رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169494

دولت یازدهم قاتل تهیدستان را مهار کرد

محمدصادق جنان‌صفت

جنان صفت12
dir="RTL">دولت یازدهم نیز می‌توانست و امروز هم می‌تواند به بانك مركزی دستور دهد به میزان قابل‌توجهی اسكناس و چك‌پول منتشر كرده و آن را با عناوین فریبنده كمك به تهیدستان و افزایش مزد و حقوق كارگران و كارمندان و یارانه نقدی به جامعه تزریق كند. بدون تردید شهروندانی كه در شرایط تنگدستی قرار دارند از این كار دولت خرسند و شاد می‌شوند و دولت را دعا می‌كنند كه آنها را پولدار كرده است. واقعیت این است كه این پول‌ها اگر با پشتوانه تولید در بخش واقعی اقتصاد همراه نباشد می‌تواند در یك دوران نه چندان بلندمدت همان تهیدستان را به روزهای سخت و اندوهبار بكشاند.

دولت یازدهم اما در برابر وسوسه انتشار پول بدون پشتوانه و افزایش حجم پول به شكل افراطی آن ایستادگی كرد و نرخ تورم را به زیر ١٠ درصد رساند. این اتفاق بزرگی در دهه‌های اخیر به حساب می‌آید و باید آن را به فال نیك گرفت. این رخداد قابل توجه اما نیاز به تبیین دارد و این كار متخصصان و اقتصاددانان است كه فایده‌های آن را برای شهروندان توضیح دهند. دولت یازدهم باید چند كار انجام دهد: گام بزرگ بعدی این است كه راه برگشت تورم شتابان را مسدود كند و سیاست‌های كارآمد در حوزه پولی را تداوم بخشد تا غول مهارشده سودای بازگشت از سر بیرون كند. این كار دشواری است و ایستادگی مجموعه دولت در برابر فشارهای ناشی از حسادت منتقدان و رفتار پوپولیستی آنها را می‌طلبد.

علاوه بر منتقدان سرسخت صف كشیده در برابر دولت البته هستند كسانی كه در زمین خودی ایستاده و می‌خواهند برای رهایی سازمان و وزارتخانه و سفید نشان دادن كارنامه‌شان دولت را ترغیب كنند كه به سیاست‌های ناكارآمد توزیع پول به ویژه به بنگاه‌های ناكارآمد روی خوش نشان دهد. گام بعدی دولت در این روزهای اخیر باید این باشد كه از همه امكانات عادی و تبلیغاتی خود برای نشان دادن فایده‌های مهار تورم در كوتاه‌مدت و بلندمدت به مردم استفاده كند. سخنرانی‌های كارشناسان حتی در جاهایی كه می‌توان شهروندان را دور هم جمع كرد و برای‌شان درباره فایده‌های تورم تك‌رقمی گفت نیز در این روزها مجاز است.

اگر بخواهیم چند فایده ملموس مهار شدن نرخ تورم را یادآور شویم باید ابتدا به مساله حفظ قدرت خرید شهروندان اشاره كنیم. تورم بی‌مهار و شتابان قاتل دسترنج مردم است و دستاورد و رنج جانكاه آنها را در برابر چشم‌های‌شان بیهوده می‌كند. فایده دوم تورم پایین افزایش قدرت رقابت تولید داخل با كالاهای مشابه خارجی است كه در صورت تداوم می‌تواند آنها را از بازار داخل بیرون كند. رشد سرمایه‌گذاری و ثبات این رشد از دیگر مزیت‌های مهار تورم شتابان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها