رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169746

احضار روح، از خرافات تا واقعیت/ اجنه‌ای که جای روح به مردم قالب میشوند

ساعت24-آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی در خصوص احضار ارواح اظهار کرد: ارواح پس از جدایی از جسم دیگر در اختیار خود نبوده و هیچ کس قادر نیست آن‌ها را احضار کند.

از سالیان دور تاکنون احضار ارواح و پیشگویی از طریق آن‌ها بین ادیان مختلف رونق فراوان داشته است.

وی افزود: روایت است که بعد از پایان جنگ بدر و دفن شهدای مسلمانان پیامبراکرم(ص) دستور داد که کشتگان مشرکین را در چاهی بریزند. پیامبر گرامی اسلام آنان را یک ‌یک به نام صدا زد و فرمود: ای اباجهل، عتبه، شیبه، امیة! آیا آنچه را که پرودگار شما وعده داده بود، حق و پابرجا یافتید؟ من آنچه پروردگارم وعده داده بود، حق و حقیقت یافتم .در این موقع گروهی از مسلمانان گفتند: آیا کسانی را که مرده‌اند، صدا می‌زنید؟ پیامبر فرمود: «والذی نفسی بیده ما أنتم بأسمع لما أقول منهم ولکنهم لایقدرون أن یجیبوا؛ قسم به کسی که جانم در دست او است! شما شنواتر از آنها به آنچه می‌گویم نیستید، اما آنها نمی‌توانند پاسخ دهند و مامور به پاسخگویی نیستند»

بطحایی خاطر نشان کرد: در روایت دیگری از نهج البلاغه آمده است: «امیرالمؤمنین(ع) هنگام بازگشت از صفین به قبور کوفه رسید و با آنان این‌گونه سخن گفت: ای ساکنان خانه‌های وحشتناک و مکان‌های خالی و قبرهای تاریک، ای خاک ‌نشینان، ای غریبان، ای تنهایان، ای وحشت‌زدگان! شما در این راه بر ما پیش‌قدم شدید و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد. اما خانه هایتان را دیگران ساکن شدند، همسرانتان به ازدواج افراد دیگر درآمدند و اموالتان تقسیم شد. این خبری است که در نزد ماست. در نزد شما چه خبر است؟ سپس رو به اصحابش کرد و فرمود: هر گاه به آنها اجازه سخن داده می‌شد، به شما خبر می‌دادند که بهترین زاد و توشه در سفر آخرت پرهیزکاری است.»

وی در پایان گفت: با توجه به این احادیث احضار ارواح ممکن نبوده و هر کس چنین ادعایی کند کلاه‌بردار است و از نبود آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کند، البته می‌توان اجنه را احضار کرد و از قول آن‌ها حرف‌هایی را به مردم القا نمود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها