رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 166660

خانه‌سازی خاوری درکانادا

ساعت24- جنجالی‌ترین چهره یکی از معروف‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران درگیر یک پرونده قضایی دیگر شد. پسر محمود خاوری که با میلیاردها دلار در یک پروژه‌ساختمان‌سازی در کانادا سرمایه‌گذاری کرد با شریکش دچار مشکل شده و اکنون پای پدرش به دادگاه باز شده است.

محمودرضا خاوري
r /> شهريور ماه سال ٩٠ بود كه خبر فساد سه هزار ميلياردي سوژه صحبت همه ايرانيان شد؛ فسادي كه توسط يك شركت و با همكاري چند بانك دولتي انجام شده بود. اگرچه در اين پرونده نام‌هاي زيادي مطرح بود، از مه‌آفريد اميرخسروي كه به اعدام تا محمد جهرمي كه همين چند روز پيش به پرداخت ٨ ميليون تومان جريمه نقدي محكوم شد اما يك نام بيش از همه بر سر زبان‌ها افتاد، نام شخصي كه مديرعامل بانك ملي بود و اما با روشن شدن ماجرا از سمت خود استعفا داد و از متهم در فساد به فراري تحت تعقيب اينترپل تبديل شد. محمودرضا خاوري، مديرعامل بانك ملي و از متهمان اصلي پرونده ٣٠٠٠ هزار ميلياردي از كشور به كانادا گريخت. با فرارش گمانه‌زني‌ها و كنجكاوي در مورد اينكه چرا كانادا مقصد او شد، آغاز شد و خيلي زود شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها پر شد از عكس‌هاي ويلاي شخصي و منزل مسكوني فراري بزرگ‌ترين فساد تاريخ ايران در كانادا و خبرهايي از فعاليت‌هاي اقتصادي پسرش در اين كشور. اگرچه مقامات ايراني تلاش بسياري كردند تا خاوري را به كشور بازگردانند اما دست‌كم تا امروز تلاش‌ها براي استرداد او بي‌نتيجه مانده است.
حتي در دوره‌اي كانادا اعلام كرد كه خاوري به يكي از كشورهاي حوزه درياي كاراييب رفته است اما همان موقع رييس پليس بين‌الملل ناجا اعلام كرد كه اين خبر مورد تاييد ما نيست؛ خاوري در خاك كانادا به سر مي‌برد. طولاني شدن اين روند به جايي رسيد كه مقامات قوه قضاييه بارها اعلام كردند از استرداد خاوري به كشور نااميد شده‌اند تا پرونده فساد سه هزار ميلياردي با اعدام يك نفر و صدور حكم براي ده نفر ديگر مختومه شود اما خاوري تن به محاكمه در اين دادگاه نداد. حالا اما بلومبرگ خبر داده خاوري در كانادا درگير يك پرونده قضايي ديگر شده است.

به نظر مي‌رسيد آقاي متهم فساد سه هزار ميلياردي با شريك اقتصادي خود در پروژه‌هاي آپارتمان‌سازي به مشكل برخورده و كار به دادگاه اونتاريو كانادا كشيده شده است. بلومبرگ همچنين تاييد كرده كه اختلاف در پرونده آپارتمان‌سازي در منطقه يوركويل و در موضوع چگونگي تقسيم سود حاصل از پروژه بوده است و به جز محمودرضا خاوري، پسرش خشايار خاوري هم طرف شكايت سام ميرزاهي، شريك تجاري‌شان بوده است. به گزارش ايلنا، بلومبرگ تاكيد كرده كه خبرنگار آنها تا خانه خاوري هم رفته اما كسي درب خانه را باز نكرده است. خاوري حتي شريك تجاري‌اش را تهديد كرده است. بلومبرگ از قول «سام ميزراهي» نوشته است كه خاوري در تماسي تلفني او را تهديد كرده كه در صورت عدم پرداخت مبلغي پول آبرويش را مي‌برد و خانه‌اش را آتش مي‌زند. حال بايد ديد مردي كه از محاكمه در دادگاه سه هزار ميلياردي قسر در رفت در دادگاه اونتاريو محاكمه خواهد شد و آيا اين پرونده تغييري در روند استرداد وي به ايران ايجاد خواهد كرد.


جزييات معامله خاوري چه بوده است؟


اما سايت خبري تابناك اطلاعات تكميلي‌تري در مورد اين شكايت داده و گفته است كه: درگيري قضايي محمودرضا خاوري با شريك كانادايي‌اش برملا كرد كه او در كانادا در يك پروژه بزرگ ساختماني سرمايه‌گذاري كرده است. در پنج سال گذشته كه خاوري از ايران خارج شده هيچ خبري از او منتشر نشده بود و حالا شكايت شريكش نشان مي‌دهد كه او در تورنتو ١٥ ميليون دلار در ساخت و ساز سرمايه‌گذاري كرده است. شكايت ميرزاهي سرآغازي بود بر درز اطلاعات اين مشاركت مالي كه نشان مي‌داد خانواده محمودرضا خاوري به عامليت خشايار خاوري، پسر خانواده، ٥/١٤ ميليون دلار سرمايه دو پروژه بزرگ ساختماني در ميدتاون تورنتو را تامين كرده‌اند. آنچنان كه بلومبرگ نوشته، گويا در اين مشاركت تامين سرمايه با خانواده خاوري بوده و ساخت‌و‌ساز پروژه‌ بر عهده ميرزاهي و حالا هر دو طرف مدعي هستند كه شريك‌شان به تعهدات خود عمل نكرده است. همچنين مشخص شده كه گويا تنها اين ميرزاهي نبوده كه از شريكش شكايت كرده و خاوري هم شكايتي از سام ميرزاهي تنظيم كرده است. خاوري ميرزاهي را به ريخت و پاش مالي در پروژه متهم كرده و مدعي شد كه سام ميرزاهي دو ميليون دلار از اين سرمايه را صرف خريدن جت شخصي، هزينه‌هاي تحصيلي فرزندش و دكوراسيون ويلاي شخصي خود كرده است. سام ميرزاهي هم در دادگاه مدعي شده كه به صورت تلفني از سوي محمود خاوري تهديد شده و او تهديد كرده كه خانه‌اش را به آتش مي‌كشد. همچنين خاوري نتوانسته برخلاف قراردادشان سرمايه لازم براي اين پروژه ساختماني را فراهم كند.

روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها