رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 182692

پرز: نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 موافق بود

ساعت24-شیمون پرز ۹۳ ساله، رئیس سابق رژیم صهیونیستی در مقر پژوهشگاه جدید علوم تکنولوژی عالی در یافا اعلام کرد: در این مذاکرات به تفاهم‌هایی کامل پیرامون تعیین مرزها بر اساس مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ با تبادل اراضی با توافق دست یافته و ما خواهان ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات دو جانبه یا منطقه‌ای برای تکمیل این تلاش‌ها شدیم.

1446548724210_ap2.jpg
style="text-align: justify;">رئیس سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نخست وزیر اسرائیل با حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین بر اساس راهکار تشکیل دو کشور برای دو ملت موافقت کرده بود و نخست وزیر او را مامور مذاکراه با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار داده بود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وی گفت: دو طرف در مورد بیشتر مسائل توافق کرده بودند و جز برخی اصلاحات باقی نمانده بود.

پرز تصریح کرد: نباید وضعیت کنونی به این شکل باقی بماند. در حال حاضر دو طرف می‌توانند مسائل توافق شده را تثبیت کنند و برای تکمیل ماموریت دست به کار شوند. مهم‌ترین مساله در این خصوص مرزها است. دو طرف در مورد مساحت کشور فلسطین اختلاف نظر ندارند، چراکه مساحتش همان مساحتی است که قبل از جنگ ۱۹۶۷ بود. آنها در مورد لزوم انجام اصلاحات مرزی به دلیل وضعیت جدید شکل گرفته با ساخت شهرک‌های یهودی نشین تفاوت نظر دارند و باید تبادل اراضی با توافق صورت بگیرد و از اینجا مذاکرات پیرامون سایر مسائل ادامه می‌یابد.

پرز تاکید کرد که طرح صلح عربی پایه و اساس مستحکمی برای این مذاکرات به شمار می‌آید، چراکه بشارت این امر را می‌دهد که امکان تحقق صلح منطقه‌ای فراگیری پس از تکمیل مساله فلسطین وجود دارد. اسرائیل نیز خواهان انجام اصلاحات مشخصی پیرامون این طرح صلح عربی است، اما این طرح پایه و اساس ترجیحی به شمار می‌آید.

پرز در پاسخ به این سوال که آیا احتمال جدی برای این مساله وجود دارد که نتانیاهو به سمت تحقق این راه حل در چارچوب دولت کنونی‌اش قدم بردارد به ویژه اینکه خود پرز در آن هنگام با محمود عباس مذاکره می‌کرد و چیزی نمانده بود که مذاکرات با دستیابی به یک توافق پایان یابد در حالی که به نمایندگی از نتانیاهو برای امضای اولیه توافق به امان رفت اما نتانیاهو منصرف شد و به او دستور داد تا در سال ۲۰۱۳ به اسرائیل بازگردد، گفت: بله، این مساله رخ داد و به منزله اشتباهی فاحش بود. اما من بر این باورم که تصمیمی از سوی نتانیاهو برای اصلاح این اشتباه نه در زمانی دور وجود دارد. چراکه راه حل دیگری در مقابل او وجود ندارد.

رئیس سابق اسرائیل گفت که نخست وزیری در اسرائیل وجود ندارد و نخواهد داشت که بتواند راهکار تشکیل دو کشور را کنار بگذارد. تمامی نخست وزیران اسرائیل از اسحاق رابین در سال ۱۹۹۲ تا نتانیاهو این راه حل را تایید کرده‌اند.

پرز اعتماد خود را نسبت به محمود عباس نیز ابراز کرد و گفت: مشکل اساسی ما امنیتی است. محمود عباس ثابت کرد که در تصمیم خود برای دستیابی به توافق صلح و مبارزه با رادیکالیسم و تروریسم صادق است و به همین دلیل تردید در مورد او اشتباه است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها