رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 173333

شرط کنگره برای فروش هواپیما به ایران

ساعت 24-کارشناس موسسه راستگرای دفاع از دموکراسی می‌گوید ممکن است طرحی در کنگره تصویب شود که فروش هواپیما به تهران را به «توقف فعالیت‌های ممنوعه» خطوط هوایی ایران مشروط کند.

13950106000221_PhotoA.jpg
style="text-align:justify">پایگاه المانیتور در گزارشی در مورد تلاش‌های کنگره برای مانع‌تراشی در مسیر فروش هواپیمای مسافربری به ایران، از قول «مارک دوبوویتز» از کارشناسان نزدیک به جمهوری‌خواهان از احتمال مشروط کردن فروش هواپیما به تغییر رویکرد منطقه‌ای ایران، خبر داده است.

دوبوویتز که کارشناس موسسه دست راستی بنیاد دفاع از دموکراسی است، در جلسه استماع روز پنج‌شنبه کنگره با موضوع قرارداد بوئینگ با ایران به عنوان کارشناس مهمان حضور داشت. وی در این نشست ایران ایر و دیگر خطوط هوایی ایران را به انتقال تسلیحات به سوریه متهم کرد.

به نوشته المانیتور، متن توافق هسته‌ای با ایران «اجازه فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات و خدمات مربوط به آن به ایران را داده است»، اما در عین حال استفاده از این هواپیماها را «برای اهدافی غیر از فعالیت‌های صلح‌آمیز هوانوردی» ممنوع کرده است.

دوبوویتز می‌گوید متن توافق هسته‌ای فضای کافی را برای توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر یک مصوبه علیه فروش هواپیما به ایران، فراهم می‌کند. به گفته وی، این مصوبه می‌تواند یک دوره زمانی برای ایران در نظر گرفته و تهران را ملزم کند که ظرف این بازه زمانی پیش از دریافت هواپیماهای جدید، «فعالیت‌هایی ممنوعه» خطوط هوایی خود را متوقف کند.

به گفته وی، اینکه هواپیماها بدون گذاشتن شرط و در همان ابتدا به ایران تحویل داده شوند، «هرچند از لحاظ تئوری امکان‌پذیر است، اما در عمل با تردید مواجه است»، به خصوص اینکه اگر هواپیماها به ایران تحویل داده شوند، آن‌وقت هم شرکت بوئینگ و هم حامیان مالی‌اش نمایندگان کنگره را برای جلوگیری از قطع روابط با ایران تحت فشار قرار خواهند داد.

به نوشته المانیتور، نمایندگان کنگره در نشست هفته گذشته خود این مسئله را بررسی کردند که چطور می‌توان با افزودن مفادی به مجوز فروش هواپیما به ایران، از عدم انحراف فعالیت هواپیماها اطمینان حاصل کرد.

با توجه به اینکه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده مصوبه کنگره علیه معامله بوئینگ با ایران را وتو می‌کند، نمایندگان سنا باید دستکم 60 رأی مثبت برای چنین مصوبه‌ای به دست آورند تا دست کاخ سفید برای وتو کردن آن بسته شود.

المانیتور نوشته است که رسیدن به رقم 60 رأی در سنا، دشوار به نظر می‌رسد.

«گوئن مور» از اعضای ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان می‌گوید اگر ایران به جای ایرباس از بوئینگ هواپیما بخرد، ایالات متحده اهرم فشار بیشتری در اختیار خواهد داشت.

«اد پرلموتر» دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان هم گفته است که توافق هسته‌ای با ایران قراردادی است که اگر آمریکا آن را نقض کند، دچار اشتباه شده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها