رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 167638

واکنش سفیر عربستان در عراق به اخراجش از این کشور

ساعت24-سبهان با ادعای اینکه کمپین تحریک‌ آمیز علیه سفارت عربستان در بغداد وجود دارد، افزود: من نخستین سفیر در جهان هستم که پیش از آنکه پایم به خاک بغداد برسد، درخواست‌هایی برای اخراج من مطرح شد و این اقدامی سیستماتیک است که روند آن ظرف روزهای اخیر شدیدتر شده است

57306357.jpg
style="text-align: justify;">به گزارش سومرية نيوز، ثامر سبهان، سفیر عربستان در عراق در مصاحبه تلویزیونی که شبکه العربیه آن را پخش کرد، مدعی شد: کمپین رسانه‌ای ایرانی علیه عربستان وجود دارد که پیش از افتتاح سفارت عربستان در بغداد صورت گرفت. از زمانی که من به عنوان سفیر معرفی شدم، تیرهای رسانه‌ای در پشت اهداف واضحی که برای تردید در عملکرد سفارت و در سابقه من به عنوان یکی از خدمتگزاران عربستان بود، شلیک شد.

وی با ادعای اینکه کمپین تحریک‌ آمیز علیه سفارت عربستان در بغداد وجود دارد، افزود: من نخستین سفیر در جهان هستم که پیش از آنکه پایم به خاک بغداد برسد، درخواست‌هایی برای اخراج من مطرح شد و این اقدامی سیستماتیک است که روند آن ظرف روزهای اخیر شدیدتر شده است.

سفیر سعودی در بغداد خاطرنشان کرد: تلاشی برای منحرف کردن توجه‌ها از آنچه که در عراق رخ می‌دهد، صورت می‌گیرد و اهداف کامل آشکاری را دنبال می‌کند. "عربستان با نیت خیر در قبال برادرانمان در عراق از جمله عرب‌ها و کردها و تمامی مردم عراق به این کشور آمده است اما متاسفانه اهانت بسیار زیادی صورت می‌گیرد."

سبهان گفت: کسی که در پشت این کمپین‌های غرض‌ورزانه علیه سفارتخانه و علیه من به عنوان سفیر است، تاکنون جلویش گرفته نشده است. تهدیدهای جدی نیز وجود دارد که به هدف قرار دادن شخص من نیز رسیده است.

سفیر سعودی با بیان اینکه برادران در دولت عراق آنقدر عاقل هستند که در جهت منفعت دو کشور فعالیت کنند، تاکید کرد که پاسخ دولت عراق در این خصوص بسیار خوب بوده است.

پیشتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای با بیان اینکه تحرکات سفیر عربستان در عراق مداخله‌ای در امور داخلی است، به این امر اشاره کرد که اقدامات وی هیچ ارتباطی به او به عنوان یک سفیر ندارد.

پیشتر وزارت خارجه عراق اظهارات ثامر سبهان را مداخله در امور داخلی خود دانسته و وی را احضار کرد.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفته بود: ما سفیر عربستان در بغداد را احضار و به وی اهمیت پایبندی به عرف و قوانین بین‌المللی را گوشزد کردیم. وزارت خارجه اقدامات لازم را براساس توافقنامه وین که مربوط به روابط دوجانبه است، اتخاذ خواهد کرد.

وی تأکید کرد: یک سفیر نباید در امور داخلی یک کشور مداخله کند بلکه باید برای تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور تلاش کند به ویژه اینکه عراق اکنون در مرحله سرنوشت سازی قرار دارد و با جنگ علیه تروریسم روبروست. ما هرگز به هیچ سفیری اجازه نخواهیم داد که از سمت خود برای ایجاد فتنه طایفه‌ای استفاده کند.

سفیر عربستان اخیرا در صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر مدعی شده بود: "حضور ایرانی‌ها در نزدیکی فلوجه دلیل واضحی برای این مساله است که آنها می‌خواهند عراقی‌ها را با آتش کشنده ‌طایفه‌گرایی بسوزانند!"

سفیر عربستان در بغداد پیشتر نیز اظهاراتی مداخله جویانه درباره نیروهای داوطلب شیعه ایراد کرده بود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها