رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169668

نیویورک تایمز:

افزایش مصرف ماری جوانا در ایران

ساعت24- وبسایت روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران مدتهاست بوسیله دستگاه های اطلاعاتی قدرتمند خود با عوامل قاچاق هروئین و تریاک مبارزه می کند. حتی گفته می شود هزاران نفر از نیروهای امنیتی در دو دهه گذشته در مبارزه با کارتل های مواد مخدر افغانستان کشته شده اند. اما به نظر می رسد ایران به افزایش رو به رشد مصرف ماری جوانا در این کشور بی اعتناست.

وبسایت روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی افزایش مصرف ماری جوانا در ایران پرداخت.

ایران در سال 2015، 150 مرکز درمان اعتیاد به الکل راه اندازی کرد و وزارت بهداشت نیز به طور چشمگیری با مواد مخدری از جمله هروئین به مبارزه پرداخت. اما در قانون مجازات اسلامی، به ماری جوانا توجه زیادی نشده است. این درحالیست که مجازات مصرف مشروبات الکلی 99 ضربه شلاق است؛ اما هیچ مجازات یا حکم زندانی برای افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند، وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از ماری جوانا به شدت افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان ماری جوانا در ایران در دست نیست. مدیر یک درمانگاه در تهران در این خصوص گفت: تعداد بیمارانی که ماری جوانا مصرف می کنند در این کلینیک در مقایسه با 5 سال گذشته، چهار برابر شده است. جوانان ایرانی اغلب در چرخه ای شیطانی گرفتار می شوند.

ماری جوانا در عرصه بین المللی به عنوان ماده مخدری که منجر به اعتیاد نمی شود، شناخته شده است؛ اما افرادی که از آن استفاده می کنند، به آن وابسته می شوند. بر اساس گزارش "مؤسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر در آمریکا" نوجوانانی که از ماری جوانا استفاده می کنند، در مقایسه با افراد بالغ، 4 تا 7 برابر بیشتر با اختلالات مربوط به ماری جوانا مواجه می شوند.

کارشناسان ایرانی معتقدند تولید ماری جوانا در داخل این کشور نیز افزایش یافته است. حتی برخی از این دانه ها از ارمنستان وارد کشور می شود.

یکی از معتادان به مواد مخدر در این خصوص گفت: تعداد اندکی از افراد مسن ایران در خصوص ماری جوانا و پیامدهای آن آگاه هستند. دولت باید برای آگاه کردن مردم در خصوص ماری جوانا بیشتر تلاش کند.

ماری جوانا، گُل یا گراس، گل خشک گیاه شاه دانه است که از آن به عنوان محرک و دارویی روان گردان استفاده می شود.

باشگاه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها