رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 181560

فوربس:شرکت‌های نفتی تا انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به ایران نمیآیند

ساعت 24- مجله آمریکایی فوربس نوشت: حتی بعد از تصویب قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های بزرگ تا بعد از انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آیند.

به گزارش فوربس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته است دولت ایران شرایط سرمایه‌گذاری جدید در صنعت نفت کشور را فردا چهارشنبه به تصویب می‌رساند.

مجله آمریکایی اعلام کرد: توسعه نفت ایران بی‌صبرانه منتظر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی است که تاکنون ایران چندین بار زمان رونمایی قرارداد جدید را در گذشته لغو کرده است. این قرارداد یک بار در کنفرانسی در نوامبر سال گذشته در تهران رونمایی شد اما قرار بود در ماه فوریه در لندن براساس برنامه‌ریزی قبلی معرفی شود که لغو شد. در همان زمان برخی مقامات اعلام کردند که لغو ارائه شرایط جدید قراردادهای نفتی به دلیل مشکلاتی در صدور ویزا برای مسافرت به انگلیس بوده است اما مخالفانی هم در داخل وجود داشت که تعبیر می‌کردند از نظر سیاسی معرفی نشدن این قرارداد به نفع دولت است.

در ماه می مسئولان گفتند قالب جدید قراردادهای نفتی باید در ماه ژوئن یا جولای به تصویب برسد اما این برنامه هم لغو شد در صورتی که روند تصویب این قرارداد جدید نفتی این هفته به خوبی پیش‌ رود پنجره جدیدی برای شرکت‌های عمده نفتی جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران باز خواهد شد.

اکنون بازار داغ بحث‌ها در ایران درباره قراردادهای جدید نفتی داغ است که در صورت تصویب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران فراهم می‌شود.

اظهارات اخیر زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی نشان می‌دهد که یا توافقی در داخل روی قراردادهای جدید نفتی صورت گرفته یا منتقدان به حاشیه رانده شده‌اند که به زودی این حقیقت افشار خواهد شد.

قرارداد جدید نفتی ایران که با اصلاح برخی شرایط آماده شده است منتقدان زیادی در داخل دارد و آنها می‌گویند ایران در قراردادهای جدید بیش از اندازه سهل‌گیری کرده است.

براساس این گزارش، در قرارداد جدید سرمایه‌گذاری شرکت‌ها براساس "بیع‌متقابل" خواهد بود و مدت زمان آن 25 سال یا بیشتر است که در دوره‌های قبلی این قراردادها 5 تا 10 ساله بودند.

پیش از این وزیر نفت ایران گفته بود نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران است که 130 میلیارد دلار آن باید در پروژه‌های بالادستی و 70 میلیارد دلار در پالایشگاه‌های پایین‌دستی و کارخانه‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود و علاوه بر مشکل سرمایه‌گذاری ایران به کارشناسان و تکنولوژی بین‌المللی نیاز دارد.

در صورتی که شرایط قرارداد جدید فردا به تصویب برسد همچنان عوامل مهم دیگری که قبل از سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی باید اجرا شود، وجود دارد. نکته قابل توجه نیاز به برقراری ارتباط کامل بانکی بین ایران و بقیه کشورها است. علاوه بر آن برخی شرکت‌های نفتی ممکن است تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران صبر کنند.

با وجود این، انتشار قالب جدید قرارداد نفتی نقطه مهمی در برگشت پیشرفت تدریجی به ایران در عرصه بین‌المللی خواهد شد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها