رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 179619

پلیس پوشاک نامتعارف را جمع می کند

ساعت 24- برخی جوانان به پوشش و ظاهر خود بیش از هر چیز دیگری توجه می کنند و این توجه به حدی رسیده که آنان بدون در نظر گرفتن فرهنگ و مقررات کشور خود ، پوششی را انتخاب می کنند که حتی فطرت آن ها، چنین پوششی را نمی پذیرد اما «مد» بر این تفکر سبقت گرفته است.

پوشاک
این روزها شاهد موجی از عرضه مانتو و تیشرت هایی هستیم که کلمات انگلیسی با معانی مختلف بر روی آن ها حک شده که مصرف کنندگان آن معنای آن را ندانسته و صرفا به این دلیل که «مد شده» آن را خریداری و استفاده می کنند.

«الهام.م» یکی از خانم هایی است که مانتویی بر تن دارد که کلمه ای انگلیسی در پشت آن حک شده است، می گوید: تا الان نمی دانستم لباسی که بر تن کرده ام چنین معنایی دارد، گفتم مد شده خریدم، من همزمان با مد حرکت می کنم و هیچ دقتی در طرح هایی که مد می شوند، ندارم.


«مریم.» نیز می گوید: عرضه کنندگان پوشاک مقصر هستند که چنین مانتوهایی عرضه می کنند ، تا چیزی مد و عرضه نشود و به بازار نیاید، متقاضی نخواهد داشت باید با نظارت پوشاک وارد بازار شود.


رضا یکی از فروشندگان مانتو می گوید: باید مدل هایی وارد بازار شود که با فرهنگ ما تناسب داشته باشند نه اینکه بدون نظارت ، مانتو و طراح هایی وارد شود، ما آن ها را از تولید کنندگان و مشتریان آن را از ما خریداری کرده و بعد از گذشت چند ماه تازه مسئولان به فکرشان می رسد که باید آن ها را جمع آوری کنند، چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان ما و مشتریان خواهند بود؟


وی اضافه کرد: از طرف دیگر طرح های ارائه شده صرفنظر از مطالبی که پشت لباس ها حک شده از جذابیت و تنوع خاصی برخوردار است که مشتری را جذب می کند، براین اساس طراحان و تولید کنندگان ایرانی باید در طرح های خود تجدید نظر کنند تا مشتریان به سمت طرح های ایرانی روی آورند.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که پوشاک یکی از ابزار و نمادهای فرهنگی هر کشوری به شمار می رود و در این راستا نیاز است تا مسئولان فرهنگی کشور در خط مقدم حرکت کرده و ضمن نظارت مستمر ، طرح های زیبا، جذاب، به روز و جوان پسند را عرضه کنند تا شهروندان با آگاهی دست به انتخاب زده و بدانند که فلان پوشاک نماد چه فرهنگی است در آن صورت هر جوانی به فرهنگ سرزمین خود علاقمند شده و هرگز حاضر نیست فرهنگ سایر ملل را برگزیند چه رسد به اینکه لباسی بر تن کند که نمی داند چه مطالبی آن هم مطالب خارج از عرف، برآن حک شده است.

**اتحادیه صنفی به وظیفه ذاتی خود عمل کنند
در حالی این گونه مدل ها وارد بازار شده که نگرانی خانواده ها را به همراه داشته است چرا که از بی هویتی جوانانشان ناراحت هستند، براین اساس مسئولان نیز نسبت به این مساله حساس شده اند به گونه ای که چندی پیش «عباس جعفری دولت آبادی » دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به نگرانی مردم متدین که گاه از انتخاب مناسب برای خرید یک مانتو یا لباس مناسب محروم هستند و ضمن تأکید بر این که اتحادیه های صنفی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و به لحاظ مشکلات پیش آمده ناشی از عدم نظارت آن ها بر واحدهای صنفی، از مردم عذرخواهی کنند، نسبت به عرضه این مدل ها انتقاد کرد.


جعفری دولت آبادی اظهار داشت: چرا در جمهوری اسلامی لباس هایی عرضه شود که ترویج کننده فساد، انحراف باشد و اتحادیه ها از مقابله با آن ها اظهار عجز کنند.
دولت آبادی همچنین عرضه البسه منقوش به علائم گروه های فاسد و منحرف را مطابق واحد صنف مجرمانه دانست و گفت: عرضه پوشاک معضلی است که مردم متدین را به گلایه وا داشته و برخی افراد سودجو در این عرصه دخالت دارند.


وی نقش اتحادیه های صنفی را در سه حوزه پیشگیری، انجام وظیفه ذاتی و درخواست حمایت قضایی، تبیین کرد و افزود: اتحادیه صنفی ویترین اصلی است و مردم تمام مشکلات صنوف را به عهده آنان می دانند لذا اتحادیه ها باید در حوزه پیشگیری مقتدرانه عمل کنند و ضمن تقویت نظارت خود بر واحدهای صنفی نسبت به پلمپ واحدهای متخلف اقدام کنند.

**فروش مانتوهای شیشه ای تخلف است
سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز از تخلف فروش مانتوهای شیشه ای خبر داد و گفت: ارائه این نوع از مانتوها توسط مانتو فروشی ها تخلف است چرا که این نوع مانتو به عنوان لباس مجلسی محسوب می شود و باید در مغازه هایی که چنین لباس هایی را عرضه می کنند به فروش برسند.
وی تصریح کرد: البته نظارت بر این موضوع به عهده اتحادیه و صنف است ولی برابر درخواست آنها پلیس نیز در این زمینه کمک می کند و افرادی که تخطی می کنند با آنها برخورد خواهد شد.

**اجرای طرح نظارت بر واحدهای صنفی
سردار خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا در نهایت از اجرای طرح نظارت بر واحدهای صنفی پوشاک خبرداد و گفت: با تولید و عرضه کنندگان پوشاک نامتعارف برخورد خواهد شد.


وی درباره تولید و عرضه پوشاک نامتعارف اعم از زنانه و مردانه در برخی از فروشگاه ها، افزود: برابر قانون مصوب سال 65، لباس هایی که دارای علایم مشخصه گروه های ضداسلام یا انقلاب هستند در صورت تولید، توزیع، فروش و استفاده در ملاء عام جرم شناخته شده و مجازات هایی را برای متخلفان در نظر گرفته است.


هلالی با اشاره به موضع قانون در این رابطه، افزود: تعطیلی محل کسب برای فروشنده از مدت سه تا شش ماه و جریمه نقدی بین 500 هزار تا یک میلیون ریال و همچنین برای وارد و یا برای تولید کنندگان پوشاک های نامتعارف مجازات هایی در نظر گرفته شده است.


رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا خاطر نشان کرد: به استناد این قانون، ضوابط و مقرراتی برای واحدهای صنفی تولید و عرضه کننده پوشاک اتخاذ و مصادیق آن به سازمان های صنفی مربوطه از جمله اتحادیه های پوشاک در سراسر کشور اعلام شده است.


سردار هلالی به تدوین تقویم نظارت های رسته ای بر واحدهای صنفی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: عرضه و تولید پوشاک یکی از رسته های فعال هستند که پس از ابلاغ ممنوعیت های مربوطه از سوی اتحادیه به واحدهای صنفی، نظارت اولیه از سوی بازرسان انجام می شود.


وی تصریح کرد در صورت مشاهده تولید و عرضه پوشاک نامتعارف، تذکرات لازم به واحدهای صنفی ارائه و در صورت تکرار تخلف مراتب به پلیس اعلام و برخوردهای لازم صورت می گیرد.


این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اجرای طرح نظارت رسته ای و فعالان حوزه پوشاک در سراسر کشور از سوی این پلیس در خردادماه سالجاری، خاطرنشان کرد: طرح مذکور کلیه فعالان حوزه پوشاک را شامل شده و تا پایان تابستان ادامه دارد؛ طرح نظارت بر فعالان پوشاک از برنامه های مستمر پلیس نظارت بر اماکن عمومی بوده و در تقویم این پلیس وجود دارد.

**تذکر پلیس به بیش از 9 هزار واحد عرضه کننده پوشاک نامتعارف


وی گفت: در سه ماهه نخست امسال، بیش از 2 هزار و 8 فقره بازدیدهای مشترک از واحدهای صنفی تولید و عرضه پوشاک از سوی بازرسان اتحادیه و ناجا انجام که قریب به 9 هزار و 500 فقره تذکر به واحدهای متخلف داده شده است.


سردار هلالی خاطر نشان کرد: ثبت تذکر در پرونده مالک واحد صنفی متخلف که اقدام به اصلاح فرایند تخلف کرده ، مرحله اول کار و در صورت تکرار تخلف، نسبت به اعمال قانون و تعطیلی محل کسب برابر قانون اقدام می شود.


رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا اشاره کرد: با آغاز فصل گرما شاهد فعالیت یک سری افراد سودجو در بازار تولید و عرضه البسه نامتعارف هستیم که عمدتا برخورد پلیس با این تعداد واحدهای صنفی در این فصل افزایش پیدا می کند.


وی تاکیدکرد: در صورتی که برخی از فعالان حوزه اقتصادی و صنفی کشور در راستای تولید و واردات البسه نامتعارف به واسطه سودجویی ها، تخلفاتی را مرتکب شوند، پلیس قاطعانه با متخلفان برخورد می کند.


این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: علایم مشخصه گروه های ضداسلام یا انقلاب، تصاویر مبتذل که عفت عمومی را خدشه دار می کند، نوشته های لاتین که خیلی از افراد از معنای آن بی اطلاع هستند و نیز نشان و پرچم کشورهای بیگانه از شاخصه های پوشاک نامتعارف به شمار می آید.


رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا هشدار داد:با توجه به ابلاغیه های صورت گرفته، تولید کنندگان و فروشندگان برای ممانعت از ترویج فرهنگ بیگانه از عرضه و تولید پوشاک نامتعارف خودداری کنند.


سردار هلالی از عموم مردم و کسبه خواست کرد تا همکاری های لازم را با ناظران پلیس نظارت بر اماکن عمومی داشته باشند.


ضمن برخوردهای قانونی با اصناف متخلف، نیاز است تا دستگاه های فرهنگی نیز به کمک اصناف و طراحان پوشاک شتافته تا ضمن فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ ایرانی در قالب پوشاک، از ناهنجاری و ترویج لباس های غیرمتعارف که با فرهنگ ما در تضاد است، جلوگیری شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها