رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169719

آتشکده قدیمی زرند مخدوش شد

ساعت 24- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: حفاری غیر مجاز و آواربرداری غیراصولی با بیل مکانیکی و لودر، آتشکده قدیمی زرند را به طور کامل مخدوش کرد.

2
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان محمود وفایی به حفاری غیر مجاز توسط پنج قاچاقچی اشیای عتیقه در یک آتشکده قدیمی و زیر آوار ماندن سه تن از آنها اشاره کرد.

وی افزود: این اتفاق به تازگی در روستایی به نام «رشک وسطی» در فاصله 34 کیلومتری شمال زرند در تپه ای باستانی که به احتمال زیاد قلعه تاریخی از دوره ساسانی می باشد، رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی مخدوش و دیوارهای خشتی آن از بین رفته است، گفت: در شرایط فعلی پر کردن چاله های عمیق ایجاد شده به منظور جلوگیری خطر سقوط برای اهالی و ادامه حفر غیرمجاز و امکان نظارت بیشتر نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی بر منطقه، بهترین راه حل می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان افزود: با توجه به وسعت پهناور و تعدد تپه های باستانی، حفاظت از این نوع تپه ها ملزم به وجود تعداد زیادی از نیروهای یگان میراث فرهنگی می باشد که متاسفانه در این خصوص دچار کمبود نیرو هستیم و مجوز و بودجه کافی برای جذب نیرو نیست.
وی تاکید کرد: این گونه تپه های باستانی را نمی توان به وسیله تابلو یا فنس کشی مشخص کرد زیرا حفاران غیر مجاز بیشتر از هر زمان دیگر در خصوص حفاری و جستجو کنجکاوتر خواهند شد.
وفایی گفت: این اداره کل برای حفاظت از بناهای تاریخی نیاز مبرم به همکاری دهیاری ها، بخشداری ها و همچنین دوستداران میراث فرهنگی هر شهرستان دارد که امیدواریم طی برگزاری جلساتی این همکاری ها رونق بیشتری یابد.
بامداد یکشنبه 30 خرداد 2 نفر با مراجعه به یکی از اهالی روستای رشک علیا از توابع شهرستان زرند اظهار داشتند که سه نفر در حفاری غیر مجاز در یک آتشکده قدیمی زیر آوار مدفون شده اند.
پس از جستجو و آواربرداری توسط نیروهای امدادی جسد هر سه نفر از زیر آوار بیرون آمد که یک نفر از افراد محلی و 2 نفر از اتباع افغان بودند.
روستا رشک علیا در فاصله 34 کیلومتری شمال زرند واقع است و آثار چند آتشکده از دوران باستان در این محل وجود دارد.
مرکز شهرستان زرند در 75 کیلومتری شمال کرمان است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها