رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169524

دنیا در هنگامه انفجار اطلاعات این موسسه چه می‌كند؟

کدام پژوهش بازرگانی انجام شده و کجا باید دید؟

ساعت ۲۴- در دومین ماه از بهار ۱۳۵۹ بود که شورای انقلاب اسلامی ایران قانون تاسیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازگانی را تصویب کرد. به این ترتیب این نهاد اکنون ۳۶ سال سابقه و عمر دارد.

سازمان پژوهش‌هاي بازرگاني
dir="RTL">این میزان فعالیت مستمر یك موسسه مطالعاتی و پژوهشی كه مدیر سایت فلسفه وجودی آن را ارتقای كیفیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در بخش بازرگانی - اقتصادی كشور ذكر كرده است این احساس را در آدمی ایجاد می‌كند كه اكنون باید یكی از نیرومند‌ترین مراكز پژوهشی را مشاهده كنیم و از بركات آن استفاده كنیم. بدون تردید در دنیای امروز «سایت» هر موسسه، سازمان و نهاد پیشانی آن نهاد و سازمان به حساب می‌آید و هر فردی كه قصد داشته باشد كارنامه و برنامه یك نهاد را بررسی كند بدون تردید سراغ این محل می‌رود.

در صفحه اول چه می‌بینید

وقتی صفحه اول سایت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی را باز كنید چند پنجره در بالای صفحه مشاهده می‌كنید كه «درباره موسسه»، «فرایندهای پژوهشی»، «نشریات»، «كتابخانه»، «نهاد‌های وابسته»، و «ارتباط با ما» هستند.

هر بیننده سایت و هر پژوهشگر و جست‌وجو‌گری كه می‌خواهد كارنامه و برنامه یك موسسه پژوهشی را مطالعه كند بدون تردید به سمت پنجره پژوهشی تمایل نشان می‌دهد.

نگارنده این كار را كرده و روی «فرایندهای پژوهشی» كلیك كرد.

دو زیرمجموعه این پنجره شامل «فرم پیشنهادی انجام پروژه» و «حمایت از پایان نامه‌ها» را می‌توان دید.

یك نوشته ۱۱ صفحه‌ای در زیر مجموعه «فرم پیشنهادی» را می‌توان دید و دیگر هیچ.

شاید داوری درباره اینكه پس عناوین پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده یا خلاصه آنها كجاست زود باشد.

پس كمی پایین‌تر می‌رویم و به «آرشیو» در سمت چپ صفحه اصلی موسسه نگاهی می‌اندازیم

افزایش صادرات با ادغام بنگاه‌های صنعتی خبری كوتاه درباره «میزگردی» با همین عنوان به عنوان جز یك كه تاریخ هم ندارد خودش را نشان می‌دهد.

خبری كوتاه با عنوان امضای تفاهمنامه همكاری مشترك بین رییس این موسسه با یك مقام پژوهشی كره جنوبی خبر بعدی است.

چند یادداشت كه تاریخ نخستین آن ۱۳۹۴.۱۱.۵ و دومی به همان تاریخ و سومی هم به تاریخ ۱۳۹۴.۱۱.۵ خودشان را به رخ و چشم می‌كشند و این یعنی یك بهار است كه هیچ كارشناسی حداقل یادداشت ننوشته یا نوشته بر روی سایت قرار ندارد.

نشست‌های علمی

سایت از بالا به پایین به سمت بخش‌های میانی سایت حركت كنید. در میانه راه عناوین «طرح‌ها»، «كتاب‌ها»، «دیدگاه»، «تجربیات پژوهشی»، «خدمات مشاوره» چشم را می‌نوازند و خرسند می‌شوی كه لابد پژوهش‌ها را در این بخش میانی خواهی دید.

پس روی «طرح‌ها» كلیك می‌كنیم: بررسی ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی صنوف و خدمات فنی كشور كه سال خاتمه آن ۱۳۸۴است بلافاصله خود را نشان می‌دهد. طرح بعدی نیز مربوط به همان سال ۱۳۸۴ است و بعدی و بعدی...

آیا در ۱۰ سال گذشته طرحی توقیف نشده است؟ آیا توقیف و اجرا شده است اما در قفسه‌ها بایگانی شده است؟

نمی‌دانیم و توضیحی نیز نیست. به سراغ «تجربیات پژوهشی» می‌رویم. آنچه بلافاصله به چشم می‌آید. «گزیده برنامه پنجم توسعه كشور در بخش بازرگانی» كه اكنون اجرایی و تمام شده است.

حالا پنجره «نشست‌های علمی» را باز كنید و ببینید كه آخرین سخنرانی علمی انجام شده با عنوان «سیاست علم و فناوری و رابطه آن با سیاست صنعتی در برزیل» كه در ۱۳۹۴.۹.۱۵ برگزار شده است

پژوهشكده‌های خالی

باز هم شتاب می‌كنیم كه داوری زودهنگام كنیم و به سمت بخش انتهایی صفحه اول سایت موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی حركت می‌كنیم و به «پژوهشكده مطالعات راهبردی» می‌رسیم.

خرسند می‌شویم كه احتمالا به بخش اصلی راه یافتیم و دیگز این جا می‌توان كارنامه و برنامه موسسه پژوهشی را دید.

پژوهشكده توسعه بازرگانی باز می‌شود و شما می‌توانید «عملكرد آماری» را ببینید.

پس روی آن كلیك می‌كنیم: «در زیر پنجره پایان‌نامه‌ای حمایت شده» فقط یك عنوان وجود دارد.

«مدل شناسایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای دریافت یارانه» كه متاسفانه متنی ندارد كه بدانیم ویژگی آن چه است؟

بقیه پنجره‌ها دست‌كم در رایانه نگارنده باز شد كه چیزی ببینیم. پژوهشكده توسعه زیرساخت تولیدی عنوان برازنده‌ای است كه آن را می‌بینیم.

هیچ نوشته‌ای در «پایان‌نامه‌های حمایت شده» را نمی‌بینیم. در پنجره «گزارش‌های تحلیلی» پژوهشكده توسعه زیرساخت تولیدی با عنوان فرایند جدا از تاسیس واحدهای صنعتی به كلی وجود دارد كه در تیر ماه ۱۳۹۳ انجام شده است و بقیه نیز عقب‌تر از این گزارش تحلیلی هستند و نشانی از روزآمد شدن دیده نمی‌شود.

در پژوهشكده توسعه بازرگانی نیز نخستین مطلب با عنوان یادداشت‌های اقتصادی دیده می‌شود كه تاریخ ثبت آن در این موسسه ۱۳۹۲.۱۲.۲۶ است.

حال سراغ پژوهشكده مطالعات راهبردی می‌رویم و روی میزگردها و نشست‌های علمی این پژوهشكده «سیستم ورودی» آن كلیك می‌كنیم.

آخرین گزارش درج شده بر روی سایت این پژوهشكده «نشست هم‌اندیشی بررسی پیامدهای كنترل نرخ سود بانكی» است كه در ۱۳۹۳.۴.۹ روی سایت گذاشته شده است.

عملكرد

بار دیگر به صفحه اول بر می‌گردیم و «ساختار پژوهشی» موسسه، «عملكرد» و كارنامه عملكردی دو سال ۹۰ و ۹۱ كارنامه عملكردی سال ۱۳۹۲ را می‌بینیم و داخل می‌شویم.

گزارش مشروحی درباره عملكرد این موسسه مربوط به ریاست محمود دودانگه به چشم می‌آید و كارنامه‌ای از سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دیده نمی‌شود.

در ساختار سازمانی این موسسه علاوه بر رییس «معاونات پژوهشی» و «معاونت برنامه‌ریزی»، توسعه مدیریت و منابع دیده می‌شود كه معاونت پژوهشی ۳ مدیریت زیر بخشی و معاونت برنامه‌ریزی نیز ۴ مدیریت دارد.

پژوهشكده توسعه صنعتی و معدن به گزوه پژوهشی، پژوهشكده توسعه بازرگانی شامل ۴ گروه پژوهشی و پژوهشكده مطالعات اقتصادی و توان رقابتی نیز شامل ۴ گروه پژوهشی است كه البته تولید این پژوهشگاه‌ها و زیر گروه‌ها را در سایت نمی‌بینیم.

منتظر پاسخ و راهنمایی هستیم

به گزارش ساعت ۲۴، نگارنده تا جایی كه آگاهی دارد متوجه این مساله است كه دنیای مدرن و امروزی شده كه تلگرام هر دقیقه خبری می‌فرستد و سایت‌ها و برگزاری‌ها هر ساعت تحلیل و گزارش ارائه می‌كنند موسسه‌ای با سابقه ۳۶ ساله نمی‌تواند و نباید پژوهش‌های احتمالی خود را در قفسه‌ها پنهان كند و آنها را برای اطلاع خوانندگان و علاقه‌مندان نشان ندهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها