رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 187937

(تصاویر) زنان سامورائی که لرزه به تن مردان می انداختند

ساعت ۲۴- Onna- Bugeisha یا در لغت "هنرهای رزمی کار مونث" جنگجویان مونثی بودند که جز اقشار با اصالت ژاپن محسوب می شدند. از منظر تاریخی کاملا ثابت شده است که زنان سامورایی پایاپای مردان در میادین جنگ مبارزه می کردند و با افتخار از خانه و خانواده و شهرهای خود دفاع می کردند.

عکس اصلی

به نظر می آید که نقش زنان نه در همه ی جوامع ولی در بعضی از آنها در طول تاریخ عوض شده است، زنان ژاپنی اکثرا زنانی خانه دار تصویر می شدند که پشتیبان مردان در خانه بودند ولی عکس ها ی دوره ی Edo (نام توکیو قبل مدرنیته در ژاپن) و بررسی های تاریخ نبردهای ژاپن نشان از حضور زنان جنگجو دارد.

Onna- Bugeisha

در حقیقت مشخص شده است که کلاس خاصی از مبارزین زن در ژاپ وجود داشته به نام Onna- Bugeisha که بازو به بازوی مردان در جنگ ها شرکت می کردند، این گروه که هنرهای رزمی مخصوص سامورائی ها را آموزش می دیدند توانایی مبارزه های تن به تن و استفاده از شمشیر و نیزه را داشتند. با این حال جالبی قضیه ی این جاست که قبل از آنکه کلاس سامورائی به صورت رسمی شکل بگیرد زنان برای جنگجو شدن آموزش می دیند. یکی از قدیمی ترین این جنگجوها ملکه جینگو بوده است.

Onna- Bugeisha

ملکه جینگو در زمینه ی تانتو جوتسو تعلیم دیده بود و به مهار شمشیر ناگیناتا و چاقوی کایگن تسلط داشت. این دو سلاخ به نماد تسلیحات زنان تبدیل شد. ملکه جینگو بهد از مرگ شوهرش امپراطور چووی رهبیر جنگ بر علیه کره را به عهده گرفت و در سال ۱۸۸۱ چهره اش بر روی پول به چاپ رسید.

Onna- Bugeisha

در سالهای ۱۱۸۰ تا ۱۱۸۵ دو خاندان ژاپن درگیر جنگی بودند که به جنگ گنپی مشهور شد. در این جنگ بود که جنگجوی افسانه ای هایکه مونوگاتاری شناخته شد، زنی که قوی ترین دشمنان مرد خود را به زمین زد و سرشان را قطع کرد.

Onna- Bugeisha

در همین زمانها بود که افسانه ی زنی دیگر در میان مردم پیچید، زنی که با پوست سفید و موهای مشکی بلند که چنان در شمشیر بازی و تیراندازی ماهر بود که می توانست خود شیطان را هم شکست دهد، این فیگور تاریخی که توموئه گوزن نام داشت الهام بخش خیلی از زنان برای سامورائی شدن شد.

Onna- Bugeisha

با شروع قرن شانزدهم و رواج فرهنگ سامورائی وظایف جنگی زنان تا حد زیادی محدود شد، با اینکه باز هم آمکوزش می دیدند ولی آنها دیگر نگهبانان حریم خانواده شان بودند، آنها هنوز هم آمادگی قطع هر سری را داشتند(!) و آماده بودن برای شرفشان جان بدهند ولی در میادین جنگ.

Onna- Bugeisha

زنان سامورائی در ابتدا علاقه ی شدیدی به موهای بلند و آویزان داشتند ولی این مد کم کم رو به تغییر گذاشت به طوری که در دوره های بعد عکس هایی که از زنان سامورائی موجود بود موهای آنه ابالای سرشان بسته شده بود، مدل مویی که از زنانگی آنها کم می کرد و به مردانگی شان می افزود.

Onna- Bugeisha

تا قبل از دوره ی Edo و با وجود جنگ های بسیار زنان هم پا به پای مردان به جنگ می پرداختند، با پایان دوره ی Edo و کاهش فرهنگ بوشیدو (سامورائی) مردان به سیاست روی آوردند و جالب اینجاست که زنان هم شروع به تغییر کردند و از رزم آوری به سمت سیاست حرکت کردند.

Onna- Bugeisha

با این وجود که نسل جنگجوها چه در مردان و چه در زنان رو به پایان بود هنوز ناکانو تاککو کارش با عصر جنگ آوری تمام نشده بود. اوکه به گفته ی اسناد تاریخی یکی از بهترین شمشیرزنان ژاپنی نه فقط در میان زنان بود به همراه کلن آیزو وظیفه ی محافظت از قلعه ی واکاموتسو را به عهده داشت. او در سال ۱۸۶۸ با اینکه در برابر لشگر ۱۵۰۰۰ نفره دشمن ضعف شدید نفرات داشت ولی توانست قلعه را از گزند آنها در امان نگه دارد و با اینکه لشگر دشمن را شکست داد ولی خود نیز کشته شد. همرزمان او سرش را قطع کردند تا به دست دشمن نیفتد. مرگ او پایان شکوهمندی بر دوران سامورائی ها بود.

Onna- Bugeisha

با این که بعد از دوره ی Edo دوره ی طلایی سامورائی ها به پایان رسید ولی میراث آن هنوز در بین خانواده های ژاپنی باقی مانده است و زنان سامورائی الگوی جاودانه ای برای زنان کشورشان هستند.

Onna- Bugeisha

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها