رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 172758

مقایسه منابع و مصارف آب استان تهران با کل کشور

ساعت24-تهران با مساحتی حدود ۷۳۴ کیلومتر مربع در سال ۱۱۶۴ به عنوان پایتخت برگزیده شد و در طی این مدت با گسترش کمّی و کیفی جمعیّت شهر از ۱۵۰۰۰ نفر به بیش از ۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ و وسعت آن از حدود ۴/۴ کیلومتر مربع به مساحت کنونی رسیده است.

شهر تهران با تراکم جمعیتی معادل ۱۲۱۸۳۲۹۱ نفر و سرانه مصرف آب حدود ۳۵۱ متر مکعب در سال، از نظر منابع آبی در تنگنای بسیاری قرار گرفته همچنین رشد جمعیت و مهاجرت از مناطق مختلف کشور به این شهر و وجود مراکز جمعیتی حاشیه ای، این کلان شهر را با تراکم بیش از حد جمعیت و مشکل تامین منابع آب مواجه ساخته است.

تهران با مساحتی حدود ۷۳۴ کیلومتر مربع در سال ۱۱۶۴ به عنوان پایتخت برگزیده شد و در طی این مدت با گسترش کمّی و کیفی جمعیّت شهر از ۱۵۰۰۰ نفر به بیش از ۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ و وسعت آن از حدود ۴/۴ کیلومتر مربع به مساحت کنونی رسیده است.

در سال آبی ۹۰ -۹۱ در استان تهران میزان تخلیه سالانه منابع در آبهای زیرزمینی استان حدود ۲۷۲۵ میلیون متر مکعب بوده که ۳.۸۰ درصد آن مربوط به چاههای عمیق، ۷.۴ درصد مربوط به چاه‌های نیمه عمیق ۱.۹ درصد مربوط به قنات و ۹ درصد از چشمه است در سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۳۳۹ میلیون متر مکعب آب در نقاط شهری توزیع شده که بیش از ۹۹۰ میلیون متر مکعب آن در نقاط شهری به فروش رسیده است.

آب مصرفی شهر تهران از منابع زیرزمینی و سدها تأمین می‌شود سرانه سالانه آب تجدیدشونده شهر تهران در سال ۱۳۳۵ بالغ بر ۱۱۵۷ مترمکعب بوده که این رقم در سال ۱۳۷۵ به ۲۷۰ مترمکعب و در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ مترمکعب کاهش یافته است. در سال ۱۳۷۷ کل آب مصرفی تهران، ۸۸۶ میلیون مترمکعب بوده که با نرخ رشد متوسط سالانه‌ی حدود ۲۳.۱ درصد به بیش از ۹۹۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۸۶ رسیده است.

مصرف سالانه آب و جمعیّت شهر تهران در این دوره ۱۰ ساله روندی صعودی با نرخ رشد نزدیک به هم داشته‌اند، نکته قابل ملاحظه در خصوص سرانه مصرف اب در تهران سه و نیم برابر شدن آن در یک دوره ۵۰ ساله است به طوری که سرانه آب مصرفی روزانه در تهران، از ۹۹ لیتر در روز در سال ۱۳۴۵ به ۳۵۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. این در حالی است که جمعیت تهران نیز در این دوره از دو میلیون و هفتصد هزار نفر به بیش از هشت میلیون نفر در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر جمعیت کل کشور ۷۵۱۴۹۶۶۹ نفر است که نسبت به عملکرد حوزه تهران به کل کشور ۱۶.۲ درصد تخمین زده شده است همچنین متوسط بارندگی بلند مدت ۴۵ ساله ۳۱۶ میلیمتر در استان تهران و در کل کشور ۲۵۰ میلیمتر ثبت شده و این به معنای این است که نسبت عملکرد حوزه تهران به کشور در حوزه بارندگی ها ۱۲۶ درصد بوده است.

متوسط کسری آبخوان های ابرفتی در حوزه عملکرد استان تهران mcm۱۵۰ و در کل کشور ۷۰۰mcm تخمین زده شده است و سرابه حجم آب مصرفی ۳۵۱ متر مکعب در سال برای استان تهران و ۱۲۲۴ متر مکعب در سال برای کل کشور تخمین زده شده که به معنای ۲۸.۴ درصد نسبت حوزه عملکرد تهران به کل کشور است همچنین سرانه حجم آب تجدید شونده در استان تهران ۲۴۵ متر مکعب در سال و در کل کشور ۱۸۵۰ متر مکعب در سال است که ۱۱.۶ درصد نسبت کل عملکرد تهران به کشور را نشان می دهد.

مشکل کم آبی امروزه نه تنها در تهران بلکه در کل کشور فراگیر شده است و به نظر می رسد که اگر تدبیری اندیشیده نشود به زودی شاهد خشکی کل ایران خواهیم بود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها