رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 171131

رئیس جمهوری چک خواستار برگزاری همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا شد

جمهوری چک هم از اتحادیه اروپا خارج می شود؟

ساعت ۲۴- به دنبال رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری چک روز جمعه برگزاری همه پرسی در کشورش برای ماندن یا جدایی از این اتحادیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را خواستار شد و همزمان، کارزار خروج از اروپا در اسلواکی نیز به راه افتاد.

جمهوری چک پرچم
به گزارش خبرگزاری رویترز، «میلوش زِمان» روز جمعه گفت با خروج از اتحادیه اروپا مخالف است، اما هرچه در توان دارد را به کار خواهد بست تا برای تامین نظر هواداران جدایی از اروپا و ناتو، همه پرسی در کشور برگزار شود.
رئیس جمهوری توانایی اعلام همه پرسی را در جمهوری چک ندارد، اما «زِمان» رهبری بانفوذ است و موضع گیری هایش می تواند نقش آفرین باشد.
جمهوری چک سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست، اما اکنون بسیاری از شهروندان این کشور، به مفید بودن عضویت در این اتحادیه تردید دارند.
نظرسنجی ها نشان می دهد در حالی که سال گذشته میزان رضایت شهروندان چک از اتحادیه اروپا ۳۲ درصد بود، این میزان امسال به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
حزب راست افراطی «مردم» در کشور اسلواکی (همسایه چک) روز جمعه کارزار گردآوری امضا برای برگزاری همه پرسی را آغاز کرد. حزب یادشده خواستار خروج اسلواکی از اتحادیه اروپا و پیمان ناتو است.
در مجارستان نیز که قرار نیست همه پرسی برگزار شود، رئیس دفتر «ویکتور اوربان» نخست وزیر، روز پنجشنبه گفت اگر چنین همه پرسی برگزار می شد، او یا به جدایی را می داد یا اصلا رای نمی داد.
به نظر می رسد اختلاف قدرت های اتحادیه اروپا با کشورهای کوچکتر بر سر چگونگی برخورد با بحران پناهندگان، یکی از دلایل نارضایی کشورهای کوچکتر باشد.

ايرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها