رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 171336

اژدهای زرد برنده جدایی طلبی شهروندان قاره سبز

«برگزیت» چگونه به نفع چین تمام می شود؟

ساعت ۲۴-هر چند شی جین پینگ، رییس جمهور چین به صراحت از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود، تصویر تازه سیاست و اقتصاد در اروپا و بریتانیا پس از برگزیت چندان هم از منافع و خواسته های چین دور نیست. در واقع، چین احتمالاً در بلند مدت در قالب یک برنده از آشوب در بازارها و بلاتکلیفی سیاسی در اروپا، سر برون خواهد آورد.

رییس جمهور چین
محمد مهدی حاتمی-اقتصاد چین هم مانند بسیاری دیگر از اقتصادهای عمده در جهان، در کوتاه مدت از به هم خوردگی آرایش های معهود اقتصادی و سیاسی در اروپا ضرر خواهد کرد. بلافاصله پس از آنکه اعلام شد بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شده است، ارزش یوان، به پایین ترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید. افزون بر این، یک اروپای ضعیف از نظر اقتصادی به معنای آن خواهد بود که صادرات چین به اروپا هم با مشکل رو به رو می شود و این برای اقتصادی با این ابعاد، یک بلا است.

به گزارش ساعت ۲۴، سرمایه گذاران از بلاتکلیفی متنفرند و رهبران چین هم همین طور. اگر در رفراندوم تاریخی چند روز پیش رأی به ماندن بریتانیا در اتحادیه به عنوان نتیجه اعلام می شد، چینی ها می توانستند از این مشکلات دور بمانند. بنابراین فهم این واقعیت سخت نیست که چرا رییس جمهور چین بر خلاف معمول در مورد برگزیت اظهار نظر می کرد و امیدوار بود بریتانیایی ها او را با رأی به خروج از اتحادیه شگفت زده نکنند.

آنچه بنا به نظر برخی کارشناسان آزاردهنده تر است این است که اتحادیه اروپا یکی از اعضای مهم خود را از دست داده است. شی جین پینگ در ماه اکتبر در سفری که به بریتانیا داشت، قراردادی ۶۰ میلیارد دلاری با دیوید کامرون امضا کرد که به تقویت روابط میان چین و بریتانیا می انجامد. چین که امیدوار بود بریتانیا حامی قدرتمندی برای این کشور در امضای قراردادهای تجارت آزاد میان چین و اتحادیه اروپا باشد، حالا سرخورده به نظر می رسد.

با این همه، در عمق و ابعاد رویدادی که به وقوع پیوسته است نباید اغراق کرد. تحلیلگران می گویند اتحادیه اروپا همچنان از نظر اقتصادی و سیاسی قدرتمند باقی خواهد ماند هر چند که بریتانیا را از دست داده باشد. با این همه، خروجی حیرت آور برگزیت، شیوع فراگیر پوپولیسم در اتحادیه اروپا و بریتانیا است که سریع تر از آن رخ داده که بسیاری پیش بینی می کردند. نتیجه برگزاری رفراندوم در بریتانیا تشویق احزاب راست افراطی در اتحادیه برای خروج کشورهای دیگر از اتحادیه هم شده است. همزمان با بالا گرفتن سر و صدای این احزاب در کشورهای مختلف، در آینده نزدیک می توان شاهد اتحادیه اروپایی اگر نه از هم فروپاشیده که غیر متحد و تضعیف شده بود. و این همان زمانی است که چین می تواند «تفرقه بیندازد و حکومت کند.»

کشورهای اتحادیه اروپا زمانی که با هم باشند قدرت چانه زنی بالایی در زمینه قرارداد تجارت آزاد و فشار آوردن به چین در زمینه حقوق بشر دارند. اکنون که اتحادیه چندان متحد به نظر نمی رسد، هر یک از دولت های اروپایی باید روی پای خودش بایستد و این در حالی است که برگ برنده چندانی هم در دست ندارد

در دهه پیش رو، مذاکرات اختصاصی دوجانبه میان چین و تک تک دولت های اروپایی، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. هر چند برای چین مشکل تر است تا به جای یک شریک عمده با کشورهای مختلف به تنهایی وارد مذاکره شود، در مذاکرات دوجانبه این مطمئناً چینی ها هستند که دست بالا را خواهند داشت.

به گزارش ساعت ۲۴، یکی دیگر از قلمروهایی سودآوری که برگزیت برای چین به وجود می آورد واحدهای پولی هستند. از آنجا که بریتانیا یکی از اصلی ترین مراکز تجمع رنمینبی (یا همان یوآن، واحد پولی چین) است، شکی وجود ندارد که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه از بین المللی کردن واحد پولی چین باز خواهد ماند. اما در تصویر بزرگ تر، بازار واحد پولی بین المللی، یک بازی برد-باخت است. برگزیت موجب شده است پوند استرلینگ، واحد پولی بریتانیا جایگاه خود را در نظام مالی بین المللی از دست بدهد و این همزمان شده است با ورود رنمینبی، واحد پولی چین به سبد بانک جهانی در ماه اکتبر. این تصور البته واقع گرایانه نیست که رنمینبی بتواند تمام زمین هایی را که پوند استرلینگ از دست داده است تصاحب کند، چرا که بلافاصله پس از اعلام نتایج برگزیت ین، واحد پولی ژاپن، به عنوان جانشینی قدرتمند برای پوند ظاهر شد. با این همه، در طول یک دهه آینده رنمینبی قادر خواهد بود جای خالی در بازار ارز را از آن خود کند.

در نهایت، آخرین فایده ای که برگزیت می تواند برای چین داشته باشد در پرسشی نهفته است که بسیاری از سرمایه گذاران این روزها از خود می پرسند: پول هایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم؟

این روزها، اقتصاد چین از تلاطم بازار سهام که در سال گذشته مبتلا به آن بود خارج شده و به ثبات رسیده است. علی رغم ترس همه گیر از ورود چین به بحران بدهی، بانک ها و موسسات تجاری مختلفی مانند گلدمن ساکس و مکنزی، دیگر از لحن گستاخانه پیشین علیه چین استفاده نمی کنند بلکه بسیاری از آنها می گویند چین با تغییر تمرکز اقتصادی خود از تولید به سمت خدمات، در جهت درستی قرار گرفته است. آنها می گویند این کار کلید گشایش مشکل طولانی مدت چین در اتکای بیش از حد به صادرات کالا است در حالی که مصرف داخلی این کشور ناچیز به نظر می رسد.

به گزارش ساعت ۲۴، اکنون آنچه محتمل تر از هر چیز به نظر می رسد این است که آینده غم افزای قاره سبز موجب فرار سرمایه از آن خواهد شد و چه جایی امن تر و سودآور از چین؟ چین که هزاران مایل از مرکز زلزله تاریخی برگزیت فاصله دارد اکنون شاهد فرو پاشی دژ اروپا است. برخی آوار این فروپاشی ممکن است صورت چین را بخراشند، اما واقعیت این است که این کشور، بدون آنکه تلاشی به خرج داده باشد، به عنوان برنده این بازی سر برون خواهد آورد.

منبع: دیپلمات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها