رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 168160

بازتاب پیام سردار سلیمانی برای شیخ بحرینی

ساعت 24- ساعات نزدیک به افطار چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان بود که نوتیفیکیشن‌‌های موبایل ایرانیان، «هشدار بی‌سابقه سردار سلیمانی به آل خلیفه در پی لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر برجسته شیعیان بحرین» را نشان دادند و یک پیام چند پاراگرافی به سرعت بازنشر شد.

سردار سلیمانی
شاید در ابتدا بسیاری تصور کردند که این پیام هم مثل ده‌ها پیام مجعول دیگر منتسب به حاج قاسم است اما وقتی رسانه‌های رسمی، اینستاگرام سپاه، کانال تلگرامی سردار سلیمانی و نهایتا صداوسیما این پیام را منتشر کردند، دیگر تقریبا برای همه مسجل شد که متن، اصیل است و جعلی نیست.

از آنجا که این خبر نسبت به آنچه برای زمان صفحه‌بندی روزنامه‌ها مناسب است، دیر منتشر شد، تیتر یک زیادی نگرفت اما مشخصا ۸ روزنامه که برخی از آنها تیتر یک خود را به آن اختصاص دادند، در صفحه اول خود به انتشار این پیام پرداختند.

روزنامه «جوان» - نزدیک به سپاه - عکس یک خود را به حاج قاسم اختصاص داد و تیتر زد: «نابودی آل خلیفه کمترین پیامد اهانت به شیخ عیسی قاسم است». این روزنامه، بدون هیچ تحلیلی فقط به انتشار پیام بسنده کرد.

از سویی روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد»، «هشدار بی‌سابقه سردار سلیمانی به بحرین» را تیتر یک کرد و صرفا با ذکر یک سابقه از برخورد آل خلیفه با شیخ عیسی قاسم، پیام را انتشار داد.

«وطن امروز» نیز با تیتر یک «اتمام حجت با حکام بحرین» و عکس سردار قاسم سلیمانی صفحه اول خود را بست؛ البته بدون هیچ تحلیلی و آن هم صرفا با انتشار متن پیام.

اما «کیهان» ترجیح داد تیتر یک خود را همچنان به حقوق‌های نجومی اختصاص دهد و پیام بی‌سابقه سردار سلیمانی را در ستون سمت چپ، آن هم با نه با عکس سردار بلکه با تصویر شیخ عیسی قاسم منتشر کند؛ البته به این کیفیت که «در بخشی از این پیام آمده است ... ».

«خط و نشان سردار سلیمانی برای آل خلیفه» نیز تیتر یک روزنامه «قدس» بود.

«اطلاعات» نیز زیر عکس یک خود از اعتراضات مردمی به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم نوشت: «هشدار شدیداللحن سردار قاسم سلیمانی به رژیم آل خلیفه». این روزنامه هم فقط منتشرکننده متن پیام بود.

«هشدار بی‌سابقه سردار سلیمانی به رژیم آل‌خلیفه» نیز بدون هیچگونه تحلیل و سخنی، یکی از تیترهای صفحه اول «جمهوری اسلامی» بود.

اما روزنامه «خراسان» همانند دیگر روزنامه همشهری خود، تیتر یک خود را به این پیام اختصاص داد و این روزنامه هم «هشدار سردار سلیمانی به آل‌خلیفه» را تیتر یک کرد. تفاوت این روزنامه با سایر هم‌صنفان این بود که پس از پیام حاج قاسم، واکنش رسمی ایران به سلب تابعیت بحرین از شیخ عیسی قاسم را نیز منتشر کرده بود.

این، تمام اقدام روزنامه‌های داخلی در بازتاب پیام سردار سلیمانی با در نظر داشتن تنگنای زمانی بود. تا لحظه انتشار این گزارش نیز، سایت خبری خاصی - به جز خبرگزاری‌ها - تحلیل ویژه و چشمگیری در این‌باره نداشته‌اند و صرفا به بازنشر واکنش برخی چهره‌ها به این پیام در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها پرداخته‌اند.

اما رسانه‌های آن‌ور آبی، شاخک‌هایشان از داخلی‌ها در این زمینه حساس‌تر بود و از رویترز گرفته تا رادیو آزاد اروپا، هر یک به نحوی این هشدار بی‌سابقه را انعکاس دادند.

تنها تحلیل درباره این پیام از سوی سردار سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه در کانال خبری جهان‌نیوز منتشر شد. البته برخی چهره‌ها نیز در پی این هشدار، اظهاراتی داشتند که بیشتر آنها را می‌توان «واکنش» دانست، نه «تحلیل». در بخشی از تحلیل زارعی آمده است: «اگر گمان کنیم که با این بیانیه رژیم آل خلیفه جری‌تر می‌شود و او یا متحدینش دست به اقدامی علیه ایران می‌زنند، به خطا رفته‌ایم چرا که اولا جسارت بی حد آنان به ما پیش از این اتفاق افتاده است و ثانیا باید بدانیم که رژیمی که زور می‌گوید را فقط با تهدید جدی می‌توان سر جایش نشاند».

سردار سلیمانی چه هشداری داد؟

پیامی که از شامگاه گذشته تا کنون مورد بحث در فضای مجازی قرار گرفته، این است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. مردم مسلمان و مظلوم بحرین مدت طولانی و سالهای مدیدی است تحت ظلم، تبعیض، بی عدالتی، تحقیر و اقدامات خشن، ضد انسانی و غیر قابل قبول آل خلیفه قرار گرفته اند.

این مردم نجیب و صبور به رغم فشارهای سنگین و برخوردهای نژاد پرستانه آل خلیفه حتی دستگیری برخی از رهبران سیاسی و دینی، به زندان کشاندن زنها و کودکان و شکنجه خوفناک آنها، لغو تابعیت شهروندان، تضییع حقوق شهروندی و دهها جنایت دیگر، بدون دادن هر گونه بهانه ای به دست آل خلیفه بدنبال احقاق حقوق حقه خود بصورت مسالمت آمیز بوده و تشدید فشارها هرگز آنها را از این مسیر سلمی خارج نکرده است.

اما گستاخی آل خلیفه به جایی رسیده است که با نادیده گرفتن نجابت مردم و حرکت سلمی آنها و با استفاده از سکوت معنادار سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی هر روز بر دامنه جنایات خود و ایجاد خفقان و فشار بیشتر بر ملت بحرین افزوده است.

بازداشت غیر قانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین المللی، آل خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی بر جسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران کننده ای در اذهان مردم منطقه و بحرین بوجود آورد.

به نظر می رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد. یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.

حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.

(وانتصروا من بعد ما ظلموا و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون) شعرا ۲۲۷»

سردار در پی چه موضوعی هشدار داد؟

روز گذشته مقامات بحرین تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه این کشور را لغو کردند. این اقدام رژیم آل خلیفه با واکنش‌های بسیاری همراه شد و بحرینی‌ها در واکنش به آن خواستار برگزاری تظاهرات گسترده شدند.

شیخ عیسی قاسم کیست؟

آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم در سال ۱۹۳۸ در منطقه الدراز بحرین چشم به دنیا گشود. در طول تحصیلات ابتدایی و متوسطه به استعداد و هوش سرشار شهرت یافت. او تدریس خود را در مدارس دولتی در ابتدای دهه ۶۰ آغاز کرد و همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت. در سال ۱۹۶۴ میلادی برای ادامه تحصیل علوم اسلامی به نجف اشرف هجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در طول این سالها دو بار برای تبلیغ به بحرین مراجعت کرد.

در سال ۱۹۷۲ میلادی از او خواسته شد که به بحرین بازگردد و در مجلسی منتخب مردم شرکت کند که برای نوشتن قانون اساسی و ایجاد پارلمان مردمی و تشکیل سه قوه مهم در کشور تشکیل شده بود. او به دستور آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر و شیخ محمد امین زین‌الدین به بحرین مراجعت کرد و در این مجلس حضور داشت.

در سال ۱۹۷۲ میلادی، در تاسیس و ایجاد جمعیت توعیه اسلامی شرکت کرد. هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیری از نشر و اشاعه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود و تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند شیخ قاسم ریاست ان را بر عهده داشت.

در سال ۱۹۷۳ میلادی از بارزترین شخصیت‌های دینی و فعال مجلس ملی به شمار می‌آمد که به تحقق عملی دین در جامعه معتقد بود و صیانت جامعه را مرهون تطبیق دستورات اسلام می‌دانست تا اینکه این مجلس از طرف دولت بحرین در سال ۱۹۷۵ میلادی منحل شد.

شیخ عیسی احمد قاسم همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهی‌های دینی از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینی و سیاسی و احیای مناسبت‌های اسلامی پرداخت تا اینکه سمبل پدر روحانی و مربی فاضل قشر نخبه شیعیان بحرین قرار گرفت.

او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن، مواضعش در جهت تایید و الهام گیری از انقلاب و پیروی از نظرات امام خمینی (ره) بود.

در سال ۱۹۹۲ میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم رفت و نزد مراجع آیت‌الله سیدکاظم حائری، آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی تحصیل کرد تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد رسید و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول شد.

در سال ۱۹۹۴ هنگامی که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کردند، او از دور رهنمودهای لازم را به مردم می‌داد به طوری که سخنان و بیانات او در سخت‌ترین و شدیدترین لحظات اثر چشم‌گیری در دادن روحیه به مبارزان داشت.

پس از بهبود جو سیاسی در سال ۲۰۰۱ به بحرین بازگشت و زمام رهبری را به عهده گرفت.

شیخ عیسی قاسم در سال ۲۰۰۴ به تاسیس مجلس علمای اسلامی در بحرین پرداخت. این مجلس مسائل زیادی را دنبال می‌کند مانند هدایت صحیح شیعیان در جو فساد و انحراف.

او در دور اول، ریاست این مجلس را به عهده داشت و ریاست دوم مجلس نیز تحت راهنمایی‌های این روحانی شیعه فعالیت می‌کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها