رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169552

معاون رئیس جمهوری آمریکا: ژاپن، می تواند یک شبه به سلاح هسته ای دست یابد

ساعت24- «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه پی.بی.اس گفت: در طول مذاکرات با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به وی اعلام کردم که ژاپن این قابلیت را دارد که یک شبه به سلاح هسته ای دست یابد.

82126600-70822009.jpg
style="text-align:justify">
به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، به گفته بایدن، وی در مذاکرات با رئیس جمهوری چین از او خواست تا تحریم ها علیه کره شمالی را که به دلیل توسعه هسته ای از سوی این کشور علیه پیونگ یانگ وضع شده اعمال کند.
وی در این مذاکره گفته است که چین از قدرت نفوذ بیشتری در کره شمالی برخوردار است و با قطع همکاری پکن و پیونگ یانگ در طیف وسیع، کره شمالی در معرض فروپاشی قرار می گیرد.
بر اساس گزارش ها، کره شمالی سلاح هسته ای در اختیار دارد و نه تنها می تواند به کشورهای همسایه همچون ژاپن، کره جنوبی و چین حمله کند بلکه می تواند آمریکا را نیز هدف قرار دهد.
بایدن خطاب به شی جین پینگ اظهار کرد که با تهدید هسته ای از سوی کره شمالی روبرو هستیم و از این رو آمریکا سامانه دفاع موشکی خود را ارتقا می دهد، که اشاره ای بود به استقرار سامانه دفاع موشکی در ارتفاع بالا موسوم به «تاد» در کره جنوبی که با مخالفت مقام های چینی روبرو است.
بایدن به اشاره به سخنان شی اظهار کرد: رئیس جمهوری چین در واکنش به طرح ارتقا سامانه دفاع موشکی گفت: «نه ، نه ، نه ، یک لحظه صبر کنید نظامیان من فکر می کنند شما با این کار در صدد احاطه کردن ما هستید».
بایدن به نقل از گفته های خود در این مذاکرات اضافه کرد: «چه کار می کنید؟ فکر می کنید ما باید عقب بایستیم؟ اگر ما در موضوع کره شمالی با همدیگر همکاری نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ و چه اتفاقی می افتد اگر ژاپن فردا به سلاح هسته ای دست یابد؟»
وی گفت: ژاپنی این ظرفیت را دارند شبانه به سلاح هسته ای دست یابند.
مشخص نیست که بایدن کی و در کجا با رئیس جمهوری چین صحبت کرده است.
البته مقام های ژاپنی اعلام کردند که این کشور هرگز نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد.
«هیروشیگه سکو» معاون رئیس کابینه ژاپن گفته است: سه اصل و مرام غیرهسته ای شامل «نداشتن تولید، سلاح هسته ای و یا مجوز سلاح هسته ای در قلمرو ژاپن» از سیاست های عمومی مهم دولت است.
ژاپن دارای بیش از 47 تن پلوتونیوم جدا شده است که معادل شش هزار بمب هسته ای است و این کشور مجاز است سوخت هسته ای را برای تولید پلوتونیوم به طور مجدد پردازش کند و کارشناسان بر این عقیده اند این توکیو از لحاظ فنی این توانایی را دارد که در کوتاه ترین زمان به بمب هسته ای دست یابد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها