رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 168823

گزارش ساعت ۲۴ از تازه ترین تحولات «برگزیت»

سرنوشت اتحادیه اروپا و آینده بریتانیا در دست مردم

ساعت 24-تقریباً تمام نظرسنجی هایی که در این چند روز منتهی به برگزاری رفراندوم رفتن یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا انجام گرفته اند، درصد موافقان و مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را نزدیک به یکدیگر و حدود ۵۰ درصد ارزیابی کرده اند.

برگزیت
h2>خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

محمد مهدی حاتمی-امشب شبی طولانی برای بریتانیایی ها خواهد بود. تقریباً تمام نظرسنجی هایی که در این چند روز منتهی به برگزاری رفراندوم رفتن یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا انجام گرفته اند، درصد موافقان و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه (برگزیت) را نزدیک به یکدیگر و حدود ۵۰ درصد ارزیابی کرده اند. حتی آن دسته از نظر سنجی های تلفنی هم تا این اواخر تمایل بریتانیایی ها به باقی ماندن در اروپا را بیشتر از خروج از آن ارزیابی می کردند، اکنن می گویند که این هر دو نظر به قدری به هم نزدیک شده اند که نمی توان قاطعانه گفت بریتانیا در اتحادیه اروپا می ماند یا نه.

به گزارش ساعت 24، البته تمام کسانی که تخمین نامناسب از اقبال به محافظه کاران در آخرین انتخابات عمومی در این کشور را به یاد دارند، نمی توانند به نظرسنجی های کنونی هم اطمینان کامل داشته باشند. در نهایت مشخص خواهد شد که این یا آن طرف ماجرا، کدام یک دست بالا را دارند، اما نظرسنجی ها حتی از آنچه در انتخابات گذشته رخ داد هم اشتباهات بیشتری درباره طرف برنده دارند.

بنابراین، صبح روز جمعه، بریتانیا چه در اتحادیه اروپا مانده باشد و چه نه، بریتانیایی ها به مردمانی تقسیم شده بدل خواهند شد.

جوان ترها احتمالاً به ماندن در اتحادیه اروپا رأی خواهند داد و مسن ترها احتمالاً می خواهند بریتانیا مستقل از اتحادیه عمل کند. تحصیل کرده ها رأی به ماندن می دهند و آنهایی که مدارک تحصیلی کمتری دارند احتمالاً به سمت درب خروج خواهند رفت. اسکاتلند و ایرلند شمالی هم علاقه بیشتری به ماندن نشان می دهند تا انگلستان و ولز. در عین حال، همزمان با رأیی که بسیاری از محافظه کاران و همین طور نمایندگان پارلمان به خروج از اتحادیه می دهند، حزب محافظه کار این کشور زخم هایی خواهد خورد که به این زودی ها درمان پذیر نیستند.

رأی گیری به هر سمتی که برود، نمی توان آن را تأییدی واقعی به نفع استدلال های طرف برنده به حساب آورد. اگر مردم به ماندن رأی دهند، این کار را علی رغم نگرانی شان از حجم مهاجرت ها کرده اند. اگر هم رأی به خروج دهند، انتخابشان علی رغم نگرانی شان از عواقب اقتصادی این موضوع بوده است. این انتخاب افزون بر این از این جهت هم انتخاب مشکلی بوده است که رأی دهندگان، الزامات «تجارت آزاد» و «آزادی جا به جایی» را هم در نظر داشته اند.

اما از خود رأی گیری امروز چه می توان فهمید؟ به نظر می رسد نخستین داده میزان مشارکت در هم منطقه باشد. پیش بینی می شود افزایش مشارکت به معنی ماندن بریتانیا در اتحادیه باشد، هر چند البته تضمینی هم وجود ندارد. تفاوت های جمعیتی در نرخ مشارکت در انتخابات عمومی سال گذشته که ۶۶درصد از افراد در آن شرکت کردند، مشابه رفراندوم سال ۲۰۱۱ بود که تنها ۴۲ درصد مشارکت کننده داشت.

موضوع مهمتر اما این است که نتیجه مشابهی در گذشته وجود ندارد که بتوان آن را با نتایج اولیه انتخابات امروز مقایسه کرد. نشانه ای وجود ندارد که بنا به آن بتوان گفت تمایل به ماندن افزایش پیدا کرده یا کاهش. با این همه، نهادهای مختلفی به بررسی هزاران نظرسنجی پرداخته اند تا به تخمینی در این باره دست پیدا کنند که در مناطقی که حدس زده می شد رأی به ماندن می دهند و یا در مناطقی که جدایی می خواهند، نتیجه واقعاً چه خواهد بود.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به چه معناست؟

مباحثات زیادی در بریتانیا وجود دارد نه فقط در این باره که این کشور باید در اتحادیه اروپا بماند یا نه، بلکه در این باب که کدام گروه سیاسی در مورد عواقب ماندن یا رفتن از اتحادیه واقعیت را می گوید. در ادامه، به برخی از این واقعیت ها اشاره می کنیم:

۱-گفته شده بود که هر خانواده بریتانیایی در صورت جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، ۴۳۰۰ پوند ضرر خواهد کرد. این تخمین بر اساس طرحی زده شده بود که خزانه داری بریتانیا انجام داده بود و بنا به آن، خروج از اتحادیه موجب می شود اقتصاد این کشور ۶.۲ درصد کوچکتر از حالتی شود که بریتانیا در اتحادیه می ماند. مجموع این ارقام در تولید ناخالص داخلی، به تعداد خانوارها تقسیم شده بود و نتیجه رقم ۴۳۰۰ پوند به ازای هر خانوار بود. با این همه، چنانچه موسسه فول فکت می گوید، تغییرات اقتصادی همه خانوارها را به یک اندازه متأثر نخواهد کرد. ممکن است برخی مناطق بریتانیا از جدایی از اتحادیه اروپا منتفع شوند و برخی متضرر و به همین ترتیب، تأثیر پذیرفتن فقرا و ثروتمندان از این رویداد احتمالی هم یکسان نخواهد بود.

۲-بسیاری از اقتصاددانان معتقدند در کوتاه مدت، رأی به خروج از اتحادیه اروپا به معنی کوچک شدن اقتصاد بریتانیا خواهد بود. استرلینگ (واحد پولی بریتانیا) قطعاً افت خواهد کرد، سرمایه گذاری های تجاری کاهش پیدا خواهند کرد و قیمت مسکن افت پیدا خواهد کرد، چرا که توانایی مالی مردم برای جا به جا شدن کمتر از قبل می شود. این ها اما به علت عدم اطمینانی است که اقتصاد بریتانیا از آن رنج می برد نه به علت مشکلی درونی یا نفس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا.

۳- به گزارش ساعت 24، افت قمیت استرلینگ الزاماً بد نیست. این اتفاق صادرات از مبدإ بریتانیا را آسان تر خواهد کرد و چنانچه اتحادیه اروپا برای کالاهای بریتانیایی تعرفه وضع کند، این کالاها به دلیل قمیت پایین تر واحد پولی این کشور، ارزان تر خواهند بود. البته استرلینگ ارزان تر به این معنی خواهد بود که کالاهای وارداتی به بریتانیا گران تر می شوند و بنابراین تورم افزایش پیدا می کند.

۴-حدود ۳ میلیون نفر از شهروندان بریتانیا، پیش تر شهروندان کشورهای دیگر اتحادیه اروپا بوده اند که حدود ۵ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. از طرف دیگر، در سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۲ میلیون نفر از افرادی که در بریتانیا به دنیا آمده بودند اکنون در کشوری دیگر زندگی می کنند.

در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۷۰ هزار نفر از شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بریتانیا مهاجرت کردند و ۸۵ هزار نفر از شهروندان این کشور هم به خارج مهاجرت کردند. بنابراین، مهاجرت خالص از اتحادیه اروپا به بریتانیا ۱۸۵ هزار نفر بود که بیشترین رکوردی است که تاکنون به ثبت رسیده است. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور می تواند سیاست های مهاجرتی خودش را داشته باشد.

۵- به گزارش ساعت ۲۴، اتحادیه اروپا اکنون با ۵۲ کشور جهان قراردادهای تجاری دارد. چنانچه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد و بخواهد به این بازارها دسترسی داشته باشد، باید خود با آنها وارد مذاکرات تجاری جداگانه ای بشود.

منبع: ایندیپندنت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها