رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 167994

بیماری دردناکی که مخصوص دانشگاه رفته ها و مدیران است

ساعت ۲۴-تخمین ها می گویند در سال جاری و در ایالات متحده آمریکا، ۷۸ هزار مورد تومور مغزی در مراحل اولیه شناسایی خواهد شد. علت ایجاد تومور در مغز و سیستم عصبی مرکزی، کاملاً ناشناخته مانده است اما یک پژوهش مشاهدتی جدید، رابطه ای میان افزایش زیسک ایجاد تومور در مغز و داشتن مدارک دانشگاهی را نشان می دهد.

سردرد
به گزارش ساعت ۲۴، پژوهشگران یونیورسیتی کالج لندن به همراه پژوهشگرانی از موسسه کارولینسکا در سوئد نتیجه پژوهش خود در این زمینه را در ژورنال اپیدمیولوژی و سلامت همگانی منتشر کرده اند. بنا بر داده های انجمن تومور مغزی در آمریکا، به لحاظ بافت شناختی، ۱۰۰ نوع مختلف از تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی وجود دارند. یکی از این ۱۰۰ نوع تومور، مننژیوم است که ۳۶.۴ درصد از موارد اولیه ابتلا به تومورهای مغزی را تشکیل می دهد. گیلوما نیز که در قشای محافظ مغز رخ می دهد، ۲۷ درصد از موارد ابتلا را تشکیل می دهد و البته ۸۰ درصد از تومورهای بدخیم هم از این دسته هستند.

پژوهشگران برای یافتن عوامل ریسک احتمالی، داده های مربوط به ۴.۳ میلیون سوئدی را که مابین ۱۹۱۱ تا ۱۹۶۱ به دنیا آمده بودند و در سال ۱۹۹۱ در سوئد زندگی می کردند را مورد بررسی قرار دادند. تمامی این افراد در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ مورد پایش قرار گرفتند تا ایجاد تومور در مغز آنها مورد بررسی قرار گیرد. افزون بر این، پژوهشگران داده های مربوط به تحصیلات افراد، درآمد ماهانه افراد، وضعیت تأهل آنها و برخورداری از بیمه های سلامت ملی و بازار کار را هم در نظر گرفتند.

به گزارش ساعت ۲۴، در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰، ۱.۱ میلیون نفر از این افراد فوت شدند و ۴۸ هزار نفر از آنها مهاجرت کردند و ۵۷۳۵ مرد و ۷۱۰۱ زن، به تومور مغزی مبتلا شدند. یافته ها نشان می دادند مردانی که مدارک دانشگاهی داشتند و دست کم ۳ سال در دانشگاه بوده اند، در قیاس با کسانی که از سطح آموزش اجباری (آموزش ۹ ساله) فراتر نرفته بودند، ۱۹ درصد ریسک بیشتر برای ابتلا به تومورهای مغزی دارند. به همین ترتیب، زنانی هم که تحصیلات تکمیلی داشتند، با احتمالی ۲۳ درصد بیش از زنانی که فضای آکادمیک را تجربه نکرده بودند، برای ابتلا به تومورهای مغزی از نوع گیلوما رو به رو بودند. این ریسک برای تومورهای نوع مننژیوم، ۱۶ درصد بیشتر است.

افزون بر این، دستمزدهای ماهانه بالاتر، با ۱۴ درصد افزایش ریسک ابتلا به گیلوما در میان مردان مرتبط دانسته شد اما جالب اینجاست که دستمزدهای ماهانه بالاتر را نمی توان با افزایش ریسک ابتلا به تومورهای مغزی در زنان مرتبط دانست.

از طرف دیگر، چه برای زنان و چه برای مردان، اشتغال یکی از بازیگران اصلی افزایش خطر درگیر شدن با تومورهای مغزی است. یافته ها نشان می دهند مردانی که به کارهای مدیریتی و حرفه ای مشغول اند، با احتمال ۲۰ درصد بیش از مردانی که در کارهای یدی مشغول اند، تومورهای گیلوما خواهند داشت، ریسکی در که در مورد «آکوستیک نروما» (توموری غیر سرطانی که در سلول های عصبی ایجاد می شود و می تواند بر روی شنوایی و تعادل فرد اثر بگذارد) به ۵۰ درصد می رسد.

به گزارش ساعت ۲۴، در مورد زنانی که به کارهای مدیریتی و حرفه ای مشغول اند هم احتمال درگیر شدن با تومورهای گیلوما ۲۶ درصد و احتمال درگیر شدن با تومورهای مننژیوما ۱۴ درصد بیش از زنانی است که به کارهای یدی مشغول اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها