رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169733

هاموند: برای خروج از اتحادیه اروپا عجله نمیکنیم

ساعت24-وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد کشورش تسلیم فشارهای اتحادیه اروپا نمی‌شود و برای خروج از این اتحادیه مطابق با معاهده "لیسبون" عمل خواهد کرد.

4750235_240.jpg
style="text-align: justify;">به گزارش المنار"؛ "فیلیپ هاموند" -وزیر خارجه انگلیس- امروز یکشنبه اعلام کرد کشورش تسلیم اتحادیه اروپا نمی شود و در خصوص هشدار بروکسل مبنی خروج سریع از اتحادیه اروپا عجله نخواهد کرد.

"فیلیپ هاموند" گفت: "محدوده زمانی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به همان منوالی که بود باقی خواهد ماند؛ شرکای ما می خواهند که ما خیلی سریع از اتحادیه اروپا خارج شویم. ما تحت فشار هستیم ولی باید بدانید که مذاکرات در این خصوص، پیش از اجرای ماده 50 از توافقنامه "لیسبون" آغاز نخواهد شد."

ماده 50 توافقنامه "لیسبون"، راه خروج اعضای اتحادیه اروپا از این اتحادیه را در پنج بند ترسیم می کند.

طبق بند اول ماده 50 معاهده لیسبون هر عضو اتحادیه اروپا ممکن است مطابق با شرایط قانون اساسی خود تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرد.

طبق بند دوم این ماده هر عضو اتحادیه که تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرد باید شورای اروپایی را از این تصمیم خود مطلع سازد. شورای اروپا نیز مذاکراتی را با کشور مذکور انجام داده و مطابق با توافقات صورت گرفته تمهیدات لازم برای خروج این کشور از اتحادیه و چارچوب روابط آتی با این کشور را در نظر خواهد گرفت. این توافق مطابق با ماده 218 درباره عملکرد اتحادیه اروپا مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. شورا با حضور اکثریت حائز شرایط به نمایندگی از اتحادیه و پس از جلب رضایت پارلمان اروپا در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طبق بند سوم عملکرد تمام پیمان‌های کشور مذکور از زمان توافق شده درباره خروج از اتحادیه متوقف خواهد شد و در غیر اینصورت پس از گذشت دو سال از زمان اعلام شده همانطور که در پاراگراف 2 اشاره شد، این پیمان‌ها متوقف خواهند شد؛ مگر اینکه شورای اروپا پس از توافق به کشور عضو بر تمدید این دوره تصمیم‌گیری کنند.

مطابق با بند چهارم به منظور پاراگراف 2 و 3 عضو شورای اروپا یا نهادی که نماینده عضو کناره‌گیری کرده از اتحادیه به شمار می‌رود در جلسات شورای اروپا و یا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن شرکت نخواهد کرد.

اکثریت حائز شرایط مطابق با بخش B بند سوم ماده 238 معاهده عملکرد اتحادیه اروپا تعریف خواهد شد.

طبق بند پنجم این ماده اگر کشوری که از اتحادیه خارج شده درخواست بازگشت داشته باشد، درخواست وی مشروط به فرآیند اشاره شده در ماده 49 خواهد بود.

گفتنی است روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا از انگلیس خواستند تا هرچه سریع تر فرآیند خروج خود از این اتحادیه را آغاز کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها