر می‌رسد.

میزراهی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین نگرانی صاحبان این ملک ۱۱۴ ساله چه بود و چگونه این نگرانی را رفع کرد، می‌گوید: «بزرگ‌ترین نگرانی آنها عاطفی بود. دوست داشتند همه چیز به سادگی و با فشردن دست همدیگر به نشانه ضمانت انجام شود. من هم به این ارزش پایبند بودم. مساله این بود که به حرفی که می‌زنید پایبند باشید و به قولتان عمل کنید».

میزراهی البته توضیح نمی‌دهد که با این همه پایبندی بر اصول اخلاقی چطور به شراکتش با خاوری که در ایران به اختلاس متهم است، ادامه داده است؟

وی درباره برج ۸۰ طبقه‌اش می‌گوید: «چیزی که شاهد آن خواهید بود، یک ساختمان منحصر به فرد ۸۰ طبقه خواهد بود. چیزی را خواهد دید که هرگز در تورنتو ساخته نشده است و شبیه هیچکدام از ساختمان‌های تورنتو یا حتی کانادا نیست».

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها